قاسمعلی: دبیرخانه جشنواره آسمان آموزش مستمر فیلمنامه‌نویسی را راه‌اندازی کند

19:44 - 21 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۲۶۹۵
قاسمعلی: دبیرخانه جشنواره آسمان آموزش مستمر فیلمنامه‌نویسی را راه‌اندازی کند
داور بخش فیلمنامه نخستین دوره جشنواره فیلم، فیلمنامه و عکس آسمان با تحلیل فیلمنامه‌هایی که به بخش داوری رسیده بود، گفت که اگر دبیرخانه جشنواره در طول سال دوره‌های آموزشی برگزار کند، در دوره‌های آتی با آثار باکیفیت‌تری مواجه خواهیم بود.

جابر قاسمعلی، داور بخش فیلمنامه نخستین دوره جشنواره فیلم، فیلمنامه و عکس آسمان در گفت‌‌وگو با میزان با اشاره به اینکه با حضور در مهاباد و دیدن شرایط جشنواره از نزدیک و شور و شوقی که از سوی فیلمسازان و مردم شهر وجود دارد بیش از پیش به اهمیت این رویداد پی برده است، گفت: امیدوارم این جشنواره با ظرفیت‌ها  و استاندارد‌هایی که دارد، در دوره‌های آینده به شکل جهانی برگزار شود و فیلمسازانی از دیگر کشور‌ها نیز در آن شرکت کنند.

وی افزود: حتی می‌توان افقی ایده‌آل برای جشنواره آسمان در نظر گرفت به شکلی که رویداد‌های مهمی مثل اسکار و بفتا نیز در آینده آن را مورد تایید قرار دهند و جشنواره آسمان در بخش فیلم از درگاه‌های ورودی این جشنواره‌ها باشد.

این فیلمنامه‌نویس مطرح سینمای ایران با تشکر از هیئت انتخاب که حجم بالای آثار ارسالی را مطالعه کرده و درنهایت ۴۶ عنوان را به بخش داوری ارائه داده‌اند، توضیح داد: از بین آثاری که خواندم تعداد متعددی دارای استاندارد‌های کیفی بودند و به خوبی توانسته بودند مختصات و جغرافیای حوزه زاگرس و منطقه کردنشین کشور را به تصویر درآورند، اما عموم فیلمنامه‌ها به طور آشکار از نظر فنی دچار ایراد‌هایی بودند که غالبا به این دلیل بود که نویسنده‌ها آموزش کافی ندیده‌اند و همچنین این مشکل عیان بود که طرح‌های فیلمنامه‌های بلند به فیلمنامه کوتاه تبدیل شده بود و تعلیق‌ها و شاخ و برگ آن‌ها کم شده بود تا به زعم خودشان به فیلمنامه فیلم کوتاه تبدیل شوند.

به گفته وی، عموم فیلمنامه‌ها دارای سیناپس مختص فیلم کوتاه نبودند.

داور نخستین دوره جشنواره آسمان تلخ بودن فیلمنامه‌ها را یکی دیگر از شاخصه‌های آثار رسیده به مرحله داوری دانسته و گفت: اکثر فیلمنامه‌ها با موضوعاتی تلخ نوشته شده بودند که به زعم من به تجربه زیسته و بافت فرهنگی این روز‌های این منطقه از ایران برمی‌گردد و من به عنوان داور نمی‌توانم نویسندگان را به نوشتن فیلمنامه‌های سرخوشانه‌تر ترغیب کنم، اما یک فیلمنامه‌نویس از این منطقه لازم است مخاطب را با این میزان از امید و پویندگی که این روز‌ها در مهاباد دیدیم هم آشنا کند.

نویسنده فیلمنامه سریال «طلسم شدگان» و «نرگس» تاکید کرد: ما در سینمای جهان هم با فیلمنامه‌هایی مواجهیم که در عین تلخی، ولی پایان‌بندی شیرین، امیدبخش و آگاهی‌بخش دارند. برای من که در نوجوانی آثار علی اشرف درویشیان را مطالعه می‌کردم به شخصه عجیب و جالب بود که مردم و جوانان این منطقه هنوز نگرش این نویسنده بزرگ و نوع نگاه او به جهان اطراف را حفظ کرده‌اند.

قاسمعلی در پایان صحبت‌هایش به برگزارکنندگان جشنواره پیشنهاد داد: باید از اینکه جشنواره آسمان از همان دوره اول دارای دبیرخانه دائمی است، ابراز خرسندی کنم و مهم‌ترین پیشنهادم به جشنواره این است که به مقوله آموزش بیشتر توجه کنند که در این مسیر برگزاری کارگاه‌های مختلف با حضور استادان مجرب در طول سال یک راهکار خوب است. اگر آموزش مستمر در طول سال اتفاق بیفتد به مرور سطح کیفی آثار بالا می‌رود و طبیعتا آثار رسیده به جشنواره آسمان نیز ارتقای کیفی پیدا می‌کنند.

اولین دوره جشنواره فیلم، فیلمنامه و عکس آسمان به دبیری فیلمساز مهابادی ابراهیم سعیدی، از ۱۸ تا ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ همزمان با روز ملی سینما در محل پلازای میدان منگوران و مجموعه حوضخانه رستم بیگ‌شهر مهاباد به صورت روباز در حال برگزاری است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *