گام مهم وزارت نیرو برای ارتقای راندمان نیروگاههای کشور تا ۵۸ درصد/ راه رسیدن به نیروگاههای کلاس F هموارتر شد
خبرگزاری میزان - بر اساس اعلام پایگاه اطلاعرسانی وزارت نیرو (پاون)، یکی از اخبار مهم صنعت برق کشور در هفته جاری اتصال نیروگاه کلاس F سهند با شبکه سراسری برق بود، نیروگاهی که با راندمان بالای ۵۸ درصد وارد شبکه شد تا علاوه بر افزایش ظرفیت تولید برق کشور تا ۳۰۷ مگاوات، همچنین مزایای زیست محیطی و اقتصادی قابل توجهی را برای کشور به همراه داشته باشد.
مستند به اسناد بالادستی توسعه صنعت برق کشور لازم است برای احداث نیروگاههای جدید راندمان بالای ۵۵ درصد مد نظر قرار گیرد، در این راستا و برای گسترش این فناوری در کشور تفاهمنامه و قراردادهای مهمی امضا شده است که از جمله این اقدامات میتوان به تفاهمنامه ۵ هزار مگاوات نیروگاههای کلاس F، بین گروه مپنا و شرکت مادرتخصصی تولید برق حرارتی اشاره کرد.
تفاهمنامهای که بر اساس آن علاوه بر تاکید بر افزایش ظرفیت تولید برق در کشور موضوع مهم انتقال دانش فنی و بومیسازی نیز پیشبینی شده است که خود نقش مهمی در داخلیسازی این تکنولوژی دارد.
بررسیها حکایت از آن دارد که اگرچه پیش از این فناوری نیروگاههای کلاس F بیشتر متکی به خارج از کشور بود و توربین این دست نیروگاه عمدتا توسط شرکت زیمنس ساخته میشود، اما اقدامات درخور توجهی به منظور بومی سازی این تکنولوژی توسط شرکتهای دانش بنیان و مهندسان داخلی در دست اقدام است، رویه و دستور کار مهمی که چشم انداز بلند مدت آن ارتقای راندمان نیروگاهی کشورمان از ۳۹ درصد به ۵۵ تا ۵۸ درصد است.
هزینه تعمیرات نگهداری نیروگاه کلاس اف
با این وجود یکی از چالشهای پیش روی وزارت نیرو برای توسعه نیروگاههای با راندمان بالا موضوع هزینه سرمایه گذاری در این بخش و مکانیزم جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی است که امید میرود با اهتمام دولت چهاردهم این مشکل نیز مرتفع شود.
توضیح اینکه طبق استانداردهای شرکت آنسالدو (یکی از شرکتهای مهم تولیدکننده نیروگاه کلاس اف) نیروگاههای کلاس اف اگر بخواهند پیوسته کار کنند و بخش بخار را تامین گازهای داغ کنند، باید بین ۳۱ تا ۳۳ هزار ساعت فعالیت، یک بار تعمیرات اساسی مسیرهای داغ روی محفظه احتراق داشته باشند و یک چنین تعمیری در توربین گازی کلاس اف حدود ۱۸ میلیون یورو هزینه دارد؛ بنابراین سالانه و در یک توربین گاز کلاس اف ۴.۵ میلیون یورو برای تعمیرات ثابت و برای نگهداری و تعمیرات روتین و شارژ انبار هم ماهانه ۵۰۰ هزار یورو هزینه نیاز است.
مستند به این گزارش یک واحد گازی کلاس F برای پایدار ماندن به طور تقریبی به ۱۰.۵میلیون یورو و معادل ۴۷۰ میلیارد تومان در سال هزینه تعمیرات نیاز دارد که در صورت عدم انجام این هزینهکرد باید به پارکینگ برود.
اگرچه در حال حاضر چند نیروگاه دولتی و دو نیروگاه خصوصی از فناوری کلاس F بهره میبرند، اما باید در نظر داشت برای احداث هر کیلووات ساعت ظرفیت این نیروگاهها به ۵۴۰ یورو هزینه نیاز است. در حالی که هزینه مربوطه در نیروگاههای کلاس پایینتر در حد نصف این عدد است.
نیروگاههایی که سوخت اصلی آنها گاز طبیعی و سوخت پشتیبانشان نیز گازوئیل است و البته مزایای قابل توجهی برای احداث آنها وجود دارد.
مزایای احداث نیروگاههای کلاس اف
افزایش راندمان نیروگاهی از ۳۹ به ۵۸ درصد و صرفهجویی سالانه قابل توجه در مصرف سوخت و کاهش قابلتوجه آلودگیهای زیستمحیطی در قیاس با توربینهای گازی کلاس E از جمله مزایای نیروگاههای کلاس F است که باید به آن توجه کرد و در بلند مدت منافع قابل توجهی را برای کشور به همراه خواهد داشت.
به بیان دیگر در شرایطی است که متوسط راندمان نیروگاهی کشور ۳۹ درصد برآورد میشود، توسعه نیروگاههای کلاس F با ۲۰ درصد راندمان بالاتر نسبت به متوسط راندمان نیروگاهی کشور خود میتواند بار بزرگی از مصرف سوخت اضافه را از روی شبکه تامین گاز کشور بردارد.
این یعنی با در نظر گرفتن ظرفیتهای قانونی ناشی از سوخت صرفهجوییشده به ازای یک کیلووات ساعت انرژی این نیروگاهها در قیاس با نیروگاههای مبتنی بر توربینهای گاز کلاس E میتوان علاوه بر جبران ناشی از هزینه احداث همچنین مزایای اقتصادی و زیست محیطی قابل توجهی را برای کشور به ارمغان آورد.
این گزارش میافزاید انتظار میرود با اقدامات صورت گرفته در وزارت نیرو برای اصلاح مدل اقتصادی توسعه نیروگاههای حرارتی چالشهای پیش روی توسعه نیروگاههای کلاس اف به حداقل برسد و روند توسعه این نیروگاهها در کشور تسریع شود.
انتهای پیام/