همتی: نگفتم وام ازدواج غیرنقدی شود/ جامعه توان تحمل شوک گرانی بنزین را ندارد

23:01 - 09 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۰۸۷۰
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
همتی: نگفتم وام ازدواج غیرنقدی شود/ جامعه توان تحمل شوک گرانی بنزین را ندارد
وزیر امور اقتصاد‌و‌دارایی با بیان اینکه نگفتم وام ازدواج غیرنقدی شود، گفت: عرض بنده این بود کسانی که عجله دارند می‌توانند از گزینه غیرنقدی استفاده کنند.

خبرگزاری میزان – عبدالناصر همتی، وزیر امور اقتصادو‌دارایی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری با بیان اینکه تقریبا ۱۴ چالش مهم اقتصادی داریم که چندتای آن‌ها خیلی مهم است، گفت: تمامی فعالیت‌هایی که ما در اقتصاد انجام می‌دهیم نتیجه آن باید در ۴ متغیر مهم کلان اقتصادی، کنترل تورم و ثبات اقتصادی، رشد بالای اقتصادی، توزیع عادلانه درآمد و رفع فقر و کاهش نرخ بیکاری نمایان شود و اگر این‌گونه نباشد تلاش‌های ما در اقتصاد عملا بی فایده است.

وی اظهار کرد: در ارتباط با رشد اقتصادی طی ۲۰ سال گذشته نوسان رشد داشتیم و دلیل عمده آن هم این است که رشد ما منابع محور است، یعنی هر زمان که قیمت و تولید نفت ما بالا رفته، رشد ما خوب شده و هر زمان که پایین آمده، رشد ما سقوط کرده است. این نوسان اجازه نمی‌دهد که اقتصاد کشور پیش‌بینی‌پذیر باشد و نااطمینانی را در کشور رشد می‌دهد.

وزیر اقتصاد با اشاره به موضوع تورم نیز بیان کرد: به‌دلیل کسری بودجه مداوم و خرج بیشتر از دخلی که داشتیم و ناترازی سیستم بانکی‌مان که این ناترازی هم بیشتر به کسری بودجه برمی‌گردد ما همیشه تورم‌های بالایی داشتیم که اخیرا تورم به بالای ۴۰ درصد رسیده که برای کشور بسیار خطرناک است و قدرت خرید مردم، نرخ پس‌انداز و نرخ سرمایه‌گذاری را به‌شدت پایین می‌آورد.

همتی در رابطه با بحث توزیع درآمد نیز اظهار کرد: ما علی‌رغم اینکه یارانه‌های آشکار و پنهان وحشتناکی می‌دهیم، ولی وضعیت عمومی مردم و فقر اصلا مناسب چهره جمهوری اسلامی نیست و طبقه متوسط‌مان هم به‌تدریج در حال ازبین رفتن است.

وی با اشاره به موضوع نرخ بیکاری، عنوان کرد: نرخ بیکاری‌مان بالاست. اینکه دوستان اعلام کردند نرخ بیکاری به ۷ درصد رسیده، این اطلاعات درست نیست. به دلیل این‌که ما اصلا به نرخ مشارکت توجه نداریم. نرخ بیکاری را اگر با نرخ مشارکت سال ۹۸ حساب کنیم الان به ۱۳ درصد می‌رسد و بیکاران ما بیشتر شده اند.

وزیر اقتصاد، ادامه داد: گاهی گفته می‌شود اسب زین‌شده تحویل دولت چهاردهم شده است، چه اسب زین شده‌ای؟ تورم ۴۰ درصد و نرخ ارز ۶۰ هزار تومان است و کسری بودجه ۲۰ تا ۳۰ درصدی و نرخ بیکاری ۱۲، ۱۳ درصدی داریم و رشد اقتصادی در حال حاضر ۴.۵ درصد است که برآورد بنده این است که این رقم تا پایان سال به زیر ۴ درصد برسد.

همتی در بخشی دیگر گفت: تجارت خارجی غیرنفتی ما تنها در سال‌های ۹۵ و ۹۷ مثبت بود و در سال‌های دیگر منفی بوده است و در چند سال گذشته به منفی ۱۷ میلیارد دلار رسیده‌ایم و اگر این روند ادامه پیدا کند باعث می‌شود که درآمد نفتی هم صرف واردات شود و برای توسعه استفاده نخواهد شد.

نگفتم وام ازدواج غیر نقدی شود

وی در پاسخ به این پرسش که آیا شما اعلام کردید که بخشی از وام ازدواج باید به صورت غیر نقدی پرداخت شود گفت: دوستان در انعکاس این خبر بی انصافی کردند. در قانون بودجه تصریح شده که سقف وام ازدواج باید ۳۰۰ میلیون تومان شود و این تکلیفی است که به بانک‌ها داده شده است. وام ازدواج نسبت به سال گذشته تقریبا دو برابر شده در حالیکه رشد منابع قرض الحسنه که باید این وام‌ها را پرداخت کند ۲۰ درصد هم نیست لذا طبیعی است که بانک‌ها محدودیت منابع پیدا می‌کنند.

وزیر اقتصاد گفت: در حال حاضر ۳۰۰ هزار نفر در صف دریافت وام ازدواج هستند که معادل ۹۰ هزار میلیارد می‌شود، خیلی‌ها از سال گذشته در صف دریافت وام ازدواج هستند و معلوم هم نیست که چه زمانی نوبت آن‌ها برسد. بنده نگفتم که بخشی از وام ازدواج به صورت غیرنقدی پرداخت شود فقط گفتم ممکن است کسانی بخواهند از وام ازدواج برای خرید لوازم خانگی استفاده کنند بنابراین بانک‌ها می‌توانند برنامه‌ای را طراحی کنند که این وام را به صورت غیرنقدی و خارج از نوبت و حتی تا مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان به متقاضیان پرداخت کنند.

وامی که بانک‌ها به کارمندان خود می‌دهند بر اساس آیین نامه و مقررات است

همتی در رابطه با اعطای وام بانک‌ها به کارمندان خود نیز اذعان داشت: وامی که بانک‌ها به کارمندان خود پرداخت می‌کنند قرض الحسنه نیست و نرخ سود دارد. همچنین این وام بر اساس یک آیین نامه و مقرراتی که سال‌ها وجود داشته پرداخت می‌شود. ما باید از کارمندان بانک هم دفاع کنیم. مسئله وام بانک‌ها نباید با مسئله وام ازدواج قاطی شود. وام ازدواج و فرزندآوری تکلیف بانک‌ها است و باید به آن عمل کنند.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که با چه سازوکاری به رشد اقتصادی ۸ درصدی خواهید رسید گفت: در قانون مشخص شده که ۲.۸ درصد از رشد اقتصادی ۸ درصد باید از طریق بهره وری باشد. در یک سال‌هایی در دو دهه گذشته بهره وری ما یا منفی و یا صفر بوده است و یا اگر رشدی داشته آنقدر جدی نبوده است که بتواند تاثیر اساسی بگذارد. یک راه این است که باید در فضای کسب و کار و سرمایه گذاری سهولت ایجاد کنیم، اقتصاد را پیش بینی پذیر و سرمایه گذاری‌های مولد را تشویق کنیم که آن هم با پیش بینی پذیری اقتصاد محقق خواهد شد.

یکی از اهداف ما این است که اعتماد را به بورس برگردانیم

وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه باید به سمتی برویم که در اقتصاد ثبات ایجاد کنیم تصریح کرد: یکی از عواقب بی ثباتی در تصمیم گیری ها، دخالت‌های دستوری در اقتصاد و رانت‌های اطلاعاتی است که متاسفانه وجود دارد و عمدتا هم به دلیل قیمت گذاری‌های دستوری است که اتفاق می‌افتد. مهمترین محل نگاه سرمایه گذاران، بازار سرمایه و بورس است که ما نااطمینانی در آن ایجاد کردیم و یکی از اهداف ما این است که اعتماد را به بورس برگردانیم و برگرداندن اعتماد به بورس هم مجموعه اقداماتی است که باید انجام دهیم.

همتی افزود: اگر قرار باشد تصمیماتی گرفته شود که در میان مدت سرمایه‌های مردم را تحت تاثیر قرار دهد با آن مخافت خواهم کرد. اگر اعتماد به بازار سرمایه بازنگردد اصلا رشد اقتصادی ۸ درصد معنا نخواهد داشت.

وی در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه مسئول تورم بانک مرکزی است و ما کمک خواهیم کرد که بانک مرکزی بتواند به وظیفه اصلی خود که کنترل تورم است عمل کند، گفت: کمک دولت و وزارت اقتصاد به کنترل تورم؛ کنترل کسری بودجه و ناترازی بانک‌ها است. ناترازی بانک‌ها خیلی زیاد شده و سرمایه برخی از بانک‌های بزرگ ما منفی است. البته شوک‌هایی ممکن است باعث تورم شود مانند شوک ارز که امیدواریم این اتفاقات نیفتد. تلاش می‌کنیم که تورم به نفع مردم کنترل شود.

وزیر اقتصاد در رابطه با درآمد‌های مالیاتی هم بیان کرد: ما به دنبال عدالت مالیاتی و جلوگیری از فرار‌های مالیاتی هستیم. وظیفه سازمان امور مالیاتی تنها کسب درآمد نیست و باید تنظیم گر اقتصاد هم باشد. از این ماه ۵ درصد از مالیات واحد‌های تولیدی کم خواهد شد و حدود ۵ هزار میلیارد تومان مالیات تولیدکنندگان بازگردانده خواهد شد. در حال خاضر سهم مالیات از تولید ناخالص داخلی ۷ درصد است.

همتی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: چرا برخی می‌گویند تحریم اثری در اقتصاد ندارد؟ تحریم شتاب توسعه اقتصاد ما را کم کرده است. تحریم قدرت رقابتی ما در بین کشور‌های منطقه را به تحلیل می‌برد. اف. ای. تی. اف مانند فیفا است، وقتی عضوش نباشیم انگار فقط با تیم‌های محلی بازی می‌کنیم. ما نمی‌توانیم فقط با یکسری بانک‌های کوچک و ناشناس کار کنیم. وقتی می‌خواهیم با بانک‌های بزرگ کار کنیم اولین درخواستی که از ما برای برقراری روابط کارگزاری دارند مسئله اف. ای. تی. اف است.

وی افزود: با فرض این تحریم‌ها باید با چالش‌ها مقابله کنیم و حکمرانی اقتصادی خود را اصلاح کنیم. سال گذشته به دلیل اختلاف نرخ ارز هزار و ۷۰۰ هزار میلیارد تومان در یک سال بوده است.

جامعه تحمل شوک اقتصادی ندارد

وزیر اقتصاد با بیان اینکه در موقعیتی نیستیم که به سبد کالای اساسی مردم آسیبی برسد گفت: شخصا معتقدم کار‌هایی که در اقتصاد شوک آور است را نباید الان انجام دهیم و جامعه هم تحمل این را ندارد، در همه زمینه‌ها و در موضوع بنزین هم همین طور است. باید بنشینیم و راهکار‌هایی پیدا کنیم که بحث ناترازی را کاهش دهیم.

همتی تصریح کرد: در خصوص بنزین بحث‌های خوبی از جانب کارشناسان مطرح می‌شود. برخی از کارشناسان می‌گویند شما که می‌گویید قیمت بنزین باید بین المللی شود آیا خودرو هم به قیمت بین المللی می‌فروشید؟ یا اینکه ماشین ۲۰ هزار دلاری را در داخل کشور ۶۰ هزار دلار می‌فروشید؟ در تصمیم گیری درباره این موضوعات باید همه مسائل را با هم و در یک بسته دید وگرنه عملا باعث واردآوردن یک صدمه دیگر به قدرت خرید مردم می‌شود. برخی می‌گویند قیمت بنزین را به قیمت منطقه برسانید تا قاچاق نشود این حرف درست است، اما آثار تورمی آن را نمی‌شود کتمان کرد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *