آغاز دوباره اعتراض‌ها به جنگ غزه در دانشگاه‌های آمریکا

13:37 - 10 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۰۹۸۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
آغاز دوباره اعتراض‌ها به جنگ غزه در دانشگاه‌های آمریکا
بسیاری از ۳ هزار دانشجوی بازداشت‌شده در اعتراض‌های دانشگاهی آمریکا همزمان با شروع مجدد کلاس‌ها، با سیستم حقوقی و اقدام‌های انضباطی مواجه هستند.

خبرگزاری میزان - ترم تحصیلی در بسیاری از دانشگاه‌های آمریکا از چند روز قبل آغاز شده است؛ در همین حال، دانشگاه‌ها به روش‌های بی‌شماری برای سرکوب تظاهرات حامیان فلسطین تکیه کرده‌اند. 

صد‌ها دانشجوی آمریکایی که پاییز امسال به دانشگاه‌ها بازمی‌گردند، در پی اعتراض‌های ترم گذشته به جنگ رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه که دانشگاه‌های آمریکا را فرا گرفت، به جای انتخاب کلاس‌ها باید با تعلیق تحصیلی و اتهام‌های جنایی دست‌وپنجه نرم کنند. 

براساس گزارش‌ها، بیش از ۳ هزار دانشجو در پی اعتراض‌های مسالمت‌آمیز به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در نوار غزه، از سوی پلیس آمریکا بازداشت شده بودند. 

گاردین گزارش کرد که بسیاری از این دانشجویان هنوز هم با پیامد‌های تحصیلی و نظام حقوقی آمریکا مواجه هستند. 

به‌عنوان مثال، کریگ بیرکهد مورتون، کسی که به تازگی از دانشگاه ییل فارع‌التحصیل شده، بین خانه خود در شهر نیویورک و شهر نیوهون در ایالت کنکتیکت در حال سفر بوده تا با دادرسی کیفری در دادگاه عالی آمریکا روبرو شود. 

اعتراض‌ها به جنگ غزه در دانشگاه‌های آمریکا دوباره آغاز شد

ماه‌ها اعتراض در آمریکا، از زمان آغاز جنگ ویرانگر و مداوم رژیم صهیونیستی در غزه، تا زمان تعطیلی دانشگاه‌ها برای تعطیلات تابستانی ادامه داشت؛ در آن زمان، دانشجویان دانشگاه کلمبیا در محوطه دانشگاه خود در شهر نیویورک چادر زده و اعتراض‌ها به جنایت‌های رژیم اشغالگر را آغاز کردند؛ در ادامه تظاهرات به دیگر دانشگاه‌های آمریکا کشیده شد. 

در ادامه اعتراض‌ها با سرکوب از سوی پلیس آمریکا روبرو شد؛ برخی از سرکوب‌ها کاملا خشونت‌آمیز بودند؛ این نوع درگیری‌های گسترده در دانشگاه‌های آمریکا از زمان جنگ ویتنام تاکنون دیده نشده بود.

در همین حال، مدیریت برخی دانشگاه‌ها برای رسیدگی به پرونده‌های انضباطی اقدام‌های بیشتری را انجام داده‌اند، مانند استخدام مشاوران خارجی و اجرای سیاست‌های جدید برای جلوگیری از اعتراض‌های مشابه.

میدل‌ایست‌آی هم نوشت: در حالی که دانشجویان راه خود را به دانشگاه باز می‌کنند، با برنامه کلاس‌ها آشنا می‌شوند و با زندگی دانشگاهی ارتباط برقرار می‌کنند، مدیریت دانشگاه‌ها اغلب با همکاری پلیس تلاش می‌کنند تا احتمال تکرار اعتراض‌های ترم گذشته را از بین ببرند. 

اما از آنجایی که جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه بدون هیچ پایانی ادامه دارد، و همچنین افزایش شمار شهدای فلسطینی در غزه، اعتراض‌های دانشجویی دوباره پدیدار شده است.

بازگشت خشونت پلیس به دانشگاه‌های آمریکا

دانشگاه میشیگان روز چهارشنبه، پس از دستور پلیس به دانشجویان برای متفرق شدن، چیزی که به معنای سرکوب تظاهرات مسالمت‌آمیز حامیان فلسطین بود، به‌سرعت به خشونت تبدیل شد. 

یکی از دانشجویان معترض، گفت: ما دستور پلیس را رعایت کرده، از توقف خودداری کرده و شروع به راهپیمایی کردیم؛ سپس صفوف پلیس تشکیل شده و افسران به معترضان حمله کرده و ۲ دانشجو را بازداشت کردند. 

او در ادامه گفت: آن‌ها (افسران پلیس) ۲ معترض را مجروح کرده و که در ادامه در بیمارستان بستری شدند. 

براساس گزارش‌ها، ۲ دانشجویی که بازداشت شدند هفته‌ها هدف آزار و اذیت قرار گرفته بودند.

اعتراض‌ها به جنگ غزه در دانشگاه‌های آمریکا دوباره آغاز شد

به‌گفته دانشجویان، به‌نظر می‌رسد که واکنش فوری پلیس رویکرد کمی متفاوت را در مقایسه با ترم گذشته نشان می‌دهد؛ معترضان می‌گویند که افسران پلیس جرات بیشتری پیدا کرده‌اند تا اعتراض‌های دانشگاهی را پیش از گسترده‌تر شدن، سرکوب کنند.

یک معترض دیگر گفت: ما متعجب بودیم که آن‌ها (افسران پلیس) چنین خشونتی را چنان گستاخانه و آشکارا مرتکب می‌شوند، آن هم در حالی که صد‌ها دانشجوی تازه‌وارد صحنه‌ها را تماشا می‌کردند؛ این موضوع باعث می‌شود که دانشجویان احساس ناامنی کنند. 

دستورالعمل‌های تازه و سانسور 

مدیران دانشگاه به‌عنوان بخشی دیگر از تلاش‌ها برای سرکوب اعتراض دانشجویان، به‌دنبال تغییر و کنترل زبان مورد استفاده برای توصیف جنگ رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان در دانشگاه‌های خود هستند.

به‌عنوان مثال، دانشگاه نیویورک به‌تازگی دستورالعمل‌های جدیدی را در مورد «سخنان نفرت‌انگیز» و «آزار و اذیت» صادر کرد؛ براساس سیاست‌های جدید، هر کسی که خود را «صهیونیست» معرفی کند، در رده طبقه حفاظت شده قرار می‌گیرد؛ این بدان معنا است که انتقاد از صهیونیست‌ها به منزله اظهارات نفرت‌انگیز و مجازات خواهد بود.

در نمونه‌ای دیگر مربوط به دانشگاه جورج واشنگتن (GWU)، دانشجویان گفتند که جلسه توجیهی اجباری برای دانشجویان تازه‌وارد برگزار شده بود؛ این جلسه شامل توضیحاتی در مورد آنچه دانشجویان می‌توانند و نمی‌توانند در رابطه با انتقاد از رژیم صهیونیستی بگویند، بود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *