رکورد کودکان بی‌خانمان در فرانسه شکسته شد

12:56 - 10 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۰۹۷۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
رکورد کودکان بی‌خانمان در فرانسه شکسته شد
بحران بی‌خانمانی در فرانسه به حدی گسترش یافته که زنگ‌های هشدار درباره بی‌خانمانی کودکان و نوزادان نیز در این کشور به صدا درآمده است.

خبرگزاری میزان – نتیجه جدیدترین بررسی و ارزیابی تعداد کودکان بی‌خانمان در فرانسه نگرانی‌های جدی را در آستانه آغاز سال تحصیلی در این کشور ایجاد کرد.

براساس جدیدترین گزارش یونیسف، تعداد کودکان بی‌خانمان در فرانسه طی چهار سال گذشته ۱۲۰ درصد افزایش یافته است.

یافته‌های این بررسی در حالی منتشر شد که برگزاری المیپک پاریس ۲۰۲۴ پیشتر ابعاد گسترده بحران بی‌خانمانی در فرانسه را بیش از هر زمانی آشکار کرده و نشان داد که سیاست‌ها و اقدام‌های دولت فرانسه در این زمینه به هیچ‌عنوان کافی نبوده و حتی منجر به نقض بیشتر حقوق این اقشار آسیب‌پذیر شده است.

به گزارش لوموند و خبرگزاری فرانسه، بررسی یونیسف (صندوق کودکان سازمان ملل) و نهاد Fédération des Acteurs de la Solidarité (FAS) فرانسه (نهادی مشتمل بر ۹۰۰ سازمان فعال در زمینه مددکاری اجتماعی) نشان داد که شکست دولت امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در حل‌وفصل بحران بی‌خانمانی کودکان، سبب تشدید این بحران شده و شمار کودکان بی‌خانمان در این کشور در آستانه سال تحصیلی رکورد زد.

بررسی یادشده نشان می‌دهد که تعداد کودکان بی‌خانمان در آگوست ۲۰۲۴ (مرداد ۱۴۰۲) حدود ۲ برابر بیشتر از شمار کودکان بی‌خانمان در آخر ژانویه ۲۰۲۲ (۱۱ بهمن ۱۴۰۰)، ۱۷ درصد بیشتر از آگوست ۲۰۲۲ (مرداد ۱۴۰۱) و ۵۶ درصد بیشتر از آخر ژانویه ۲۰۲۳ (۱۱ بهمن ۱۴۰۲) است.

این نخستین بار است که تعداد کودکان بی‌خانمان در فرانسه از رقم ۲ هزار نفر فراتر رفته است و یونیسف این موضوع را هشداردهنده خواند؛ تقریبا یک پنجم کودکان بی‌خانمان در فرانسه زیر سه سال سن دارند.

بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان تاکید دارند که آمار‌های مربوط به بی‌خانمانی کودکان در فرانسه بسیار بیش از آمار یونیسف است، زیرا خانواده‌هایی که در اردوگاه‌های غیرقانونی زندگی می‌کنند یا خردسالان بدون همراه، معمولا با آژانس حمایتی مسکن تماس نمی‌گیرند.

این آمار در حالی افزایش یافت که فرانسه برای مقابل با بحران فزاینده یادشده شمار اقامتگاه‌های اضطراری را به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش داد؛ با وجود این، افزایش شمار زنان بی‌خانمان دارای فرزند بر ابعاد بحران بی‌خانمانی افزوده است؛ شمار این زنان در طول یک سال ۴۶ درصد افزایش یافته است.

یک سازمان فرانسوی فعال در زمینه حقوق کودکان می‌گوید که وضعیت جاری بی‌خانمانی کودکان در این کشور از سال ۲۰۱۴ بی‌سابقه بوده است؛ این سازمان اعلام کرد که به موازات رشد بحران بی‌خانمانی کودکان، بی‌خانمانی زنان باردار و نوزادان نیز افزایش یافته است.

رئیس یونیسف فرانسه در این باره گفت: افزایش مداوم شمار کودکان بی‌خانمان در فرانسه یک تراژدی است و آمار‌ها نشان‌دهنده وخامت مداوم اوضاع است؛ این نشان می‌دهد که دولت فرانسه اصول کنوانسیون بین‌المللی حقوق کودک را با وجود تصویب، نقض کرده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که بحران بی‌خانمانی کودکان در فرانسه به‌ویژه در پاریس، پایتخت و حومه آن درپی آماده‌سازی‌ها برای المپیک ۲۰۲۴ تشدید شد.

کارشناسان فراسنوی اکنون با ناامیدی از دولت جدید در فرانسه می‌خواهند تا مقابله با بحران بی‌خانمانی را در دستور کار خود قرار داده و راه‌حل‌های جدی برای آن بیندیشد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *