دانستنی‌های حقوقی

اثر انحلال قرارداد اصلی بر شرط داوری

17:57 - 21 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۲۶۸۹
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
اثر انحلال قرارداد اصلی بر شرط داوری
اصولاً شرط تابع عقد است و با انحلال عقد شرط نیز زایل می‌گردد؛ بنابراین شرط داوری ضمن عقد بیع با بطلان عقد حیات خویش را از دست می دهد.

خبرگزاری میزان- باعنایت به اینکه شرط تابع عقد می‌باشد و با انحلال عقد شرط نیز زایل می‌گردد؛ بنابراین شرط داوری ضمن عقد بیع با بطلان عقد حیات خویش را از دست داده است؛ بنابراین اصدار رای از سوی داور خلاف قانون بوده و داور صلاحیت داوری نداشته است لذا دادگاه به استناد بند ۱ و ۷ ماده ۴۸۹ قانون آیین دادرسی حکم بر بطلان رای داوری صادر می‌نماید.

رای دادگاه

در خصوص دادخواست م. ک. با وکالت پ. ع. به طرفیت ۱ ع. ن. فرزند ا. با وکالت م. و. ا. م. ۲ ع. ش. فرزند غ. به خواسته ابطال رای داوری به شماره *مورخ ۱۸ / ۹. ۱۴۰۲ به جهت مخالفت رای صادر شده با قوانین موجد حق دادگاه با بررسی محتویات پرونده با ملاحظه دادخواست، دفاعیات وکیل خواهان بموجب لایحه تقدیمی و اظهارات وکلای طرفین در جلسه رسیدگی، انچه استنتاج می‌گردد. نخست: اعتراض به رای داوری در مهلت قانونی و با رعایت ماده ۴۹۲ قانون ایین دادرسی مدنی تقدیم گردید. دوم: رای داور متضمن صدور حکم به بطلان عقد بیع مورخ ۳۰ / ۷ / ۱۴۰۱ می‌باشد. باعنایت به اینکه شرط تابع عقد می‌باشد؛ و باانحلال عقد شرط نیز زایل می‌گردد؛ بنابراین شرط داوری ضمن عقد بیع با بطلان عقد حیات خویش را از دست داده است؛

بنابراین اصدار رای از سوی داور خلاف قانون بوده و داور صلاحیت داوری نداشته است. با پذیرش دعوی خواهان به استناد ماده ۱۹۸ و بند یک و هفت ماده ۴۸۹ قانون ایین دادرسی مدنی حکم بر ابطال رای داوری شماره مورخ ۱۸ / ۹ / ۱۴۰۲ صادر و اعلام می‌گردد. راجه به خسارت دادرسی به لحاظ عدم احراز رابطه سببیت به استناد ماده ۱۹۷ قانون آیین دادرسی مدنی حکم بر بطلان دعوی صادر می‌گردد. راجع به دعوی مطروحه به طرفیت ع. ش. به لحاظ اینکه مشارالیه از طرف موسسه داوری مبادرت به صدور رای نموده است؛ لذا دعوی متوجه وی نمی‌باشد. به استناد ماده ۸۹ قانون آیین دادرسی مدنی ناظر بر بند ۴ ماده ۸۴ همان قانون قرا ررد دعوی صادر می‌گردد. ارای صادر شده ظرف ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در محاکم تجدیدنظر می باشد.

انتهای پیام/ 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *