گفت‌وگو|

لزوم بازنگری در سیاست‌های وزارت میراث فرهنگی در ارتباط با محدوده بافت تاریخی شهر تهران/ شرایط تسهیلات بانکی برای احیا و نوسازی بافت فرسوده خوب نیست

10:54 - 20 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۲۳۳۱
لزوم بازنگری در سیاست‌های وزارت میراث فرهنگی در ارتباط با محدوده بافت تاریخی شهر تهران/ شرایط تسهیلات بانکی برای احیا و نوسازی بافت فرسوده خوب نیست
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران ضمن اشاره به اینکه از وزیر جدید میراث فرهنگی انتظار داریم در سیاست‌های مربوط به محدوده بافت تاریخی شهر تهران از جمله محدوده‌هایی در مناطق ۱۱ و ۱۲ بازنگری داشته باشد، گفت: متاسفانه شرایط تسهیلات بانکی خوب نیست و سال‌های گذشته نیز شرایط به همین گونه بود، انتظار داریم امسال شرایط ارائه تسهیلات برای احیا و نوسازی بافت فرسوده بهبود یابد.

خبرگزاری میزان - چندی پیش علیرضا نادعلی، سخنگو و نایب رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با میزان ضمن اشاره به اینکه ساختمان‌های قدیمی برای انجام کار‌های فرهنگی بسیار مناسب هستند و هر کدام از آن‌ها با توجه به فضایی که دارند می‌توانند برای انجام کار‌های فرهنگی مختلف مورد استفاده قرار گیرند، گفته بود: تملک این ساختمان‌ها نیاز به منابع مالی بسیاری دارد. در رابطه با مشارکت مردم و بخش خصوصی باید از شهرداری بخواهیم که با آغوش باز تسهیلاتی را ارائه دهد تا این ساختمان‌ها به مخروبه و بافت فرسوده که بسیار آزاردهنده است، تبدیل نشوند.

در همین رابطه سید مهدی هدایت، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در گفت‌وگو با میزان بیان کرد: برای اولین بار پروانه مرمت در محدوده بافت تاریخی در شهرداری تهران صادر شد که برای محدوده‌های تاریخی و واجد ارزش، کاربرد‌های انتفاعی دارد.

وی ضمن اشاره به اینکه از وزیر جدید میراث فرهنگی انتظار داریم در ارتباط با محدوده بافت تاریخی شهر تهران از جمله محدوده‌هایی در مناطق ۱۱ و ۱۲ در سیاست‌ها بازنگری داشته باشد، ادامه داد: نوسازی محدوده بافت تاریخی تهران به کندی انجام می‌شود و شرایطش هر روز نسبت به روز قبل بدتر می‌شود.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان اینکه می‌توان با بازنگری یک‌سری از سیاست‌ها و همچنین سیاست انتقال حق توسعه TDR محدود بافت تاریخی را احیا کرد، افزود: متاسفانه شرایط تسهیلات بانکی خوب نیست و سال‌های گذشته نیز شرایط به همین گونه بود، انتظار داریم امسال شرایط ارائه تسهیلات برای احیا و نوسازی بافت فرسوده بهبود یابد.

هدایت با اشاره به اینکه سال گذشته کمتر از ۴۰۰ مورد تسهیلات بانکی در این رابطه پرداخت شده است، گفت: اگر شهرداری تهران تسهیلات و مشوق‌ها را برای احیا و نوسازی بافت فرسوده شهر تهران ارائه نمی‌داد نوسازی‌هایی که طی سال‌های اخیر داشتیم و به‌بیش از ۲ و نیم برابر افزایش پیدا کرده است را نداشتیم.

وی توضیح داد: در بخشی از پروژه‌های ما شرایط اینگونه است که اگر تسهیلات بانکی ارائه نشود برای سازنده صرفه اقتصادی ندارد که با مردمی که در بافت فرسوده حضور دارند شریک شود و از این رو ارائه تسهیلات بانکی بسیار در نوسازی بافت فرسوده اهمیت دارد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *