سابقه رژیم صهیونیستی در استفاده از تسلیحات ممنوعه در جنگ

11:34 - 17 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۱۸۲۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
سابقه رژیم صهیونیستی در استفاده از تسلیحات ممنوعه در جنگ
تحقیق‌های پیشین نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی از زمان حمله به لبنان در سال ۲۰۰۶ و حمله به غزه در سال ۲۰۰۸ و ۲۰۱۴، از یک سلاح هسته‌ای جدید استفاده کرده است.

خبرگزاری میزان - تحولات جنگ غزه و حمله‌های رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان نشان می‌دهد که رژیم اشغالگر به هیچ قانون بین‌المللی و بشردوستانه‌ای پایبند نیست؛ این موضوع باعث شده که توجه‌ها به سمت استفاده احتمالی این رژیم از سلاح‌های هسته‌ای کوچک جلب شود. 

شورای اطلاع‌رسانی صلح آمریکا (APIC) و حسابرسی سبز (انگلیس) در حال انجام تحقیقاتی درباره استفاده احتمالی رژیم صهیونیستی از سلاح‌های هسته‌ای کوچک در غزه و جنوب لبنان هستند.

کریستوفر بازبی، دبیر علمی کمیته اروپایی خطر تشعشع، که زمانی عضو کمیته انگلیسی برای بررسی خطر تشعشعات منتشرکننده داخلی، و همچنین زمانی عضو هیئت نظارت بر اورانیوم ضعیف‌شده وزارت دفاع انگلیس بود، پیشینه علمی و اجتماعی پرونده را ارائه کرده است. 

احتمال استفاده رژیم صهیونیستی از سلاح‌های هسته‌ای کوچک؛ تحقیقات آغاز شد

سازمان‌های غیردولتی شورای اطلاع‌رسانی صلح آمریکا و حسابرسی سبز انگلیس از رانندگان آمبولانس که در مناطق بمباران‌شده از سوی رژیم صهیونیستی تردد دارند خواستند که فیلتر هوای خودروی خود را به این ۲ سازمان تحویل دهند؛ آن‌ها همچنین از مردم مناطق بمباران‌شده خواستند تا یک نمونه از موی خود، و همچنین نمونه خاک محل بمباران‌شده را در اختیار آن‌ها قرار دهند. 

سابقه استفاده از نوعی سلاح هسته‌ای از سوی رژیم صهیونیستی

یک گزارش علمی در سال ۲۰۲۱ در مجله معتبر نیچر آنچه را که کارشناسان از سال ۲۰۰۶ می‌گفتند تایید کرد؛ رژیم صهیونیستی از زمان حمله‌های خود به لبنان در سال ۲۰۰۶ و حمله‌ها به غزه در سال ۲۰۰۸ و ۲۰۱۴، از یک سلاح هسته‌ای جدید استفاده کرده است، سلاحی که با تشعشعات با دمای بالا و با نوترون‌ها جان افراد را می‌گیرد. 

احتمال استفاده رژیم صهیونیستی از سلاح‌های هسته‌ای کوچک؛ تحقیقات آغاز شد

این سلاح که ردپایی برای شناسایی برجای می‌گذارد، اما هیچ محصول شکافتی مانند سزیوم-۱۳۷ را ندارد، در سال ۲۰۰۳ از سوی ارتش آمریکا در فلوجه عراق و قبلا در کوزوو نیز به‌کار گرفته شده بود.

بقایا و گردوغبار قابل استنشاق اورانیوم، همراه با آسیب نوترونی به بافت‌ها، باعث ایجاد طیفی از اثر‌های جدی و اغلب کشنده بر سلامتی می‌شوند که پزشکان را متحیر کرده و قابل درمان نیستند؛ پزشکان در زمان رویت این اثر‌ها متوجه می‌شوند که کاری از آن‌ها ساخته نیست. 

در موارد مواجهه مستقیم با تشعشعات، قسمت‌هایی از بدن، دست‌ها، پا‌ها می‌سوزند؛ آئروسل گردوغبار اورانیوم استنشاق می‌شود، ریه‌ها را از طریق فیبروز تخریب می‌کند، به سیستم لنفاوی منتقل می‌شود و بعدا باعث سرطان می‌شود. 

نتایج دیگر در جمعیت‌های در معرض تشعشعات شامل اثر‌های ژنتیکی، مرگ‌ومیر غیرقابل توضیح نوزادان، ناهنجاری‌های مادرزادی، سقط جنین، اختلالات در بدو تولد و کاهش باروری است که همگی در مطالعات اپیدمیولوژیکی که در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۱ در فلوجه انجام شده بود، یافت شد. 

کریستوفر بازبی گفت: در ماه مارس سال ۲۰۲۴ (اسفند/فروردین) به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA)، ناظر رسمی سازمان ملل در موضوع استفاده از سلاح‌های هسته‌ای نامه نوشتم؛ همچنین محمد الدراجی، همکارم از فلوجه نیز نامه‌ای ارسال کرد، اما هیچ اتفاقی نیفتاد.

احتمال استفاده رژیم صهیونیستی از سلاح‌های هسته‌ای کوچک؛ تحقیقات آغاز شد

بازبی اضافه کرد: در ماه جولای نیز نامه دیگری درباره این موضوع به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشته و خواستار دریافت پاسخ شدم؛ بازرسان نتایج تجزیهوتحلیل مجله نیچر را باور نداشتند. 

المیادین گزارش کرد: اسرائیل و آمریکا چیزی را که مطمئنا یک بمب کوچک نوترونی است، ساخته و از آن در غزه استفاده می‌کنند؛ آن‌ها ممکن است از این نوع بمب دوباره در لبنان استفاده کنند. 

استفاده از تسلیحات ممنوعه دیگر

رژیم صهیونیستی در طول تاریخ کوتاه خود همواره ثابت کرده که به هیچ وجه به حقوق بشر پایبند نیست؛ در این مورد می‌توان به استفاده از فسفر سفید در حمله به مناطق غیرنظامی در لبنان به‌عنوان یکی از معدود موارد نقض حقوق بشر از سوی رژیم صهیونیستی اشاره کرد.

دیده‌بان حقوق بشر ‎در ماه خرداد اعلام کرد که استفاده گسترده رژیم صهیونیستی از فسفر سفید در جنوب لبنان غیرنظامیان را در معرض خطر جدی قرار می‌دهد و به آوارگی غیرنظامیان کمک می‌کند.

براساس این گزارش، استفاده از مهمات حاوی فسفر سفید از سوی ارتش رژیم صهیونیستی در چندین منطقه شهری در سراسر جنوب لبنان از اکتبر ۲۰۲۳ (مهر ۱۴۰۲) تایید شده است. 

احتمال استفاده رژیم صهیونیستی از سلاح‌های هسته‌ای کوچک؛ تحقیقات آغاز شد

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *