استعفای مقام‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی؛ سایه شکست بر واحدهای جاسوسی اراضی اشغالی

7:30 - 01 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۳۰۲۷
استعفای مقام‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی؛ سایه شکست بر واحدهای جاسوسی اراضی اشغالی
کارشناسان در اراضی اشغالی اذعان می‌کنند که دستگاه‌های اطلاعاتی و نظامی رژیم صهیونیستی شکست درپی عملیات طوفان‌الاقصی مقاومت غزه مواجه شدند.

خبرگزاری میزان - موضوعی که از زمان آغاز عملیات طوفان‌الاقصی در مرکز توجه‌ها قرار داشته، شکست اطلاعاتی و نظامی سنگین رژیم صهیونیستی در برابر مقاومت غزه بوده است. 

تازه‌ترین پیامد شکست اطلاعاتی رژیم اشغال‌گر

در حالی که رژیم صهیونیستی به‌مدت نزدیک به یک سال به جنگ علیه غزه ادامه می‌دهد، واحد نظارت نظامی این کشور به نام ۸۲۰۰ با استعفای مقام بلندپایه خود مواجه شده است.

یوسی سریل، رئیس واحدی که وظیفه جلوگیری از هرگونه حمله به اراضی اشغالی، علاوه بر یافتن شهرک‌نشینان زندانی در غزه و ردیابی سران حماس را برعهده داشت، استعفا کرده است. 

این فرمانده ۴۶ ساله سازمان جاسوسی که زیر نظر امان Aman، بالاترین دستگاه اطلاعاتی نظامی رژیم صهیونیستی کار می‌کند، با اشاره به آغاز عملیات طوفان‌الاقصی در ۷ اکتبر (۱۵ مهر ۱۴۰۲) گفت: مسئولیت ۸۲۰۰ در شکست اطلاعاتی و عملیاتی کاملا برعهده من است.

او همچنین گفت: همه ما در سال‌های قبل و ماه‌های قبل، و همچنین در خود ۷ اکتبر، به‌عنوان یک سیستم سیاسی و عملیاتی نتوانستیم نقطه‌ها را به هم متصل کنیم تا تصویر کامل را ببینیم و برای رویارویی با تهدید آماده شویم. 

واحد ۸۲۰۰ مدت‌هاست که به‌خاطر تاکتیک بدنام خود برای جاسوسی از زندگی شخصی فلسطینی‌ها از طریق استراق سمع و سایر تاکتیک‌های سایبری، که حتی برخی از شهرک‌نشینان آن را غیرقابل قبول می‌دانند، شناخته شده است.

شکست کل سیستم نظامی و سیاسی رژیم صهیونیستی

اما سریل در اظهارات خود به نکته‌ای مهم اشاره کرد؛ او گفت که شکست رژیم صهیونیستی در ۷ اکتبر نه‌تنها به دلیل کاستی‌های یگان او، بلکه به دلیل عملکرد نادرست کل سیستم نظامی و سیاسی رژیم صهیونیستی بود. 

پیش از این نیز آوی دیشتر، وزیر کشاورزی رژیم صهیونیستی و رئیس سابق شاباک اذعان کرده بود که سازمان‌های جاسوسی این رژیم ازجمله موساد، به‌شدت در پیش‌بینی حوادث ۷ اکتبر شکست خوردند.

دیشتر در مصاحبه با پایگاه عبری‌زبان معاریو، گفته بود که این یک شکست اطلاعاتی بسیار شدید برای رژیم صهیونیستی است. 

او اذعان کرد: هیچ‌کس در اسرائیل، یعنی نه ارتش، نه شاباک و نه بخش اطلاعات نظامی هیچ اطلاعاتی نداشتند که نشان دهد غزه در حال آماده‌شدن برای عملیاتی در این مقیاس بوده است. 

سیستم هشداری که فروپاشید

در همین حال، براساس گزارش خبری کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی، سیستم هشدار ازسوی واحد ۸۲۰۰ اداره اطلاعات نظامی و پس از عملیات ارتش رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۱۴ در غزه، موسوم به عملیات لبه حفاظتی، توسعه یافت.

این کانال خبری ادعا می‌کند که واحد‌های جاسوسی یک سال قبل از آغاز عملیات طوفان‌الاقصی گزارشی درباره تحرکات مقاومت ارائه کرده بودند که از سوی فرماندهانی مانند یوسی سریل نادیده گرفته شده بود. 

پایگاه لاوفیر هم نوشت: که مقام‌های ارشد اطلاعاتی اسرائیل به‌طور علنی اذعان کرده‌اند که حمله غافلگیرکننده حماس در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ یک شکست بزرگ از سوی دستگاه اطلاعاتی بود. 

ابعاد این شکست به‌حدی بزرگ است که ماتانیاهو انگلمن، از ناظران کابینه رژیم صهیونیستی تحقیقاتی را در ماه ژانویه (دی/بهمن) با ۳۳ موضوع، از جمله موضوع‌های اطلاعاتی، آغاز کرد. 

در همین حال، هرزی هالوی، رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی نیز در ماه فوریه (بهمن/اسفند) به ارتش دستور داد تا تحقیقاتی را درباره شکست‌ها و ضعف‌های نظامی و اطلاعاتی که ارتش را آسیب‌پذیر کرده بود، آغاز کند؛ اعضای این کمیته شامل فرماندهان کهنه‌کار امنیت داخلی رژیم صهیونیستی مانند شائول موفاز، رئیس سابق ستاد ارتش و آهارون زئیوی فرکش، رئیس سابق اداره اطلاعات نظامی هستند. 

همچنین بنی گانتز، وزیر کابینه جنگ و رونن بار، رئیس سرویس اطلاعاتی شاباک، از وزیران رژیم صهیونیستی خواسته‌اند تا یک کمیسیون داخلی تحقیق را برای بررسی حوادث ۷ اکتبر، مشابه کمیسیون ۱۱ سپتامبر آمریکا، تشکیل دهند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *