یادداشت|

اندر احوالات «ساکت‌ترین» مربی خارجی تاریخ لیگ برتر/ چالش‌های پیش روی گاریدوی اسپانیایی برای قهرمانی

0:45 - 22 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۲۳۹۳
دسته بندی: ورزشی ، فوتبال
اندر احوالات «ساکت‌ترین» مربی خارجی تاریخ لیگ برتر/ چالش‌های پیش روی گاریدوی اسپانیایی برای قهرمانی
طولی نکشید که خوآن کارلوس گاریدو ثابت کرد سکوتش در پروسه نقل‌وانتقالاتی باشگاه پرسپولیس بی‌دلیل نبوده و با جذب مهره‌های جدید، این باشگاه به جمع مدعیان قهرمانی در لیگ برتر بازگشت.

خبرگزاری میزان - خوآن کارلوس گاریدو در بدو ورود به فوتبال ایران و در همان آغاز کار و مراسم معارفه‌اش بر یک نکته تأکید کرد. گاریدو گفت تصمیم‌گیرنده نقل‌وانتقالات، باشگاه و تأمین مخارج آن با مدیرعامل است و تمام اقداماتمان با هماهنگی مدیرعامل باشگاه خواهد بود.

بسیاری برداشت اشتباهی از صحبت‌های این سرمربی اسپانیایی داشتند و احساس کردند که می‌خواهد بار این مسئولیت سنگین را از دوش خود خارج کند، اما نشان داد که از لحاظ حرفه‌ای‌گری چند سطح از مربیان لیگ برتری بالاتر است و بدون هیچ واکنش خاصی نسبت به حواشی و تصمیمات باشگاه و به دور از جاروجنجال‌های فضای مجازی به کار خود و صحبت‌های خصوصی با مدیرعامل این باشگاه ادامه داد تا در نهایت با جذب آلکسی گندوز، فرشاد احمدزاده، ایوب‌العملود، علی علیپور، میلاد محمدی، عرفان ملاپور، عرفان شیروانی، یعقوب براجعه، لوکاس ژوآئو و سعید مهری به کار خود در نقل‌وانتقالات و جذب بازیکنان مورد نظر تاکتیکی خود خاتمه دهد.

گرچه علیرضا بیرانوند، عبدالکریم حسن، دانیال اسماعیلی‌فر، مهدی ترابی، علی نعمتی، مهدی عبدی، ابوالفضل سلیمانی، عرفان نجاری، احمد گوهری، محمدمهدی احمدی، میلاد سورگی، وحدت هنانوف و علیرضا بابایی از باشگاه پرسپولیس خارج شدند اما سرخ‌پوشان پایتخت در بحث نقل‌وانتقالاتی موفق عمل کردند و توانستند جایگزینان مناسبی برای این بازیکنان پیدا کنند و این اتفاق بی‌ارتباط با آرامش و سکوت گاریدو در هیاهوهای سرخ‌پوشان نیست. شاید خارجی‌ بودن این مربی و عدم تسلطش به زبان فارسی باعث شده با تمرکز بیش‌تری نسبت به مربیان وطنی به کار خود ادامه دهد.

گاریدو در ۳ بازی اول لیگ برتر ایران و با وجود اینکه هنوز به طور کامل با فضای فوتبال پرهیجان ایران آشنا نشده، موفق به ثبت ۲ تساوی و یک پیروزی ارزشمند شد. هم‌اکنون پرسپولیس با کسب این نتایج در جدول رده‌بندی لیگ برتر ۵ امتیازی است و با تفاضل گل ۲+ در جایگاه پنجم قرار گرفته است.

برخلاف پیش‌بینی‌ها که انتظار می‌رفت حواشی خروج بیرانوند و دیگر بازیکنان و ورود بازیکنان جدید و ناهماهنگی آن‌ها به سرخ‌پوشان لطمه بزند، این اتفاق رخ نداد و پرسپولیس هم‌چنان به عنوان یک تیم مرموز و غیرقابل پیش‌بینی در لیگ برتر حضور دارد، گرچه گاریدو چند بازگشت موفقیت‌آمیز به همراه شاگردانش در بازی‌ها داشت و کمی هم در این زمینه خوش‌شانس بود، اما تاکنون مورد انتقاد پیشکسوتان و تحت فشار هواداران این باشگاه قرار نگرفته است.

اندراحوالات «ساکت‌ترین» مربی خارجی تاریخ لیگ برتر/ گاریدوی اسپانیایی برای تحقق‌اهداف و اخراج‌نشدن به «یک عامل» نیاز دارد

تمرینات پرسپولیس با فشار بی‌اندازه‌ای از سوی خوان کارلوس گاریدو پیگیری می‌شود و به زعم شنیده‌ها از این باشگاه، بازیکنان از سطح فنی تمرینات ارائه‌شده توسط این مربی بادانش اسپانیایی که سابقه حضور در لالیگا را در کارنامه دارد، رضایت کافی داشته و به شدت آماده برای نبردهای سخت می‌شوند. در تفکرات گاریدو دوندگی بازیکنان عاملی کلیدی برای کنترل یا حتی بازگشت به بازی است و به وفور مشاهده می‌شود میل به بازی مستقیم در افکار این سرمربی کهنه‌کار وجود دارد و با جذب لوکاس ژوآئو بلند قامت در این باشگاه، مهر تاییدی بر این ادعا زده شد.

گاریدو که از نظر فنی برای لیگ برتر ایران، با توجه به کمبودهای مالی و سطح دیگر مربیان، گزینه مطلوبی به نظر می‌رسد، به نظر می‌آید توانسته مشورت‌های خوبی از کادر ایرانی خود برای شناخت هر چه بیش‌تر بازیکنان بگیرد. در زمینه فنی بعید است این تیم به مشکل خاصی برخورد کند زیرا از نظر مهره نیز دست کمی از سایر تیم‌های لیگ برتری ندارند و ژن برنده بودن و قهرمانی در ریشه ذهنی بازیکنان و این باشگاه طی سالیان اخیر ثبت شده است، اما موضوعی که همواره به سرخ‌پوشان و سرمربیان سابق این تیم ضربه زده، «بازیکن‌سالاری» و حواشی بی‌حد و اندازه بازیکنانی است که پس از ورود به باشگاه و موفقیت‌های مقطعی خودشان را گم کرده‌اند و ضربات سهمگین و جبران‌ناپذیری بر پیکر این باشگاه پرافتخار ایرانی وارد کرده‌اند.

گاریدو از نظر انضباطی می‌تواند بسیار جدی عمل کند همان‌گونه که سخت‌گیری خاصی بر تمرینات بدنسازی و ریکاوری بازیکنان دارد گرچه تلاش کرده از راه دوستی و رفاقت با بازیکنان ایرانی در همین روزهای ابتدایی وارد عمل شود، اما پیش‌بینی می‌شود با نزدیک شدن بازی‌ها به نیم فصل، "ماه عسل گاریدو" در ایران به پایان برسد و با "خوی اصلی فوتبال ایران" که سرشار از شور و هیجان و حاشیه است آشنا شود و آن موقع است که "زیربنای اخلاقی و انضباطی" او در همین ابتدای فصل، می‌تواند موثر باشد.

گاریدو نشان داده توجه خاصی به استعدادها و سطح کیفی بازیکنان باشگاه در تمام رده‌های سنی دارد تا جایی که اگر بازیکنی در بزرگسالان نتواند انتظارات تاکتیکی او را برآورده سازد، بدون تعارف یک بازیکن جوان را در ترکیب این تیم فیکس می‌کند و در زمینه ریسک‌پذیری و استعدادیابی عطش مختص به خود را دارد.

مهم‌ترین عامل برای موفقیت گاریدو در پرسپولیس و نزدیک شدن این تیم به کسب قهرمانی مجدد، کنترل حاشیه، ارتباط خوب با مدیران باشگاه، مدیریت بازیکنان و از همه مهم‌تر جنگیدن با بازیکن‌سالاری است و اگر نتواند از این موضوع جان سالم به در ببرد و با خلق و خوی بازیکنان ایرانی در زمان مناسب به طور کامل آشنا نشود، قطع به یقین به مشکل خواهد خورد و ممکن است مانند تیم‌های سابق خود طی سال‌های اخیر در همان نیم فصل اول انتظارات را برآورده نکند و از تیم کنار گذاشته شود. چه بسا این اخراج می‌تواند بدتر از این‌ها باشد، زیرا تمامی مربیان خارجی بعد از حضور در ایران متوجه این موضوع شده‌اند که با بازیکن حاشیه‌ساز و بی‌اخلاق نباید کوچک‌ترین مدارا یا بخششی داشت. گرچه گاریدو در همان روزهای اول حضورش در ایران از اتفاقات لیگ برتر هم‌چون مشکلات ورزشگاه‌ها، معضلات VAR و فضای شورانگیز هواداری شوکه شده است!

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *