بیمه دانش آموزان غیردولتی از مدارس دولتی جدا کردیم
به گزارش 'گروه جامعه ، مجتبی زینی وند رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی در مراسم گردهمایی شورای هماهنگی موسسان مناطق ۱۹ گانه شهر تهران با اشاره به حادثه اخیر آتش سوزی مدرسهای غیردولتی در زاهدان و ابراز تاسف از این واقعه و مرگ ۴ دانش آموز گفت: حادثهای در گوشهای از کشور با کوتاهی یک مدیر و یک موسس رخ میدهد و کشور را داغدار میکند. باید مواظب کودکانمان باشید.
وی ادامه داد: روزی که ما وارد سازمان مدارس غیردولتی بعد از یک سال دوری، شدیم، ۱۷ دستورالعمل و آیین نامه باید تدوین میکردیم که با ظرافتهای حقوقی باید صورت میگرفت. امروز باید بگویم همه آیین نامهها که باید به تصویب هیات دولت میرسید، رسیده است. به طور نمونه کاربری مسکونی فضاهای آموزشی به هیچ وجه قابل تغییر نیست و شهرداریها نمیتوانند این کار را بکنند. خیلی نگرانیها در ارتباط با عوارض و مالیات و... رفع شده است.
وی بیان کرد: سال گذشته ۳۰ میلیارد تومان برای توسعه مدارس غیردولتی از مجلس بودجه گرفتیم. بخشی از بیمه معلمان مدارس غیردولتی تخصیص مییابد که با این بودجه محدود فعلا مناطق کم برخوردار و محروم را در نظر میگیریم.
وی اظهار کرد: در بحث خرید خدمات موسسان مدارس غیردولتی هزینه کردند و در وزارتخانه آموزش و پرورش هم مدارس غیردولتی را غیرحاکمیتی میخوانند. همه نگاهها مثل هم نیست و همه هم با چشم مثبت به مدارس غیردولتی نگاه نمیکنند و شما باید خود را قدرتمند کنید. الان در جامعه نگاه سخت گیرانه به مدارس غیردولتی وجود دارد و بهانه نباید دست کسی بدهیم.
زینی وند گفت: برای اولین بار بیمه دانش آموزان غیردولتی از مدارس دولتی جدا کردیم. در خصوص کمکهایی که دولت باید داشته باشد و تا امروز به خاطر مشکلاتی که وجود داشته حمایتها شروع شده است. در ماده ۱۰ در ابلاغ اعتبار وضعیت خوبی داشتیم.
رئیس سازمان مدارس غیردولتی اظهار کرد: مدارس غیردولتی با مهمترین هدف جلوه گر شدن کمکهای هدفمند مردمی تاسیس شد و از همان ابتدا مخالفتهایی با آن بود. برخی از بعد عملکرد و نظارت بر مدارس و برخی از حیث یادگیری و... ایرادات وارد میکنند. امروز بعد از ۳۰ سال از عمر این مدارس با منطق میتوان به ارزیابی این مدارس پرداخت. گرچه در این جلسه نمیخواهم به بیان موفقیتهای این مدارس بپردازم و اینکه چه سهمی در برداشتن بار مدرسه داری از دوش دولت و حق انتخاب برای شهروندان داشتند، اما بدون ورود موسسان در روزهایی که مدارس چند شیفته بودند و مشکلات عدیده وجود داشت، وضعیت امروز بسیار سخت بود.
وی بیان کرد: در این جلسه به برخی موانع و انتظارتمان از موسسین میپردازم. همچنان که در روزهای سخت موسسان کمک آموزش و پرورش بودند امروز هم برای توسعه آموزش کمک رسان باشند. مدارس غیردولتی هم موفقیتها و هم مشکلات عدیده دارند. الان زمان آن رسیده که چشم انداز این مدارس را مورد نقد و بررسی قرار دهیم. به واکاوی نظرات در این خصوص بپردازیم. دیروز در مراسمی از عدم کیفیت برخی مدارس غیردولتی سخن گفته شد. تجربه سه دهه عملکرد موسسان غیردولتی را نقد درونی کنیم. هیچ کس اقدامات خوب مدارس غیردولتی را نفی نمیکند، اما برای حفظ اعتباری که اندک اندک جمع شده است باید بکوشیم. گاه هم اظهار نظرهایی تند و سخیف صورت میگیرد. یک مدرسه کوتاهی کرده و فردی در جلسه از روی ناآگاهی دم از بهره کشی از اولیا میزند و اثرات مثبتی که این مدارس داشته را نادیده میگیرد.
وی گفت: آبرویی که با به جان خریدن کنایهها و نیشها به دست آمده شما موسسان باید با نگاه به اسنادبالادستی و انتظارات جامعه حفظ کنید و استاندارد یکسانی در همه مدارس غیردولتی رعایت شود. در یکی از استانها مدعی العموم وارد شد و کل سوابق مدارس غیردولتی را خواست، چون یک عده موسسان شاکی بودند. در همین شهر تهران انجمن حمایت از مصرف کنندگان ما را احضار کردند و گفتند برخی موسسان گفتند برخی مدارس شهریه بالا میگیرند.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی ادامه داد: گاهی اظهار نظرهای سخیف و تندی درباره کوتاهی یک مدرسه غیر دولتی میشود و فردی در یک جلسه از روی ناآگاهی اثرات مثبت تمام مدارس غیر دولتی را نادیده میگیرد. گاهی نیزبرخی مؤسسان با اخذ شهریههای خارج از چارچوب در نظر گرفته شده هویت تمام مدارس را زیر سوال میبرند و تجربه ۳ دهه مدارس غیردولتی خدشه دار میشود.
زینی وند در ادامه سخنان خود گفت: در استان سیستان و بلوچستان که شاهد اتفاق ناگوار بودیم ۷ هزار و ۳۰۰ کلاس درس با بخاری نفتی گرم میشوند که از این تعداد ۴ هزار چراغ والور در کلاسها داریم که همین مسئله دچار آتشسوزی هم یکی از این چراغهای نفتی را برای سیستم گرمایشی خود انتخاب کرده بود. مقام معظم رهبری بارها فرمودهاند که هر هزینه در آموزش و پرورش سرمایهگذاری است و وظیفه همه ما هم تسهیل شرایط برای این موضوع است.
وی اضافه کرد: مدتی است که شاهد توسعه کمی مدارس هستیم و این نوع توسعه بر توسعه کیفی ارجعیت پیدا کرده است که این موضوع ناشی از تبعیض اختیار به استانها بود، اما اخیرا مصوبهای داشتیم که تأیید صلاحیت و صدور مجوز برای تأسیس فقط در اختیار شورای مجوز قرار میگیرد که امیدواریم با این روند شاهد تقویت مدارس غیر دولتی موجود و توسعه کیفی آنها باشیم.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی بیان کرد: در نظر داریم تا هر مؤسس حداقل برای یک سال امکانات و تمکن مالی لازم برای فعالیت مدرسه را داشته باشد در غیر این صورت فعالیت جایز نیست.
زینیوند یادآوری کرد: اگر رسانهای ما را نقد میکند و کوتاهی یکی از مدارس را به ما نشان میدهد این رسانه همچون آیینهای میماند که باید به جای شکستن آن وضیت موجود را تصحیح کنیم.