گزارش|

شمسایی برگِ برنده تیم ملی فوتسال یا «چهره طلبکار» و علاقمند به «منفی‌نگری»

0:15 - 20 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۲۲۵۷
دسته بندی: ورزشی ، فوتبال
شمسایی برگِ برنده تیم ملی فوتسال یا «چهره طلبکار» و علاقمند به «منفی‌نگری»
جام جهانی ۲۰۲۴ فوتسال ازبکستان در حالی اواخر شهریورماه به میزبانی ازبکستان برگزار خواهد شد که تیم ملی با یک بحران هویتی از سوی سرمربی تیم که می‌خواهد همه‌کاره امور اجرایی و فنی فوتسال باشد، مواجه شده است!

خبرگزاری میزان - تیم ملی فوتسال ایران با سرمربی‌گری وحید شمسایی در حالی در رقابت‌های جام جهانی شرکت می‌کند که پیشینه خوبی در این رقابت‌ها دارد و به زعم کارشناسان و مربیان باسابقه فوتسال جهان، از مدعیان کسب عنوان در این رقابت‌ها به شمار می‌رود، اما شمسایی اعتقاد دیگری دارد و از ماه گذشته و در نشست خبری که در مرکز ملی فوتبال برگزار شد، قصد دارد انتظارات از تیم ملی را کاهش دهد و این روزها نیز بر جملات خود مبنی بر کاهش انتظار و توقع مردم از تیم ملی تاکید می‌کند.

تاریخچه حضور تیم ملی فوتسال ایران در جام جهانی ۸ حضور بوده که منجر به کسب ۱۹ برد، ۶ مساوی و ۱۵ باخت شده است و بهترین نتیجه ایران در جام جهانی به سال ۱۹۹۶ و کسب نتیجه قاطعانه ۷ بر یک برابر کوبا برمی‌گردد و سنگین‌ترین شکست ایران برابر برزیل با نتیجه ۸ بر ۳ در همان سال ۱۹۹۶ بوده است. بهترین گلزن ایران در این رقابت‌ها سعید رجبی شیرازی با ۱۷ گل است و بهترین عملکرد تیم ملی کسب مقام سومی در سال ۲۰۱۶ بوده است. ایران تنها اولین دوره جام جهانی فوتسال در سال ۱۹۸۹ را از دست داد و از آن زمان تاکنون در تمام دوره‌های این رقابت‌ها حاضر بوده است.

وحید شمسایی، سرمربی فعلی تیم ملی یکی از بازیکنان سال ۲۰۱۶ بود که با ایران سوم جهان شد؛ این بازیکن و حالا مربی کارکشته در سه دوره جام جهانی فوتسال ۱۰ گل به ثمر رسانده و هم‌اکنون نیز تیمی با تجربه در اختیار دارد. علی‌اصغر حسن‌زاده که در پنجمین جام جهانی‌اش شرکت خواهد کرد ستاره تیم ایران است و سعید احمدعباسی که در مسیر قهرمانی در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ تایلند عملکرد خیره‌کننده‌ای داشت، یکی دیگر از ستاره‌های ایران در این دوره خواهد بود.

شمسایی برگِ برنده تیم ملی فوتسال یا «چهره طلبکار» و علاقمند به «سیاه‌نمایی»؟/ «نه» سرمربی ایران به مربیِ خارجی به بهانه تحریم!

 

سایت AFC (کنفدراسیون فوتبال آسیا) نیز ایران را به عنوان یکی از مدعیان جدی کسب عنوان قهرمانی در جام جهانی طی روز‌های اخیر معرفی کرده است و به کسب نتیجه تیم ملی در مهم‌ترین تورنمنت فوتسال جهان امیدوار است، اما در میان تمامی این تعریف و تمجید‌ها چهره یک فرد ناراضی در میان است و به قول معروف توی ذوق می‌زند؛ آن شخص کسی نیست جز وحید شمسایی که سرمربی تیم ملی در جام جهانی است؛ شمسایی که همواره به عنوان مظهر و سمبل آقای گلی در فوتسال آسیا و جهان به شمار می‌رفت بعد از رسیدن به سکان هدایت تیم ملی رویه عجیبی برای تیم و انتظارات مردم در پیش گرفته است.

وی ماه گذشته در نشست خبری با اصحاب رسانه مطرح کرد: من با ۲ بازی دوستانه باید چه کار کنم؟ باید از گروه صعود کنم؟ به چهار تای نهایی برم؟ لیگ ما ۱۲ اسفند تمام شده و من باید چگونه بازیکنان را به شرایط قبل برگردانم؟ لیگ اسپانیا را ببینید در چه زمانی شروع شده و براساس جام جهانی چه برنامه‌ای چیدند؟ امروز روز اردوی تیم ملی ماست و ۵ نفر بازیکن مصدوم به اردو آمده‌اند! یک بازیکن خداحافظی می‌کند، یکی سلام علیک می‌کند، آن یکی کمرش درد می‌کند، چند نفر هم‌ یکدیگر را کتک می‌زنند! بعد انتظار ما از تیم ملی چیست؟ ما به همه اتفاقات واقفیم و خود آقای تاج هم گفت هر کاری توانستید بکنید! دو سال است که در تیم ملی حضور دارم و ۳ جلد کتاب می‌توانم درباره مشکلات بنویسم؛ نباید توقع بی‌جا از تیم ملی داشته باشیم. به کل دنیا ایمیل زدیم، اما هیچ کشوری نمی‌آید یک بازی دوستانه با ما برگزار کند!

اینکه برای تیم ملی فوتسال ایران به اندازه قدرت‌های جهان هزینه نمی‌شود، صحبت نامعقولی نیست و قطعاً انتظارات برای آماده‌سازی تیمی که عنوان قهرمانی آسیا را یدک می‌کشد و مدعی درخشش در جام جهانی است انتظار بی‌جایی نیست، اما اینکه سرمربی تیم ملی به بهانه کاهش فشار‌های وارده به بازیکنان ملی‌پوش، تا این حد از یأس و ناامیدی دم بزند و انتظار داشته باشد اهالی ورزش و مردم هیچ‌گونه توقعی از وی و تیمش در جام جهانی نداشته باشند، انتظاری غیرمنطقی است.

شمسایی برگِ برنده تیم ملی فوتسال یا «چهره طلبکار» و علاقمند به «سیاه‌نمایی»؟/ «نه» سرمربی ایران به مربیِ خارجی به بهانه تحریم!

 

با این تفاسیر این پرسش در ذهن مخاطبان جامعه فوتسالی مطرح می‌شود که اگر وحید شمسایی در جام جهانی نتیجه بگیرد، همین صحبت‌ها را مطرح می‌کند یا آن موقع به دانش فنی‌اش در امورات فنی اشاره می‌کند؟ شمسایی مدت‌هاست صحبت از مربی خارجی می‌کند و ادعای ادای دین به تیم ملی را دارد، اما هیچ سرمربی خارجی در پی مذاکرات او و کادرش به ایران نیامده و مشخص نیست چرا شمسایی این مسائل را به پای تحریم و مشکلات سیاسی ایران می‌گذارد! مگر در رشته‌های ورزشی دیگر و سایر فدراسیون‌های ایران این مشکلات وجود دارد؟ چرا تیم‌های فوتبال ما به راحتی موفق به جذب گزینه‌های خارجی می‌شوند، اما تیم ملی فوتسال که برخلاف فوتبال، از رتبه‌های برتر جهان است توان جذب مربیان درجه یک را ندارد و اصلاً این موضوع چرا به شمسایی واگذار شده است که به راحتی سیاه‌نمایی کند؟

این موضوع جای تعجب دارد که چرا وحید شمسایی از نظر روانی، بار منفی به تیمش وارد می‌کند و در آستانه آغاز جام جهانی، این رویه عجیب را به بهانه کاهش فشار روی تیم ملی در نظر گرفته است؟ اگر وی توان افزایش قدرت تیمش با همین امکانات محدود را ندارد، چرا در تیم ملی حضور دارد؟ اگر توان دارد پس چرا در آستانه مهم‌ترین تورنمنت فوتسالی جهان، این‌گونه خود و تیمش را ناامید نشان می‌دهد؟ مردم و اهالی ورزش با وجود تمامی کاستی‌ها و محدودیت‌های سخت‌افزاری و مالی از تیم ملی فوتسال و در رأس آن فدراسیون فوتبال، انتظار دارند و نمی‌شود با اما و اگر به جام جهانی رفت.

از سوی دیگر در صورت کسب نتیجه نامطلوب، قطعاً وحید شمسایی با بهترین سابقه در دوران بازی‌گری‌اش نیز مورد انتقاد اهالی ورزش و رسانه قرار می‌گیرد، زیرا پیشینه تیم ملی فوتسال درخشان است و نباید شمسایی حتی در رابطه با صعود از گروه نیز صحبتی به میان بیاورد، زیرا مردم انتظارات بالاتری دارند.

 

شمسایی برگِ برنده تیم ملی فوتسال یا «چهره طلبکار» و علاقمند به «سیاه‌نمایی»؟/ «نه» سرمربی ایران به مربیِ خارجی به بهانه تحریم!

 

سکانس تلخ وحید شمسایی در میان خبرنگاران، آن‌جا بود که به طرز عجیبی احساسی شد و در پی لو رفتن برخی از اطلاعات درون‌تیمی به دنبال اخراج بازیکنانی بود که به اصطلاح آنها را نمی‌شناخت! از این مربی باتجربه انتظار می‌رود در کنترل احساسات خود به عنوان یک بازیکن کارکُشته و یک سرمربی سرشناس تجدید نظر بهتری انجام دهد و با افزایش روحیه تیم ملی به دنبال برافراشته شدن پرچم مقدس جمهوری اسلامی در میادین جام جهانی باشد.

در میان ۲۴ سرمربی حاضر در این مسابقات، ۴ سرمربی تجربه حضور در جام جهانی به عنوان بازیکن را در کارنامه دارند که وحید شمسایی یکی از آن‌هاست. کارلوس چیلاورت سرمربی پاراگوئه، الکساندر کوسنکو سرمربی اوکراین، ماتیاس لوکویکس سرمربی آرژانتین و وحید شمسایی سرمربی تیم ملی فوتسال ایران مربیانی هستند که پیش از این به عنوان بازیکن در جام جهانی فوتسال حضور پیدا کرده‌اند.

وحید شمسایی در ۱۲ بازی در ۳ دوره جام جهانی حاضر شده و ۱۰ گل به ثمر رسانده، اما گلزنی در جام جهانی تنها ویژگی شمسایی در قیاس با دیگر مربیان حاضر در جام جهانی نیست. شمسایی در دوره بازیکنی خود با ۳۹۲ گل زده دومین گلزن برتر جهان است و با تیم ملی ایران ۸ بار عنوان قهرمانی در جام آسیا را کسب کرده و در ۸ دوره آقای گل این مسابقات شده است. شاید همین افتخارات کم نظیر و تکرار نشدنی باشد که انتظارات از او را به عنوان نفر اول کادر فنی تیم ملی بالا می‌برد تا نیمه پُر لیوان را ببیند.

 

شمسایی برگِ برنده تیم ملی فوتسال یا «چهره طلبکار» و علاقمند به «سیاه‌نمایی»؟/ «نه» سرمربی ایران به مربیِ خارجی به بهانه تحریم!

 

به گزارش میزان، علی‌اصغر حسن‌زاده کاپیتان پرافتخار تیم ملی ایران که تجربه حضور در ۵ دوره جام جهانی را در کارنامه دارد و یکی از ۱۴ بازیکن وحید شمسایی در این مسابقات است در آستانه دستیابی به یک رکورد تاریخی قرار دارد. در ۹ دوره‌ای که جام جهانی فوتسال برگزار شده است حسن‌زاده، فالکائوی برزیلی و کریستین بوروتو آرژانتینی با ۵ حضور، بیشترین تجربه را در این مسابقات دارند و حسن‌زاده و بورتو این فرصت را دارند که با حضور در ازبکستان بتوانند با ۶ دوره حضور، از فالکائو عبور کنند و نام خود را در تاریخ این بازی‌ها جاودانه سازند.

علاوه بر این، در بین ۳۳۶ بازیکن حاضر در جام جهانی ۲۰۲۴، بوروتو و حسن‌زاده با ۱۳ گل، بازیکنانی هستند که بیشترین گل را در تاریخ جام جهانی به ثبت رسانده‌اند و این فرصت را دارند که با گلزنی در این دوره، رکورد خود را بهبود ببخشند. پس از آن‌ها دو بازیکن از تیم تایلند سوفاووت توئانکلانگ (۱۲ گل زده) و جیراوات سورنوویچیان (۱۰ گل زده)، آلن برندی آرژانتینی (۹ گل زده)، فرائو برزیلی (۹ گل زده) و سرجیو لوزانو اسپانیایی (۹ گل زده) قرار دارند.

قرعه‌کشی جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴ به شرح زیر است و تیم ملی ایران با فرانسه، ونزوئلا و گواتمالا هم‌گروه است.

گروه A: ازبکستان، پاراگوئه، کاستاریکا، هلند
گروه B: برزیل، تایلند، کرواسی، کوبا
گروه C: آرژانتین، اوکراین، افغانستان، آنگولا
گروه D: اسپانیا، قراقستان، نیوزلند، لیبی
گروه E: پرتغال، مراکش، تاجیکستان، پاناما
گروه F: ایران، فرانسه، ونزوئلا، گواتمالا

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *