دستورالعمل نحوه شناسایی املاک دولتی با استفاده از ظرفیت گزارش‌های مردمی و اختصاص پاداش متعارف

9:56 - 07 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۰۴۵۱
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
تعداد نظرات: ۱ دیدگاه
دستورالعمل نحوه شناسایی املاک دولتی با استفاده از ظرفیت گزارش‌های مردمی و اختصاص پاداش متعارف
دستورالعمل نحوه شناسایی املاک دولتی با استفاده از ظرفیت گزارش های مردمی و اختصاص پاداش متعارف، در تاریخ ۱۴۰۳/۰۵/۰۶ ابلاغ شد.

خبرگزاری میزان - دستورالعمل نحوه شناسایی املاک دولتی با استفاده از ظرفیت گزارش‌های مردمی و اختصاص پاداش متعارف طی نامه شماره ۵۱/۸۱۵۷۸ در تاریخ ۱۴۰۳/۰۵/۰۶ توسط وزیر امور اقتصادی و دارایی ابلاغ شد.

دستورالعمل نحوه شناسایی املاک دولتی با استفاده از ظرفیت گزارش‌های مردمی و اختصاص پاداش متعارف

به موجب مفاد جزء (۳) بند (ب) تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور مقرر گردیده است، دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مکلفند اطلاعات اموال غیرمنقول، انفال و اموال تملیکی که به عنوان مالک، بهره‌بردار، متولی و نماینده دولت در اختیار دارند (به استثنای اماکن امنیتی و نظامی نیرو‌های مسلح و سازمان انرژی اتمی و املاک متعلق به دستگاه‌های زیر نظر مقام معظم رهبری) را در سامانه جامع اموال دستگاه‌های اجرایی (سادا) ثبت و تکمیل نمایند و چنانچه وزارت امور اقتصادی و دارایی اموال غیرمنقول ثبت نشده در سادا را از طرق بازرسی میدانی یا دریافت گزارش‌های مردمی یا برون‌سپاری شناسایی نماید، در این صورت مکلف است، اسناد مالکیت آن را به نام دولت به نمایندگی وزارت امور اقتصادی و دارایی به‌عنوان امین اموال دولت اصلاح و نسبت به فروش و تعیین تکلیف آن‌ها اقدام نماید.

در این راستا دستورالعمل نحوه شناسایی اموال غیرمنقول با استفاده از ظرفیت گزارش‌های مردمی و نحوه اختصاص پاداش متعارف به همراه فرآیند انجام کار و چک لیست بازدید مربوط ابلاغ می‌شود.

الف) تعاریف و اصطلاحات

۱- دستگاه‌های اجرایی: دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

۲- اشخاص معرفی کننده: اشخاص حقیقی اعم از اشخاص خصوصی یا کارمندان دولت که نسبت به معرفی اموال غیرمنقول مشمول ثبت نشده در سامانه سادا، در سامانه مربوطه اقدام می‌نمایند و شامل اشخاص حقوقی نمی‌گردد.

۳- اموال غیرمنقول مشمول: کلیه اموال غیرمنقول اعم از تملیکی تملکی اموال عمومی که دستگاه‌های اجرایی به عنوان نماینده یا بهره بردار از طرف دولت یا به عنوان مالک آن را در اختیار دارند یا بلا استفاده رها شده و در سامانه سادا ثبت نشده است به استثنای اموال غیر منقول امنیتی و نظامی در اختیار نیرو‌های مسلح سازمان انرژی اتمی و اموال غیر منقول متعلق به دستگاه‌های زیر نظر مقام معظم رهبری

۴- سادا: سامانه جامع اطلاعات اموال غیرمنقول دستگاه‌های اجرایی

۵- پاداش: وجه نقدی که بر اساس مفاد این دستورالعمل به اشخاص معرفی کننده اموال غیرمنقول مشمول ثبت نشده در سادا پرداخت می‌شود.

۶- مبلغ پاداش: برای استان تهران مبلغ پنج هزارم و برای سایر استان‌ها مبلغ یک صدم ارزش معاملاتی (منطقه‌ای) املاک موضوع ماده ۶۴ قانون مالیات‌های مستقیم که کمیسیون تقویم سال ۱۴۰۰ مصوب نموده است.

۷- کمیته: کمیته اختصاص مبلغ پاداش

ب) فرآیند انجام کار

۱- خزانه‌داری کل کشور (اداره کل مدیریت اموال و دارایی‌های دولت) در ابتدا، اطلاعات اموال غیر منقول مشمول معرفی شده در مربوط به گزارش مردمی را با اطلاعات ثبت شده در سادا انطباق می‌دهد و در صورتی که در سادا ثبت نشده باشد نسبت به بازدید میدانی جمع آوری اطلاعات و تکمیل مدارک اقدام و همزمان از دستگاه اجرایی ذیربط در خصوص گزارش مردمی واصله استعلام مینماید. چنانچه دستگاه اجرایی حداکثر ظرف مدت ۱۵ روز از تاریخ صدور، نامه شناسه ثبت ملک در سادا را به خزانه داری کل کشور (اداره کل مدیریت اموال و دارایی‌های دولت) اعلام نکند پس از اتمام مهلت هیچ گونه توجیهی حتی ثبت اولیه و یا به نحوی دیگر از جمله ثبت در حساب کاربری دستگاه مادر و .. قابل پذیرش نمیباشد پس از تاریخ ثبت گزارش مردمی در سامانه مذکور ثبت یا ویرایش اطلاعات در سادا توسط دستگاه اجرایی مربوطه فاقد اثر است.

۲- برای اصلاح سند مالکیت اموال غیرمنقول مشمول معرفی شده که در سادا ثبت نشده و فروش و تعیین تکلیف، آن خزانه‌داری کل کشور به ترتیب ذیل اقدام می‌نماید:

الف - چنانچه اموال مذکور دولتی بوده و وزارتخانه یا مؤسسه دولتی در راستای وظایف ذاتی خود از آن بهره‌برداری می‌نماید، خزانه‌داری کل کشور مطابق جزء ۳ بند (ب) تبصره ۱۸ قانون یادشده و بند (پ) ماده ۱۰ قانون برنامه ششم توسعه نسبت به اصلاح سند مالکیت به نام دولت جمهوری اسلامی ایران با نمایندگی وزارت امور اقتصادی و دارایی (به‌عنوان امین اموال) اقدام می‌نماید و با صدور مجوز حداکثر ۵ ساله، اجازه استفاده به دستگاه مربوطه را داده و در این مدت طی بازرسی دوره‌ای بر نحوه استفاده از ملک نظارت می‌کند و در صورت رفع نیاز دستگاه و یا عدم استفاده در راستای وظایف ذاتی، مجوز مذکور را لغو و ملک مربوطه را به دستگاه دیگری که نیاز آن احراز شده اختصاص می‌دهد و یا نسبت به فروش و مولدسازی آن اقدام می‌نماید.

ب - آن دسته از اموال معرفی شده وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی که در سادا ثبت نشده باشد و در بازدید میدانی و طرق دیگر احراز گردد که وزارتخانه یا مؤسسه دولتی در راستای وظایف ذاتی خود از آن بهره‌برداری نمی‌کند مازاد تشخیص داده می‌شود و پس از اصلاح سند مالکیت به نام دولت با نمایندگی وزارت امور اقتصادی و دارایی (به‌عنوان امین اموال) در صورت نیاز وزارتخانه یا مؤسسه دولتی دیگر به ترتیب مقرر در بند (الف) در اختیار دستگاه متقاضی قرار می‌دهد یا نسبت به فروش و یا مولدسازی آن با رعایت صرفه و صلاح دولت اقدام‌ می‌شود.

ج - برای اموال غیرمنقول متعلق به شرکت‌های دولتی از جمله بانک‌ها و اموال تملیکی و همچنین انفال و اموال متعلق به نهاد‌های عمومی غیردولتی ضمن ثبت اطلاعات ملک در سادا، مراتب به مراجع نظارتی منعکس می‌شود.

۳- خزانه‌داری کل کشور (اداره کل مدیریت اموال و دارایی‌های دولت) پس از حصول اطمینان از اینکه اموال غیرمنقول مشمول معرفی شده در سادا ثبت نشده، موضوع را برای اختصاص پاداش در کمیته مطرح می‌نماید.

۴- کمیته‌ای با عضویت خزانه‌دار کل کشور (رئیس)، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارتخانه، ذی‌حساب و مدیرکل امور مالی وزارتخانه، رئیس مرکز بازرسی، مدیریت عملکرد و پاسخگویی به شکایات، مدیر کل مدیریت اموال و دارایی‌های دولت (دبیر کمیته) تشکیل می‌گردد که پس از بررسی مدارک پرونده، نسبت به تعیین مبلغ پاداش بر اساس گزارش دبیر کمیته و مدارک و مستندات موجود (برای استان تهران مبلغ پنج‌هزارم و برای سایر استان‌ها مبلغ یک صدم ارزش معاملاتی (منطقه‌ای) املاک موضوع ماده ۶۴ قانون مالیات‌های مستقیم) حداکثر تا سقف ۵۰ میلیون تومان اقدام نماید.

۱-۴- خزانه‌دار کل کشور (اداره کل مدیریت اموال و دارایی‌های دولت)، مصوبات کمیته، به همراه مشخصات اشخاص معرفی‌کننده و شماره حساب وی را به معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت امور اقتصادی و دارایی برای واریز پاداش از محل ردیف‌های مندرج در قوانین بودجه سنواتی کل کشور اعلام می‌نماید.

۲-۴- معاونت توسعه مدیریت و منابع با حفظ محرمانگی مشخصات اشخاص معرفی کننده ضمن واریز پاداش به حساب وی نسبت به اجرای گواهی و اخذ سند مالکیت اصلاحی اقدام می‌نماید.

۵- برای املاک معرفی شده که محل استقرار آن استان می‌باشد؛ ادارات کل امور اقتصادی و دارایی مکلفند پس از اعلام خزانه‌داری کل کشور (اداره کل مدیریت اموال و دارایی‌های دولت)، نسبت به بازدید میدانی، جمع‌آوری اطلاعات و تکمیل مدارک و استعلام از دستگاه استانی ذیربط حداکثر ظرف ۱۰ روز اقدام نمایند. مسئولیت صحت گزارشات بازدید و استعلام از دستگاه استانی و انعکاس نتیجه به خزانه‌داری کل کشور بر عهده اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان مربوطه می‌باشد.

۶- بستر‌های لازم برای دریافت گزارشات مردمی میبایست حداکثر ظرف دو ماه پس از ابلاغ این دستورالعمل توسط مرکز فناوری اطلاعات امنیت فضای مجازی و اقتصاد هوشمند پیاده‌سازی شود.

۷- خزانه‌داری کل کشور (اداره کل مدیریت اموال و دارایی‌های دولت) گزارش اجرای این دستورالعمل موضوع جزء ۳ بند (ب) تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور را هر سه ماه یکبار به معاون اول محترم رئیس‌جمهور، دیوان محاسبات کشور و کمیسیون‌های اقتصادی، برنامه و بودجه و محاسبات و جهش و رونق تولید و نظارت بر اصل چهل و چهار قانون اساسی مجلس شورای اسلامی تهیه‌ می‌نماید.

دستورالعمل نحوه شناسایی املاک دولتی با استفاده از ظرفیت گزارش‌های مردمی و اختصاص پاداش متعارف

انتهای پیام/



ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
0
0
سلام. وقت بخیر
از کدوم سایت باید ملک دولتی رو معرفی کنیم؟
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *