نماینده مجلس: پرداخت تسهیلات با ناترازی عدالت بانک‌ها مواجه است نه ناترازی منابع مالی

9:04 - 23 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۲۶۰۷
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
نماینده مجلس: پرداخت تسهیلات با ناترازی عدالت بانک‌ها مواجه است نه ناترازی منابع مالی
نماینده مجلس شورای‌اسلامی با بیان اینکه وام‌های خاص همواره به کارمندان شبکه بانکی و همچنین زیرمجموعه‌های بانکی تعلق می‌گیرد، گفت: در پرداخت تسهیلات به مردم با ناترازی عدالت مواجه هستیم نه ناترازی منابع مالی که باید رئیس بانک مرکزی و وزارت اقتصاد نسبت به این موضوع پاسخگو باشند.

خبرگزاری میزان - در سال‌های اخیر، پرداخت تسهیلات ویژه به کارکنان بانک‌ها توجه بسیاری را به خود جلب کرده و انتقادات بسیاری نیز همراه داشته است.

 این مزایا که شامل وام‌های با نرخ سود پایین و شرایط بازپرداخت آسان و طولانی مدت است باعث شده جذابیت بالایی برای کارکنان شبکه بانکی ایجاد کند.

چندی پیش بانک مرکزی اعلام کرد که مجموع تسهیلات پرداختی به کارکنان، مدیران و اعضای هیئت‌مدیره بانک‌ها در سال گذشته، به بیش از ۹۱ هزار و ۵۹۸ میلیارد تومان رسیده است؛ رقمی که به ازای هر کارمند بانک، چندصد میلیون تومان برآورد می‌شود.

در این رابطه احمد آریایی‌نژاد، نماینده مجلس شورای‌اسلامی در گفت‌وگو با میزان با اشاره به پرداخت تسهیلات و بحث ناترازی بانک‌ها گفت: بانک‌ها همواره در جواب دلایل عدم پرداخت تسهیلات، بحث ناترازی را مطرح می‌کنند، درحالی که اگر فعالیت بانک‌ها باعث افزایش ثروت نشود، بانک برای اعطای وام مجبور به چاپ پول می‌شوند و با افزایش تورم باعث کاهش ارزش پول ملی می‌شود. 

این نماینده مجلس شورای‌اسلامی، اظهار کرد: بانک‌ها منابع و به‌عبارت دیگر وام را به عوامل خودشان می‌دهند و همان‌طور که می‌بینیم کارمندان موسسات مالی و بانک‌ها در سال‌های اولیه زندگی به بسیاری از خواسته‌ها و اهداف خودشان دست می‌یابند درحالی که بسیاری از کارمندان و معلمان ما بعد از اینکه بازنشسته می‌شوند هنوز نتوانسته‌اند خانه‌ای برای خود تهیه کنند و علاوه بر آن نگران اشتغال و تحصیل فرزندانشان هم هستند؛ لذا به‌جای اینکه استراحت کنند باید چند شیفت کار کنند تا جوابگوی مطالبات خانواده باشند. 

وی با اشاره به اینکه وام‌های خاص برای کارمندان شبکه بانکی و همچنین زیرمجموعه‌های بانکی است نه برای مردم عادی، عنوان کرد: ما در اینجا با ناترازی عدالت مواجه هستیم نه ناترازی منابع مالی، که باید رئیس بانک مرکزی و وزارت اقتصاد نسبت به پرداخت وام‌های موردنیاز مردم نظیر وام ازدواج یا وام ساخت مسکن پاسخگو باشند

آریایی‌نژاد با تاکید بر ضرورت استفاده از تجارب کارشناسان در حوزه‌های مختلف، گفت: ما وقتی می‌خواهیم برای اهداف مهم جامعه برنامه‌ریزی کنیم باید از کارشناسان آن حوزه هم دعوت کنیم؛ رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد حتما باید با کارشناسان همفکری کنند و دلایل اینکه چرا سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های ما به سرانجام نمی‌رسد را مورد بررسی قرار دهند. 

این نماینده مجلس شورای‌اسلامی تصریح کرد: یکی از ایرادات برنامه‌ریزی ما این است که بدون توجه به منابع ملی و تامین اعتبار، اقدام به تصویب قوانین می‌کنیم؛ بنابراین تامین اعتبار باید صورت بگیرد و مسئولین قولی ندهند که نتوانند آن را عملیاتی کنند چراکه در این صورت باعث ناامیدی و نارضایتی مردم خواهد شد.

انتهای پیام/


برچسب ها: تسهیلات وام

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *