گزارش|

پویش‌ها و هیئت‌های مذهبی چه سهمی در آزادی زندانیان جرایم غیرعمد داشتند؟

9:00 - 08 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۰۶۲۲
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
پویش‌ها و هیئت‌های مذهبی چه سهمی در آزادی زندانیان جرایم غیرعمد داشتند؟
مدیر کل زندان‌ها و نایب رئیس هیئت امنای ستاد دیه استان یزد از آزادی ۶۸ زندانی جرایم غیرعمد در ۵ ماهه نخست سال جاری در استان خبر داد و گفت: این زندانیان در مجموع ۱۱۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بدهی داشتند.

خبرگزاری میزان- شاید تا به حال چندین بار این جمله را شنیده باشید که «حادثه خبر نمی‌کند». گاهی وقوع یک حادثه یا اتفاق ناگهانی برنامه‌ها و گاهی زندگی روزمره ما را تحت شعاع قرار می‌دهد. همین اتفاق کوچک خود تا مدتی روان ما را آشفته می‌کند و در این میان حتی برخی مواقع باعث می‌شود تصمیمات اشتباهی از روی عصبانیت و آشفتگی بگیریم.

گاهی اوقات همان حادثه ناگهانی بی‌خبر ابعاد گسترده‌تری به خود می‌گیرد و حتی ممکن است خانواده و اطرافیان ما را تحت تاثیر قرار دهد.

وقوع یک سانحه با رانندگی با خودروی فاقد بیمه، مهریه‌های نامتعارف و نفقه‎های سنگین، ورشکستگی و ضرر‌های مالی یا حتی اعتماد نا به جا به افراد فاقد صلاحیت در امور مالی هر ساله تعداد زیادی از افراد را روانه زندان می‌کند. افرادی که جرمی مرتکب نشده‌اند و یا شاید فرد آبرومندی باشند، اما ناخواسته و به دلیل مشکلات مالی در زندان به سر می‌برند.

جدای از ضربات روحی و روانی فراوانی که به فرد زندانی وارد می‌شود این اتفاق ناخواسته باعث می‌شود سایر اعضای خانواده نیز از لحاظ روحی و عاطفی در معرض مشکلات فراوانی قرار بگیرند.

به گواه کارشناسان، اعتیاد، فقر، طلاق و... از انواع آسیب‌های اجتماعی هستند که خانواده زندانیان نیازمند و جرایم غیرعمد و مالی با آنان دست و پنجه نرم می‌کنند.

از سوی دیگر حضور این زندانیان که عمدتا بزه‌کار حرفه‌ای نیستند در محیط زندان زمینه گرایش آنان به آسیب‌های اجتماعی ناشی از هم‌نشینی با مجرمان حرفه‌ای و خطرناک را فراهم می‌کند. پس باید شرایطی فراهم شود که تا حد امکان از ورود زندانیان مالی و یا ماندگاری آن‌ها در زندان‌ها جلوگیری به عمل آورد. 

ستاد دیه چگونه شکل گرفت؟

به همین منظور ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند اولین بار در سال ۱۳۶۹ به همت شهید والامقام سید اسدالله لاجوردی رئیس وقت سازمان زندان‌های کشور با هدف کمک به زندانیان نیازمند دربند و خانواده‌های آنان در جهت پرداخت دیه و محکومیت‌های مالی و ضرر و زیان ناشی از جرم تشکیل و در سال ۱۳۷۶ با ساختار جدید به عنوان یک موسسه خیریه مردم نهاد با هدف کمک به آزادی زندانیان نیازمند که به دلیل عدم توانایی در پردخت بدهی خود در زندان به سر می‌‎برند شروع به فعالیت کرد.

آزادی ۶۸ زندانی جرایم غیرعمد یزدی در ۵ ماهه ابتدایی سال جاری/ پویش‌ها و هیئت‌های مذهبی چه سهمی در آزادی زندانیان جرایم غیرعمد داشتند؟

به موجب اساسنامه ستاد دیه فعالیت این نهاد بر عدم استفاده از بودجه‌های دولتی پایه‌گذاری شده و در فعالیت‌های خود متکی به منابع و ظرفیت‌های مردمی و کمک خیران است.

هدف این ستاد آزادسازی زندانیانی است که به دلیل عدم توانایی نسبت به پرداخت دین در جرائم غیر عمد مانند ایراد صدمه بدنی و یا قتل غیر عمد ناشی از تصادفات رانندگی، حوادث کارگاهی و نیز محکومیت‌های مالی نظیر مهریه معقول و نفقه و چک‌های بلامحل غیر از کلاهبرداری در زندان به سر می‌برند.

آزادی بیش از ۸ هزار زندانی جرایم غیرعمد در سال ۱۴۰۲ به همت ستاد دیه 

بر اساس آمار در سال ۱۴۰۲ تعداد ۸ هزار و ۳۹۶ زندانی جرایم غیرعمد با کمک خیران و تلاش کارکنان ستاد دیه کشور از بند رهایی یافتند که از این تعداد ۳۹۵ نفر محکومان خانم و ۸ هزار و یک نفر محکومان غیرعمد مرد بودند. 

همچنین مبلغ بدهی این زندانیان در مجموع ۱۲ هزار و ۸۹ میلیارد ریال بود که ۲۵ درصد از مبلغ کلی بدهی این افراد از سوی شکات و اولیای‌دم گذشت شده و مابقی این مبلغ از محل آورده خود محکومان، تسهیلات اعطایی و کمک ستاد دیه جمع‌آوری و زمینه آزادی این تعداد زندانی فراهم شده است.

ستاد دیه استان یزد نیز همپا با سایر استان‌های کشور اقدامات درخور توجهی در زمینه آزادی زندانیان جرایم غیرعمد انجام داده است که در این گزارش با گوشه‌ای از این اقدامات آشنا می‌شوید.

آزادی ۶۸ زندانی جرایم غیرعمد در ۵ ماهه ابتدایی سال جاری

رضا مقبلی مدیر کل زندان‌ها و نایب رئیس هیئت امنای ستاد دیه استان یزد در گفت‌وگو با میزان، ضمن تقدیر ویژه از اهالی حسینیه ایران به دلیل مشارکت بسیار خوب در ایام ماه محرم و صفر، از آزادی تعداد ۶۸ محکوم مالی جرایم غیرعمد به همت ستاد مردمی دیه و با مشارکت نیکوکاران یزدی در ۵ ماهه ابتدایی سال جاری خبر داد.

آزادی ۶۸ زندانی جرایم غیرعمد یزدی در ۵ ماهه ابتدایی سال جاری/ پویش‌ها و هیئت‌های مذهبی چه سهمی در آزادی زندانیان جرایم غیرعمد داشتند؟

وی افزود: رقم بدهی این زندانیان آزاد شده ۱۱۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بود که با قبولی دادخواست اعسار، اخذ گذشت رضایت‌مندانه از شکات و آورده محکومین مبلغ ۱۰۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان تامین و مابقی این مبلغ از منابع این ستاد مردمی شامل کمک‌های خیرین و نیکوکاران نوعدوست و تسهیلات بانک‌های عامل مبلغ ۱۲ میلیارد تومان به حساب سپرده دادگستری واریز و زمینه آزادی این ۶۸ نفر و بازگشت آن‌ها به آغوش گرم خانواده فراهم شد.

مقبلی ادامه داد: از این تعداد، ۶ مددجو زن و ۵۵ مددجو مرد بودند.

وی با تشریح نوع محکومیت این مددجویان گفت: از این تعداد مددجو تعداد ۴۴ مددجو مربوط به محکومین مالی، ۱۶ محکوم مربوط به پرداخت مهریه، ۶ مددجو مربوط به نفقه، یک مددجو محکوم به پرداخت حادثه کارگاهی و ۱ مددجو نیز مربوط به دیه تصادفات رانندگی بودند.

پویش‌ها چه سهمی در آزادی زندانیان جرایم غیرعمد داشتند؟

مدیرکل زندان‌های استان یزد در ادامه با اشاره به اجرای پویش‌های ستاد دیه استان در ایام ماه محرم و صفر گفت: از این تعداد زندانی آزاد شده تعداد ۱۰ مددجو در ایام ماه محرم با اجرای پویش «هر هیئت آزادی یک زندانی» آزاد شده‌اند و با اجرای پویش «قدم قدم تا آزادی» از ابتدای ماه صفر تا کنون نیز تعداد ۷ مددجو از زندان آزاد شدند.

وی با تاکید بر نقش رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی شفاف و دقیق اخبار ستاد و همینطور تبلیغ پویش‌ها و برنامه‌های این ستاد مردمی جهت آزادی زندانیان جرایم غیرعمد، عنوان کرد: به کوشش روابط عمومی ستاد مردمی دیه استان یزد و با همکاری بسیار مناسب رسانه‌ها موضوع کمک به آزادی زندانیان جرایم غیر عمد در یزد تبدیل به یک فرهنگ گردیده است و نیکوکاران در ایام مختلف سال به مناسبت‌های مختلف اقدام به کمک به آزادی زندانیان جرایم غیر عمد می‌کنند که می‌توان برای نمونه به آزادی ۳ مادر زندانی یزدی با کمک چند نفر از جاماندگان سفر اربعین اشاره کرد.

مدیر کل زندان‌های استان یزد در پایان تاکید کرد: پویش «قدم قدم تا آزادی» تا پایان ماه صفر در استان یزد ادامه خواهد داشت و نیکوکاران و هیئت‌های عزاداری می‌توانند با حضور در ستاد دیه استان یزد نذورات خود را جهت آزادی زندانیان غیر عمد به این ستاد مردمی اهدا کنند. 

آزادی ۶۸ زندانی جرایم غیرعمد یزدی در ۵ ماهه ابتدایی سال جاری/ پویش‌ها و هیئت‌های مذهبی چه سهمی در آزادی زندانیان جرایم غیرعمد داشتند؟

۱۸۵ مددجوی یزدی در سال گذشته با تلاش ستاد دیه استان آزاد شدند

وی در رابطه آمار آزادی زندانیان جرایم غیرعمد استان در سال ۱۴۰۲ نیز، گفت: در سال گذشته با کمک نیکوکاران استان یزد تعداد ۱۸۵ زندانی جرایم غیرعمد از زندان‌های استان آزاد و به آغوش گرم خانواده خود بازگشتند.

مقبلی یادآور شد: رقم بدهی این زندانیان ۳۴۸ میلیارد و ۷۳۱ میلیون تومان بود که با قبولی دادخواست اعسار، اخذ گذشت رضایت‌مندانه از شکات و آورده محکومین مبلغ ۳۱۰ میلیارد و ۶۳۷ میلیون تومان از این مبلغ تامین و مابقی این مبلغ از منابع این ستاد مردمی شامل کمک‌های خیرین و نیکوکاران نوعدوست و تسهیلات بانک‌های عامل به میزان ۳۸ میلیارد و ۹۴ میلیون تومان به حساب سپرده دادگستری واریز و زمینه آزادی این ۱۸۵ نفر و بازگشت آن‌ها به آغوش گرم خانواده فراهم شد.

وی با تشریح نوع محکومیت این مددجویان گفت: از این تعداد، ۱۱۹ مددجو مربوط به محکومین مالی، ۵۳ محکوم مربوط به پرداخت مهریه، ۱۰ محکوم مربوط به پرداخت نفقه و تعداد ۳ محکوم نیز مربوط به دیه حوادث کارگاهی بودند.

مدیرکل زندان‌های استان یزد در ادامه گفت: از این تعداد آزادی تعداد ۳۱ مددجو با انجام مشاوره و اصلاح ذات البین توسط مددکاران این ستاد و بدون پرداخت هیچ‌گونه مبلغی و تعداد ۱۵۴ مددجو با پرداخت از منابع، شامل کمک‌های خیرین و نیکوکاران نوع دوست و تسهیلات بانک‌های عامل از زندان آزاد شدند که از این تعداد ۱۹ مددجو زن و ۱۶۶ مددجو نیز مرد بودند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *