چشم‌انداز جنگ اوکراین؛ کی‌یف درباره خودداری غرب از ارائه مجوز تسلیحاتی نگران است

11:29 - 17 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۱۸۱۱
چشم‌انداز جنگ اوکراین؛ کی‌یف درباره خودداری غرب از ارائه مجوز تسلیحاتی نگران است
حمله اوکراین به کورسک و خودداری غرب از ارائه مجوز برای استفاده از سلاح‌های دوربرد، کی‌یف را با نگرانی‌های بیشتری درباره نتیجه این عملیات مواجه کرده است.

خبرگزاری میزان – جنگ اوکراین در حال حاضر و پس از آغاز حمله نظامی اوکراین در منطقه کورسک با چشم‌اندازی مبهم مواجه است.

اکنون کی‌یف به‌دنبال مجوز کشور‌های غربی برای استفاده از تسلیحات ارسالی غرب در خاک اوکراین است؛ اقدامی که می‌تواند تنش‌ها میان روسیه و ناتو را تشدید کند.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، به‌تازگی هشدار داد: «هیچ قابلیتی» وجود ندارد که جنگ اوکراین را به نفع کی‌یف تبدیل کند.

این اظهارات وزیر دفاع آمریکا پس از آن مطرح می‌شود که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، از غرب خواست به ارتش این کشور اجازه دهد از سلاح‌های دوربرد برای حمله به روسیه استفاده کند.

خودداری غرب از ارائه مجوز برای استفاده از سلاح‌های دوربرد

در نشست منظم متحدان اوکراین در پایگاه هوایی رامشتاین در آلمان، زلنسکی درخواست خود را از کشور‌های غربی برای تامین موشک‌های دوربرد بیشتر و رفع محدودیت‌های استفاده از آن‌ها به‌منظور هدف قرار دادن اهدافی مانند فرودگاه‌های داخل روسیه تکرار کرد.

در همین حال آستین گفت که واشنگتن و متحدانش به حمایت قوی از اوکراین در مبارزه با روسیه ادامه خواهند داد؛ وی ۲۵۰ میلیون دلار دیگر از کمک امنیتی آمریکا را به اوکراین اعلام کرد.

اما، رئیس پنتاگون در جمع خبرنگاران، این ایده را که اجازه دادن به حملات عمیق در داخل روسیه با تسلیحات غربی می‌تواند باعث تغییر معادلات شود، رد کرد.

وی تاکید کرد که روسیه پیش از این جنگنده‌هایی را که بمب‌های گلاید را فراتر از برد موشک‌های آمریکایی اتکمز به سمت اوکراین شلیک می‌کنند، مستقر کرده است.

وزیر دفاع آمریکا در پایان این نشست به خبرنگاران گفت: هیچ قابلیتی وجود ندارد که به خودی‌خود در این کمپین تعیین‌کننده باشد.

در میان دیگر کمک‌های مالی، آلمان متعهد شد ۱۲ توپ هویتزر خودکششی دیگر را به کی‌یف تحویل دهد، در حالی که کانادا اعلام کرد قصد دارد تعدادی موشک هوا به سطح کوچک اضافی و همچنین هزار و ۳۰۰ کلاهک را در ماه‌های آینده به کی‌یف ارسال کند.

عبور زلنسکی از خطوط قرمز

زلنسکی مدت‌هاست که از خطوط قرمز متحدانی که تسلیحات دوربرد برای اوکراین تهیه کرده‌اند، عبور کرده است.

این کشور‌ها همزمان با ارائه سلاح، از ترس ایجاد درگیری مستقیم بین غرب و روسیه، به کی‌‎یف هشدار داده‌اند که نمی‌تواند از تسلیحات ارائه‌شده در عمق روسیه استفاده کند.

انتخابات آمریکا و موضوع جنگ اوکراین

مذاکرات اخیر در پایگاه رامشتاین آلمان در حالی انجام شد که آمریکا برای انتخابات ریاست‌جمهوری آماده می‌شوند و این موضوع می‌تواند پیامد‌های مهمی برای اوکراین داشته باشد.

 کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا و نامزد دموکرات، متعهد شده که در کنار اوکراین باشد، اما دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق این کشور و نامزد جمهوری‌خواهان، متعهد شده که جنگ اوکراین را بلافاصله با مذاکرات صلحی که ممکن است مستلزم تسلیم کی‌یف باشد، حل کند.

 ترامپ و بسیاری از حامیانش نسبت به میلیارد‌ها دلار کمکی که دولت بایدن به سمت تلاش‌های جنگی اوکراین سرازیر کرده، تردید دارند.

ابراز نگرانی زلنسکی از سیاست‌ شرکای غربی

ولودیمیر زلنسکی تاکنون بارها در مورد سیاست‌های شرکای غربی و سرعت تحویل تسلیحات ابراز نگرانی کرده است.

زلنسکی بار دیگر در نشست رامشتاین این نگرانی را مطرح کرد؛ وی گفت: اکنون می‌شنویم که سیاست شما در باره سلاح‌های دوربرد تغییر نکرده است، اما شاهد تغییراتی در موشک‌های اتکمز، سایه طوفان و اسکالپ هستیم؛ کمبود در همکاری و تعداد موشک‌ها.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *