ادعای برابری زنان در آمریکا زیر سایه واقعیت نقض گسترده حقوق بشری

10:37 - 05 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۰۱۴۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
ادعای برابری زنان در آمریکا زیر سایه واقعیت نقض گسترده حقوق بشری
نقض حقوق زنان و دختران درون مرزهای آمریکا از اصلی‌ترین شواهد و اسناد برای اثبات دروغین بودن ادعاها و نگرانی‌های این کشور درباره وضعیت حقوق زنان و دختران در دیگر کشورها است.

خبرگزاری میزان – آمریکا ‌به‌‌عنوان کشوری که به گواه اسناد و مدارک مختلف سرکرده مدعیان دروغین غربی حقوق بشر است، به مناسبت‌های مختلف و از طریق اقدام‌های متعدد تلاش دارد تا واقعیت گسترده نقض حقوق بشر درون خاک خود را زیر فرش ادعا‌های دهن پرکن بروبد، اما این واقعیت‌ها بزرگ‌تر، گسترده‌تر و آشکارتر از آن چیزی هستند که بتوان آن‌ها پنهان کرد.

دفاع و حمایت از حقوق زنان یکی از بزرگ‌ترین دروغ‌های حقوق بشری آمریکا است که در سال‌های اخیر واشنگتن بار‌ها از آن برای مداخله در امور داخلی کشور‌های مستقل سوءاستفاده کرده است؛ این تلاش در حالی صورت می‌گیرد که نگاهی به وضعیت زنان در آمریکا در نقض گسترده حقوق آن‌ها نادرستی ادعای یادشده را به خوبی آشکار می‌کند.

ادعای برابری زنان در آمریکا که در تناقض آشکار با واقعیت وضعیت زنان در این کشور قرار دارد، یکی از ادعا‌های آمریکا در زمینه حقوق زنان است؛ آمریکا در چارچوب ژست‌های مربوط به حفظ و تامین حقوق زنان خود، ۲۶ آگوست (ششم شهریور) را نیز به‌عنوان روز برابری زنان تعیین کرده است.

نگاهی به آمارها، بررسی‌ها و تحقیقات مختلف انجام شده درباره برابری زنان در آمریکا نشان می‌دهد که موضوع برابری زنان در این کشور صرفا یک ادعا است و شکاف‌ها در زمینه‌های مختلف همچنان زنان آمریکایی را آزار می‌دهد؛ ضمن اینکه زنان و دختران از اقلیت های قومی و نژادی به شکل شدیدتری از پیامدهای این نابرابری‌ها رنج می‌برند.

براساس گزارش پیو، این نابرابری در زمینه‌های مختلف از جمله اشتغال، تحصیل، درآمد و دستمزد، سیاستگذاری، ... وجود دارند و زنان آمریکایی را هدف قرار می‌دهند؛ در عین حال، بررسی‌ها نشان می‌دهند که آمریکا با رعایت نکردن حقوق بشری زنان و دختران درون مرز‌های خود، تعهد‌های بین المللی‌اش را نیز نقض می‌کند.

ابراز نگرانی سازمان‌های حقوق بشری درباره ناکامی آمریکا در حمایت از حقوق زنان

در حالی که آمریکا در عرصه جهانی ادعای دفاع از حقوق بشر به‌ویژه از حقوق زنان و دختران را دارد، قادر به حل‌وفصل مسائل مبرم و نابرابری‌هایی که زنان و دختران آمریکایی با آن مواجه هستند، نیست؛ البته برخی از کارشناسان بر این باورند که مقام‌های آمریکایی عامدانه چنین مسائلی را نادیده می‌گیرند.

پنج سازمان برجسته حقوق زنان در اکتبر ۲۰۲۳ (مهر سال گذشته) نگرانی‌های خود را درباره ناکامی آمریکا در حمایت از حقوق زنان و دختران طی نامه‌ای به کمیته حقوق بشر سازمان ملل اعلام کردند.

تداوم نقض حقوق زنان و دختران در آمریکا در قالب بهره‌کشی جنسی آنلاین و سوءاستفاده و تبعیض مبتنی بر جنسیت از جمله موضوع‌های مطرح شده در نامه یادشده بودند.

سازمان‌های حقوق زنان همچنین تاکید کرده بودند که آمریکا با وجود داشتن تعهد‌های عمومی به رعایت حقوق بشر در قبال زنان به تعهد‌های قانونی خود براساس میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی که واشنگتن آن را امضا و تصویب کرده است، عمل نمی‌کند و آن‌ها را نادیده می‌گیرد.

ائتلاف سازمان‌های حقوق زنان از کمیته حقوق بشر سازمان ملل خواستند تا از آمریکا بخواهد تغییر‌های مهمی را جهت محافظت از حقوق زنان و دختران در قوانین خود ایجاد کند.

مهم‌ترین موارد نقض حقوق زنان و دختران در آمریکا کدامند؟

نقض حقوق زنان و دختران درون مرزهای آمریکا به اشکال مختلف و در زمینه‌های متعدد صورت می‌گیرد؛ در زیر به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره شده است:

استثمار و سوءاستفاده جنسی آنلاین

آمریکا یکی از کانون‌های مهم قاچاق جنسی در جهان است؛ اگرچه این کشور مدعی تصویب قوانین فدرال و ایالتی برای مقابله با استثمار و سوءاستفاده جنسی آنلاین است، با وجود این، شکاف‌ها و ناسازگاری‌های قابل توجهی در قوانین ایالت‌های مختلف وجود دارد.

کمبود حمایت‌های قانونی بر تشدید استثمار و سوءاستفاده جنسی آنلاین از زنان و دختران در آمریکا تاثیر می‌گذارد.

دستمزد نابرابر

آمریکا از جمله کشور‌هایی است که در آن تبعیض در پرداخت دستمزد همچنان زنان و دختران را آزار می‌دهد.

بی‌عدالتی نژادی

اگرچه زنان و دختران در آمریکا به‌طور کلی با اشکال مختلفی از تبعیض روبرو هستند، اما زنان متعلق به اقلیت‌های قومی و نژادی با نابرابری‌های ترکیبی و پیچیده‌ای روبرو هستند.

براساس گزارش نهاد‌های متخصص مانند سازمان ملل، موضوع نژاد زنان آمریکایی در عرصه‌های اشتغال، مسکن، فقر و موارد دیگر تلاقی می‌کنند؛ شکاف دستمزد برای اکثر زنان رنگین‌پوست در آمریکا به‌طور قابل توجهی بیشتر است.

خشونت خانگی

خشونت خانگی یکی از رایج‌ترین شکل‌های خشونت علیه زنان در آمریکا است؛ از هر ۴ زن حدود ۱ نفر خشونت خانگی را تجربه کرده است.

زنان پناهجو، سالمند و اقلیت قومی بیشترین آسیب‌پذیری را در این باره دارند.

مراقبت‌های بهداشتی ناکافی

زنان و دختران در آمریکا با برچسب‌ها و تبعیض‌های منحصربه‌فردی در زمینه دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی مواجه هستند و همین امر پیامد‌های مخاطره‌آمیزی برای سلامتی زنان درپی دارد.

ناامنی غذایی

زنان و دختران در آمریکا به‌ویژه زنان و دختران از اقلیت‌های قومی و نژادی با سطوح نگران‌کننده‌ای از ناامنی غذایی مواجه هستند.

قاچاق انسان

یکی از چالش‌های بزرگ و نقض‌های مهم حقوق بشری زنان و دختران در آمریکا، از طریق قاچاق انسان رخ می‌دهد، زیرا در حالی که زنان و دختران در برابر این چالش به‌شدت آسیب‌پذیر هستند، آمریکا کانون قاچاق انسان است.

این کشور گام‌های موثر و تاثیرگذاری در این زمینه انجام نداده است.

نقض زنان و دختران دارای معلولیت

زنان و دختران دارای معلولیت در آمریکا با سطح گسترده‌ای از نقض حقوق خود مواجه هستند.

نقض حقوق زنان مهاجر

سیاست‌های ضدمهاجرتی آمریکا سبب می‌شود تا زنان و دختران مهاجر به‌عنوان جمعیتی آسیب‌پذیر به‌شدت تحت تاثیر مخاطرات جدی قرار بگیرند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *