رسوایی اخلاقی جدید در بی‌بی‌سی؛ مجری ورزشی اخراج شد

14:05 - 06 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۰۳۶۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
رسوایی اخلاقی جدید در بی‌بی‌سی؛ مجری ورزشی اخراج شد
سریال رسوایی‌های اخلاقی در شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی انگلیس تمامی ندارد؛ این در حالی است که این شبکه همزمان دچار چالش‌های جدی دیگری نیز است.

خبرگزاری میزان – پرونده‌های رسوایی جنسی چهره‌های شناخته‌شده به‌ویژه بازیگران و مجریان در انگلیس در سال‌های اخیر غالبا با نام شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی گره خورده است؛ در برخی موارد گستردگی این رسوایی‌ها به‌حدی بود که دولت و پلیس انگلیس را نیز به واکنش واداشت.

این شبکه از سال ۲۰۱۲ درپی طرح اتهام آزار جنسی علیه جیمی ساویل، مجری ارشد این شبکه تاکنون شاهد مواجهه چهره‌های سرشناس خود با اتهام‌های مشابهی بوده که در مواردی به زندان رفتن برخی از آن‌ها منجر شده است.

در واخر اکتبر ۲۰۱۲ پلیس تعداد قربانیان ساویل را حدود ۳۰۰ نفر اعلام کرد؛ مرگ ساویل قبل از افشای کامل رسوایی اخلاقیش رخ داد؛ عملیات Yewtree نتیجه تصمیم پلیس انگلیس پس از افشای رسوایی اخلاقی ساویل بود که در دستور کار قرار گرفت تا درباره رسوایی‌های جنسی شخصیت‌های رسانه‌ای تحقیق کند.

دیوید گریفین، یکی از مجریان بی‌بی‌سی بود که در پی تحقیقات مذکور محکوم شد.

رولف هریس بدنام‌ترین مجری بی‌بی‌سی پس از ساویل بود؛ او در سال ۲۰۱۴ به دلیل ۹ مورد رفتار جنسی ناشایست در دهه ۱۹۸۰ به پنج سال و ۹ ماه زندان محکوم شد.

جفری ویلر یکی از کارمندان بی‌بی‌سی بود که در قالب عملیات Yewtree محکوم شد.

در سال ۲۰۱۳، استوارت هال که در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ در بی‌بی‌سی مجری بود، به ۲ مورد اقدام جنسی ناشایست علیه یک دختر ۱۳ ساله به زندان محکوم شد؛ وی در سال ۲۰۱۵-۲۰۱۴ به دلیل تجاوز غیرقانونی مجددا محکوم شد.

تیم وست‌وود که در سال ۱۹۹۴ به بی‌بی‌سی پیوست، در سال ۲۰۲۲ توسط ۷ زن متهم به آزار جنسی بین سال‌های ۱۹۹۲ تا ۲۰۱۷ متهم شد.

اگرچه وست‌وود این اتهام‌ها را رد کرد، اما پلیس انگلیس در آگوست ۲۰۲۲ (مرداد ۱۴۰۱) تایید کرد که در حال بررسی اتهام‌های مربوطه بوده و هنوز وی را دستگیر نکرده است.

این موارد فقط بخشی از مهم‌ترین رسوایی‌های جنسی در شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی بودند.

براساس تازه‌ترین گزارش‌ها، جرمین جناس، مجری و کارشناس برنامه‌های فوتبالی شبکه بی‌بی‌سی جدیدترین رسوایی اخلاقی را برای این شبکه رقم زده است.

جناس، بازیکن سابق تاتنهام و تیم ملی فوتبال انگلیس از سال ۲۰۲۰ به یکی از برنامه‌های فوتبالی بی‌بی‌سی پیوست و یک سال بعد یکی از مجری‌های ثابت این برنامه شد.

سخنگوی شبکه بی‌بی‌سی تایید کرد که دلیل اخراج جنامین جناس رفتار نامناسب او در محل کارش و ارسال‌های پیام‌های نامربوط به همکاران خانم بوده است؛ این در حالی است که از جناس به‌عنوان گزینه اصلی جانشینی گری لینکر در برنامه MOTD محسوب می‌شود.

گزارش‌ها نشان می‌دهند که جناس پس از اخراج از بی‌بی‌سی از وکلایش برای رسیدگی به پرونده خود کمک خواسته است؛ او می‌گوید که از کارش شرمنده است، اما این اقدام غیرقانونی نیست.

جناس می‌گوید که بی‌بی‌سی قصد دارد آوار رسوایی‌های اخلاقی خود را روی او خراب و او را قربانی کند.

این مجری اخراج شده بی‌بی‌سی به دنبال شکایت از کارفرمای پیشین خود به دلیل نحوه اخراج و افشای اطلاعات خصوصی خود است.

رسوایی جناس ۴۱ ساله در حالی افشا شد که بی‌بی‌سی به‌تازگی با رسوایی برنامه Strictly و اعتراف هیو ادواردز به اتهام کودک‌آزاری مواجه شد.

ادواردز در اوایل مرداد، در دادگاه کیفری وست مینستر لندن اعتراف کرد که ۴۱ تصویر نامناسب از کودکان در اختیار داشته است؛ او گفت که این تصاویر را بین دسامبر ۲۰۲۰ (آذر ۱۳۹۹) تا آگوست ۲۰۲۱ (مرداد ۱۴۰۰) مرد دیگری در شبکه اجتماعی واتس‌اپ برایش ارسال کرد.

براساس اعلام دادستان، مجری سابق بی‌بی‌سی در مجموع ۳۷۷ تصویر جنسی و مستهجن در تلفن همراه خود داشت که ۴۱ مورد از آن‌ها تصاویر ناشایست و غیرقانونی از کودکان بود؛ ۴۱ تصویر یادشده شامل هفت تصویر رده A (تصاویری که جدی‌ترین طبقه‌بندی از تصاویر نامناسب از کودکان محسوب می‌شود) بودند.

ادواردز تا سال گذشته از مجری‌های اصلی اخبار ۲۲ بی‌بی‌سی و مجری اصلی این شبکه در پوشش رویداد‌های مهم بود؛ او جولای (مرداد) سال گذشته درپی ادعای یک جوان درباره پیشنهاد چند هزار پوندی ادواردز برای ارسال عکس‌های نامناسب و جنسی، از کار تعلیق شد و در آوریل سال جاری (اسفند سال گذشته) بی‌بی‌سی را ترک کرد.

این مجری سابق بی‌بی‌سی اکنون با محکومیت احتمالی زندان مواجه است؛ حکم دادگاه در پرونده ادواردز ۱۶ سپتامبر (۲۵ شهریور) اعلام می‌شود؛ قاضی گفت که برای صدور حکم ادواردز همه گزینه‌ها از جمله حبس را بررسی می‌کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *