عادی‌سازی اسلام‌ستیزی در انگلیس و تاثیر بر تشدید نفرت و خشونت

12:15 - 19 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۲۱۹۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
عادی‌سازی اسلام‌ستیزی در انگلیس و تاثیر بر تشدید نفرت و خشونت
انگلیس طی سال‌های گذشته همواره رویکرد اسلام‌ستیزانه را دنبال کرده و تاثیر این موضوع را می‌توان در خشونت‌ها در این کشور دید.

خبرگزاری میزان - اسلام‌ستیزی یکی از مشکلاتی است که انگلیس طی سال‌های گذشته به‌طور فزاینده‌ای با آن روبرو بوده است. 

خشونتی که ماه گذشته سراسر انگلیس را فرا گرفت، به‌نوعی در این کشور آشنا بود؛ چند ساعت پس از قتل ۳ کودک در مرسی‌ساید، اینترنت مملو از اطلاعات نادرست شد.

چهره‌های مشهور ادعا‌های دروغین مبنی بر مسلمان بودن عامل قتل را بازنشر می‌کردند تا به روایت‌هایی درباره شکست‌های فرضی مهاجرت و چندفرهنگی دامن بزنند. 

محله‌های سراسر انگلیس مورد حمله اوباش راست افراطی قرار گرفتند؛ مساجد، منازل و مشاغل هدف قرار گرفته و مسلمانان و رنگین‌پوستان در خیابان اغلب در روز روشن مورد حمله قرار گرفتند.

کارشناسان معتقدند که این حمله‌ها نتیجه سال‌ها لفاظی‌های اسلام‌ستیزانه و ضدمهاجر مقام‌های انگلیسی بوده است.

تعصب و اسلام‌ستیزی به‌ویژه در بسیاری از رسانه‌های انگلیس دیده شده و هیچ‌گاه با پیامد‌های جدی روبرو نمی‌شود؛ همچنین سیاستمدارانی که چنین دیدگاه‌هایی را بیان می‌کنند یا به آن می‌پردازند، در رسانه‌ها دارای تریبون تضمین‌شده هستند. 

افزایش ۶۰۰ درصدی حمله‌های اسلام‌ستیزانه 

براساس گزارش گروه نظارتی تل‌ماما (Tell Mama)، از اکتبر گذشته (مهر ۱۴۰۲)، حمله‌های اسلام‌ستیزانه در انگلیس ۶۰۰ درصد افزایش یافته است؛ با این حال هنوز هیچ اقدامی از سوی دولت انگلیس برای رسیدگی به سخنان نفرت‌پراکنانه و اطلاعات نادرست که به این حمله‌ها منجر شده، انجام نشده است.

چند هفته پس از خشونتی که در بسیاری از موارد به‌طور واضح و مشخص مسلمانان را هدف قرار داد، هنوز از سوی سران سیاسی انگلیس اکراه وجود دارد که این حمله‌ها را اسلام‌ستیزانه بنامند. 

این سکوت تنها فرصتی را ایجاد خواهد کرد که به طعمه‌گذاری علیه مهاجران و مسلمانان منجر می‌شود. 

اسلام‌ستیزی که گروه «همه احزاب در مورد مسلمانان» انگلیس آن را به‌عنوان نوعی نژادپرستی که مسلمان را هدف قرار می‌دهد تعریف کرده، خود را به روش‌های مختلف نشان می‌دهد.

این می‌تواند سوءتفاهم یا ارائه نادرست از دین اسلام باشد؛ لکه‌دار کردن همه مسلمانان به‌عنوان تروریست یا تروریست‌های احتمالی، القای این که مسلمانان به این کشور تعلق ندارند و ارزش‌های اسلامی مغایر با ارزش‌های انگلیس است و حمله به مسلمانان یا مکان‌هایی که مسلمانان ممکن است در آنجا باشند، نتیجه سیاست‌های ضداسلامی دولت انگلیس است.

کارشناسان می‌گویند که این وضعیت اقدام علیه مسلمانان در زندگی عمومی گسترش می‌یابد. 

قربانیان اسلام‌ستیزی در عرصه سیاسی

در همین حال، اسلام‌ستیزی نسبت به نمایندگی سیاسی مسلمانان در انگلیس به‌شدت افزایش یافته است؛ سیاستمداران مسلمانی که در معرض اسلام‌ستیزی قرار گرفته‌اند، همه احزاب سیاسی بزرگ را دربرمی‌گیرند.

به‌عنوان نمونه، براساس سوابق خود پارلمان انگلیس، زاره سلطانا، جوانترین نماینده مسلمان تاریخ که به پارلمان انگلیس راه یافته، در معرض خطرترین نماینده در این کشور است.

همچنین صادق‌خان، شهردار لندن، از سوی لی اندرسون، نماینده سابق حزب محافظه‌کار و نماینده کنونی اصلاح‌طلب پارلمان متهم شد که تحت کنترل افراد تندرو بوده و لندن را به آن‌ها واگذار کرده است؛ اندرسون همواره از عذرخواهی به دلیل این اظهارات امتناع کرده است.

حمزه یوسف، عضو پارلمان اسکاتلند و وزیر اول سابق این کشور نیز به‌تازگی گفته بود: به‌طور فزاینده‌ای سخت است که هموطنان مسلمان را متقاعد کنیم که اروپا با وجود ما مشکلی ندارد.

بارونس سعیده وارسی، رئیس مشترک سابق حزب محافظه‌کار سال گذشته پس از لفاظی‌های نژادپرستانه از سوی سوئلا براورمن، وزیر کشور وقت انگلیس، به خانواده‌اش هشدار داده بود که به تنهایی از مسجد خارج نشوند.

میدل‌ایست‌آی نوشت: باور نکردنی است که چنین اظهارنظر‌هایی از سوی بالاترین مقام‌های سیاسی (انگلیس) مطرح شده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *