گزارش|

اظهارات عجیب رئیس فدراسیون جانبازان و توان‌یابان و فرار از زیر بار مسئولیت/ وقتی همه خوابند

10:12 - 19 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۲۱۶۷
دسته بندی: ورزشی ، سایر حوزه ها
اظهارات عجیب رئیس فدراسیون جانبازان و توان‌یابان و فرار از زیر بار مسئولیت/ وقتی همه خوابند
رئیس فدراسیون ورزش‌های جانبازان و توان‌یابان اظهارات عجیبی درباره پس گرفتن مدال طلای صادق بیت سیاح عنوان کرده است، موضوعی که نشان می‌دهد وی به خوبی از شرح وظایفی که برایش تعریف شده آگاه نیست.

خبرگزاری میزان - پرونده هفدهمین دوره بازی‌های پارالمپیک ۲۲۰۴ پاریس در حالی شب گذشته رسماً بسته شد که کاروان ورزشی کشورمان با کسب ۸ مدال طلا، ۱۰ نقره و ۷ برنز در جایگاه چهاردهم جدول توزیع مدالی این رقابت‌ها قرار گرفت و یکی از درخشان‌ترین نتایج تاریخ ورزش پارالمپیک کشورمان را کسب کرد، اما یک اتفاق تلخ و از دست رفتن یک مدال طلای ارزشمند باعث پایان ناخوشایند این تورنمنت برای کاروان ورزشی ایران شد.

صادق بیت سیاح که با رکوردشکنی موفق به کسب مدال طلای مسابقات پرتاب نیزه شده بود به علت انجام حرکت غیرورزشی و پس از آن استفاده از پرچم غیرمرتبط در پایان مسابقه‌اش ۲ کارت زرد گرفت و دیسکالیفه شد تا مدال طلایش از سوی برگزارکنندگان مسابقات پس گرفته شود.

جدا از آسیب‌شناسی این اتفاق و فارغ اینکه دنبال مقصر بگردیم اظهارات عجیب جلیل کوهپایه‌زاده، رئیس فدراسیون ورزش‌های جانبازان و توان‌یابان بود که باعث ایجاد سوال‌های فراوان شده است.

جلیل کوهپایه‌زاده در مورد اتفاق تلخی که برای صادق بیت سیاح افتاد و مدال طلایش پس گرفته شد، گفت: یک سری قوانین و مقررات وجود دارد که رعایت آن بخشی از مسابقه است، اما او نتوانست هیجانات خود را به خوبی کنترل کند و اخطار اول را دریافت کرد.

وی ادامه داد: با وجود اینکه اعتقادات و ارزش‌های دینی برای ما بسیار ارزشمند است و پایبندی خاصی به آن‌ها داریم، اما بیت سیاح در آن نقطه باید براساس قوانین عمل می‌کرد. چون این اتفاق نیفتاد، دومین کارت زرد خود را هم گرفت و کنار گذاشته شد. امیدوارم این درسی برای ورزشکاران ما باشد که در کنار پایبندی به اعتقادات، همواره به قوانین و مقررات مسابقه که از قبل هم اعلام می‌شود، احترام بگذارند و رعایت کنند.

اینکه نقش کوهپایه‌زاده در همراهی کاروان ورزشی کشورمان چه بوده است دقیقاً روشن نیست، ظاهراً حضور نمایشی روی صندلی‌های ورزشگاه‌ها و گرفتن عکس‌های یادگاری تنها دستاورد این رئیس فدراسیون بوده است چراکه به خوبی از مسئولیتی که برعهده‌اش است اطلاعی ندارد و نمی‌داند یک رئیس فدراسیون چه شرح وظایفی در چنین مسابقات مهمی دارد.

اینکه ورزشکار دچار این اشتباه شده یک بخش قضیه است که خودش آسیب آنرا با از دست دادن مدال و پاداشش دیده است، اما سهم رئیس فدراسیونی که نتوانسته ورزشکارش را برای حضور در چنین رویداد بزرگی توجیه کند چیست؟

کوهپایه‌زاده یا واقعاً نمی‌داند در اطرافش چه می‌گذرد یا نمی‌خواهد متوجه مسئولیت خطیر خود در این فدراسیون و در قبال ورزشکاران باشد.

ریاست فدراسیون به حضور شیک و شسته و رُفته در کنار ورزشکاران و گرفتن عکس‌های یادگاری نیست، بلکه نیازمند توانمندی مدیریتی بالایی است که به نظر نمی‌رسد این رئیس تازه از راه رسیده به خوبی از آن آگاه باشد.

امیرساعد وکیل، کارشناس حقوقی، درباره این اتفاق گفت: در آیین‌نامه و قوانین آمده است که بالابردن و نشان‌دادن هر نماد یا پرچمی که نشان‌دهنده موضوع سیاسی، دینی و مذهبی است بر خلاف مقررات است و ورزشکار ما نباید از این موضع بی‌اطلاع می‌ماند.

وی افزود: قبل از اعزام کاروان المپیک و پارالمپیک به پاریس من طی مکاتبه با کمیته ملی المپیک طرحی مبنی بر افزایش دانش حقوقی ورزشکاران ارائه دادم که خیلی هم از این موضوع استقبال شد، اما عملی نشد. ورزشکار ما قربانی بی‌اطلاعی از قوانین شد در حالی که در چنین سطحی نباید اتفاقاتی نظیر این بیفتد. ورزشکار و مسئولین کاروان باید از این قوانین مطلع می‌بودند و مراقبت می‌کردند تا مشکلی پیش نیاید.

آنطور که روشن است مسئولان کاروان ورزشی ایران و در رأس آنها رئیس فدراسیون ورزش‌های جانبازان و توان‌یابان به عنوان متولی اصلی این ورزشکاران سهم قابل توجهی در این اتفاق تلخ داشته‌اند که باید در این خصوص حتماً پاسخگو باشند، اما ظاهراً بیشتر به دنبال فرافکنی و فرار از زیر بار مسئولیت هستند تا آسیب‌شناسی و مسئولیت‌پذیری.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *