توسعه اشتغال در زندان‌ها راهی برای جلوگیری از ارتکاب مجدد جرم/کارگاه فیلترسازی در ندامتگاه مرکزی استان کرمان زمینه اشتغال ۱۰ مددجو را فراهم کرد

9:00 - 04 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۰۰۱۶
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
توسعه اشتغال در زندان‌ها راهی برای جلوگیری از ارتکاب مجدد جرم/کارگاه فیلترسازی در ندامتگاه مرکزی استان کرمان زمینه اشتغال ۱۰ مددجو را فراهم کرد
کارگاه فیلترسازی در ندامتگاه مرکزی استان کرمان راه‌اندازی شده که ظرفیت اشتغال برای حدود ۱۰ نفر را فراهم کرده است این اشتغال پیچیده نیست و دانش فنی بسیاری احتیاج ندارد با سرمایه تقریبا یک میلیاردی می‌توان این کارگاه را در تمام زندان‌ها راه اندازی کرد.

خبرگزاری میزان - اشتغال و حرفه‌آموزی یکی از مهمترین آموزه‌های جلوگیری از جرم است در همین راستا زندان باید بستری برای اصلاح مجرم باشد که یکی از لوازم آن حرفه‌آموزی و توانمندسازی زندانی است بنابراین آموزش یک حرفه و اشتغال در طول مدت حبس، علاوه بر آنکه می‌تواند برای زندانی زمینه یک حرفه در روز‌های پس از زندان را داشته باشد و همچنین معیشت خانواده او را نیز تا حد زیادی تأمین می‌کند.

حرفه‌آموزی در زندان باعث می‌شود زندانی‌ها پس از آزادی، برای شروع یک زندگی سالم مشکل نداشته باشند، زیرا با حرفه و تخصصی که کسب کرده‌اند می‌توانند پس از دوره محکومیت مشغول به‌کار شوند.

بنیاد تعاون زندانیان را در ۴ گروه اشتغال نشسته (کنار تخت و محل اقامت)، اشتغال در محیط بسته (کارگاه‌های صنعتی و خدماتی داخل زندان‌ها)، اشتغال در محیط نیمه‌باز (۱۵ هزار هکتار اراضی پیرامون زندان‌ها و در فعالیت‌های کشاورزی، دامپروری و آبزی پروری)، اشتغال در محیط باز یا اعزام بکار (شهرک‌های صنعتی، کارخانجات، منابع طبیعی و شهرداری‌ها)، مشغول بکار کرده است.
دپو یکشنبه/تولید مرتب در زندان نیازمند سرمایه در گردش بسیار/کارگاه فیلترسازی در ندامتگاه مرکزی استان کرمان زمینه اشتغال ۱۰ مددجو را فراهم کرد
زندانیان در قبال کار‌ها و فعالیت‌هایی که انجام می‌دهند از بنیاد حقوق و دستمزد دریافت می‌کنند که نیمی از حقوق و دستمزد زندانیان به حساب خانواده‌های شان و نیمی دیگر برای تامین مخارج ضروری در زندان به حساب زندانیان واریز می‌شود.

در همین راستا حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای ضمن سرکشی از زندان مرکزی اصفهان در تاریخ ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ گفت که زندانیان از اتلاف وقت خود بپرهیزند و در داخل زندان از اوقاتی که دارند برای حرفه‌آموزی و ارتقای شغلی و یا ادامه تحصیل و افزایش معلومات، استفاده کنند و در کلاس‌های آموزشی زندان شرکت کنند؛ حرفه‌آموزی و اشتغال زندانیان، قطعاً برای خود و خانواده‌شان، کمک حال است.

با تاکید مقام معظم رهبری و سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه بر اجرا و روزآمدسازی سند تحول قضایی و پایان دوره زمانی اجرای سند تحول قضایی در اسفند ماه سال ۱۴۰۲، روزآمد سازی سند تحول قضایی در دستور کار قوه قضاییه قرار گرفت. در این راستا، «سند تحول و تعالی قوه قضاییه» تدوین شد تا برای یک دوره سه ساله از ابتدای سال ۱۴۰۳ آغاز و تا پایان اسفندماه سال ۱۴۰۵ اجرایی شود به همین منظور در تاریخ ۶ فروردین ماه ۱۴۰۳ به تصویب رئیس قوه قضاییه رسید.

سند تحول و تعالی قوه قضاییه مشتمل بر یک مقدمه و چهار فصل است. فصل دوم سند تحول تحت عنوان «برنامه تحول» به بیان هفت ماموریت قوه قضاییه بر اساس قانون اساسی و راهکار‌های تحقق آن می‌پردازد که مأموریت ششم آن اصلاح مجرمان است.

مأموریت ششم: اصلاح مجرمان

برای این مأموریت سه چالش شناسایی شده است که شامل: «صدور برخی تصمیمات قضایی غیر مؤثر بر اصلاح مجرمان»، «اثربخشی محدود اقدامات اصلاحی» و «عدم حمایت موثر از محکومان پس از اتمام دوره حبس» می‌شود.

عوامل ایجاد و راه‌حل‌های رفع این مشکلات طی مدت مشخص در سند جدید تحول قضایی تعیین شده است.

مؤثر و متنوع نمودن مجازات‌ها متناسب با نوع جرایم، تسهیل صدور تصمیمات قضایی مؤثر بر اصلاح مجرمان، ترغیب قضات به صدور تصمیمات قضایی مؤثر بر اصلاح مجرمان، استقرار نظام‌های جدید تربیتی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، استقرار نظام ارزیابی عملکرد مبتنی بر نتیجه برای مسئولان و کارکنان زندان، توسعه نظام اشتغال زندانیان، ارتقای نظام حمایت و مراقبت پس از خروج محکومان از زندان، نظارت موقت بر مجرمان حرفه‌ای پس از اتمام دوره حبس از جمله راه‌حل‌های رفع عوامل ایجاد این چالش‌هاست که در سند تحول به آن پرداخته شده است.
دپو یکشنبه/تولید مرتب در زندان نیازمند سرمایه در گردش بسیار/کارگاه فیلترسازی در ندامتگاه مرکزی استان کرمان زمینه اشتغال ۱۰ مددجو را فراهم کرد
در همین راستا دهقان مدیر کارگاه فیلترسازی حامی استان کرمان در گفت‌وگو با میزان، درباره ایجاد زمینه اشتغال برای مددجویان زندان استان کرمان، اظهار کرد: زندان مرکزی کرمان یک سوله بزرگ دارد که کارگاه‌های متنوعی در آن قرار دارند، کارگاه‌هایی که مددجویان با کار کردن در آن حق‌الزحمه دریافت می‌کنند در این سوله برخی از مددجویان دارای جرایم مواد مخدر و سرقت در کارگاه فیلترسازی مشغول به کار هستند.

وی افزود: سرمایه در گردش کارگاه فیلترسازی را بنیاد تعاون زندانیان استان تامین کرده است بنابراین با همکاری بنیاد تعاون دستگاه‌های مورد نیاز کارگاه فیلترسازی را خریداری کرده ایم تا تعدادی از مددجویان در این حرفه مشغول به کار شوند.

مدیر کارگاه فیلترسازی حامی استان کرمان گفت: در این کارگاه ۱۰ نفر از مددجویان مشغول به کار هستند این اشتغال پیچیده نیست و دانش فنی بسیاری احتیاج ندارد فقط اپراتور دستگاه‌ها باید با بهره گیری از آموزش‌های لازم نکات ضروری را رعایت کنند و با سرمایه تقریبا یک میلیاردی می‌توان در تمام زندان‌ها این کارگاه را راه اندازی کرد بنابراین اگر سرمایه در گردش بسیار شود تولید مرتب صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: ابتدا با سرمایه بسیارکم این اشتغال را در زندان مرکزی کرمان راه اندازی و سود حاصل از این کار را صرف توسعه این اشتغال کردیم به طوری که تقریبا فیلتر هوا و فیلترکابین تمام خودرو‌های سواری داخلی را می‌توانیم تولید کنیم.

دهقان اظهار کرد: اگر پشتیبانی حمایتی وجود داشته باشد به راحتی می‌توانیم فیلتر روغن و فیلتر کابین‌های سنگین را نیز تولید کنیم تا یک خط تولید کامل داشته باشیم و با این اتفاق تعداد مددجویان مشغول به کار نیز افزایش پیدا می‌کند چرا که هر اندازه دستگاه برای تولید بیشتر باشد به تعداد نیروی کار نیز اضافه می‌شود.

مدیر کارگاه فیلترسازی حامی استان کرمان گفت: در بیرون از زندان نیز بخش‌های دیگر اعم از صنعت و کشاورزی برای اشتغال مددجویان وجود دارد تولیدات مددجویان به بازار عرضه می‌شود به دلیل قرار داد مشارکتی که با بنیاد تعاون زندانیان داریم یک نفر از همکاران بنیاد تعاون مسئول فروش محصولات است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *