دانستنی‌های حقوقی

اعاده دادرسی به استناد خلاف واقع بودن شهادت

9:50 - 21 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۲۵۲۶
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
اعاده دادرسی به استناد خلاف واقع بودن شهادت
به صرف استناد محکوم علیه به کذب بودن شهادت شهود بدون اثبات آن در محکمه صالحه حتی با فرض اینکه تنها دلیل اثباتی در احراز وقوع جرم باشد، تقاضای اعاده دادرسی قابل پذیرش نخواهد بود.

خبرگزاری میزان- مطابق بند (ث) ماده ۴۷۴ قانون آیین دادرسی کیفری، به صرف استناد محکوم علیه به کذب بودن شهادت شهود بدون اثبات آن در محکمه صالحه حتی با فرض اینکه تنها دلیل اثباتی در احراز وقوع جرم باشد، تقاضای اعاده دادرسی قابل پذیرش نخواهد بود.

رأی شعبه دیوان عالی کشور

خلاصه جریان پرونده:

اقای ع. ط. فرزند ع. ا. به اتهام توهین و تهدید موضوع شکایت خانم م. م. تحت تعقیب قرار گرفته و بموجب رای شماره ۱۴۰۱/۱۲/۲۳ شعبه بر اساس تحقیقات انجام شده و اظهارات شهود و ادله اثباتی احصایی در متن رای و با ذکر مستندات قانونی و لحاظ قانون کاهش مجازات حبس به پرداخت جزای نقدی بابت توهین و تحمل ۴۰ ضربه شلاق بابت تهدید محکوم شده است. رای صادره طی دادنامه شماره ۱۴۰۲/۳/۱۷ شعبه تایید گردیده است. درخواست اعاده دادرسی وکیل محکوم علیه قبلا در دیوان عالی کشور مطرح که قرار رد آن صادر شده است. مجددا وکیل مشارالیه با تقدیم لایحه‌ای به پیوست تصاویر ارا صادره و برخی مدارک و اعلام اینکه مبنای محکومیت محکوم علیه شهادت کذب و خلاف واقع بوده و شهود به این امر اذعان داشته با تکرار مطالب قبلی از دیوان عالی کشور تقاضای تجویز اعاده دادرسی نموده که جهت رسیدگی به این شعبه ارجاع و اینک حسب الارجاع تحت نظر قرار دارد. هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید. پس از قرائت گزارش عضو ممیز و بررسی اوراق پرونده مشاوره نموده چنین رای میدهد.

رای شعبه

درخواست مجدد اعاده دادرسی وکیل اقای ع. ط. نسبت به دادنامه شماره فوق الاشعار با ابراز مطالب و موارد تکراری با مضمون دفاع ماهوی کماکان متکی به دلیل و مدرک جدید و موثری که پذیرش ان را در حدود ماده ۴۷۴ قانون آیین دادرسی کیفری اقتضا نماید. نیست صرف استناد وکیل محترم به کذب بودن شهادت شهود بدون اثبات ان در محکمه صالحه و با فرض اینکه تنها دلیل اثباتی در احراز وقوع جرم باشد. قابل پذیرش نیست درخواست مطروحه با هیچیک از شقوق ماده مرقوم انطباق ندارد؛ لذا قرار رد ان صادر و اعلام میشود.

انتهای پیام/ 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *