پیشنهاد ارمنستان به جمهوری آذربایجان برای امضای معاهده صلح

16:07 - 10 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۱۰۱۹
پیشنهاد ارمنستان به جمهوری آذربایجان برای امضای معاهده صلح
ارمنستان به جمهوری آذربایجان پیشنهاد داده تا مفاد توافق‌شده در معاهده صلح امضا شود و سپس ۲ طرف به موضوع‌های حل‌نشده بپردازند.

خبرگزاری میزان - نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان گفت: ایروان به باکو پیشنهاد داده با مفادی که پیش از این مورد توافق قرار گرفته است، یک معاهده صلح امضا شود و دیگر موضوعات برای گفت‌وگو‌های بیشتر باقی بماند.

نخست‌وزیر ارمنستان یادآور شد که ارمنستان این پیشنهاد را در ۳۰ آگوست (۹ شهریور) ارائه کرد.

وی تاکید کرد: ما ۱۷ ماده در آخرین پیش‌نویس پیمان صلح داریم؛ ۱۳ مورد از آنها، از جمله مقدمه، کاملا مورد توافق است، ۳ بند دیگر از بیش از یک جمله تشکیل شده‎اند و بیشتر واژگان این بند‌ها نیز مورد توافق است.

پاشینیان بیان کرد: ما این موارد را پیشنهاد می‌کنیم، تا همه مفاد و عبارات مورد توافق را گرفته و آن را به‌عنوان یک معاهده صلح امضا کنیم؛ چرا ما این را ممکن می‌دانیم؟ زیرا اساسا تمام اصول اساسی صلح بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان در آن‌ها قید شده است.

نخست‌وزیر ارمنستان تصریح کرد که او فرض می‌کند روابط دیپلماتیک پس از امضای این توافق برقرار خواهد شد که به‌عنوان یک پلتفرم اضافی برای گفت‌وگو در مورد همه موضوعات ممکن عمل خواهد کرد.

به گفته وی، ماهیت پیشنهاد باکو بدین‌گونه است؛ امضا و تصویب آنچه پیش از این درباره آن توافق شده است، سپس ادامه بحث در مورد سایر موضوعات ممکن.

پاشینیان تاکید کرد: حتی ایده‌آل‌ترین معاهده صلح ما و معاهدات صلح امضا شده بین هر طرف دیگر، سایر طرف‌ها، سایر کشورها، به همه پرسش‌ها پاسخ نمی‌دهند.

مناقشه ارضی بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان درباره قره‌باغ کوهستانی از اواخر دهه ۱۹۸۰ آغاز شد؛ ‌توافق صلح میان ایروان و باکو در پاییز ۲۰۲۰ پس از جنگ دوم قره‌باغ، با میانجی‌گری روسیه امضا و در‌ها برای عادی‌سازی روابط میان دو کشور باز شد.

اوایل اردیبهشت الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان، از آغاز روند تحدید مرز‌ها میان این کشور و ارمنستان خبر داد؛ علی‌اف طی سخنانی در مراسم افتتاحیه ششمین مجمع جهانی گفت‌وگوی بین فرهنگی در پایتخت جمهوری آذربایجان گفت: تحدید مرز‌های جمهوری آذربایجان و ارمنستان آغاز شده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *