سازمان جهانی بهداشت: آبله میمون یک همه‌گیری نیست

12:45 - 31 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۹۴۸۳
سازمان جهانی بهداشت: آبله میمون یک همه‌گیری نیست
همزمان با شناسایی موارد ابتلا به آبله میمون در کشورهای بیشتری از جهان، مقام‌های بهداشتی آفریقا ابراز امیدواری کردند که واکسیناسیون در این قاره طی روز‌های آینده آغاز شود.

خبرگزاری میزان - آژانس بهداشت عمومی آفریقا گزارش داد که کشور‌های آفریقایی احتمالا ظرف چند روز آینده واکسیناسیون علیه آبله میمون را آغاز خواهند کرد.

پیش از این، مقام ارشد سازمان ملل گفته که شیوع سویه مرگ‌بار آبله میمون قابل کنترل است و این ویروس همانند کرونا یک همه‌گیری نیست.

ژان کاسیا، مدیرکل مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آفریقا، گفت: ما هنوز واکسیناسیون را شروع نکردیم؛ اگر مطمئن باشیم که همه چیز سر جای خود است، چند روز دیگر شروع خواهیم کرد؛ پایان هفته آینده واکسن‌ها به کنگو و سایر کشور‌ها می‌رسند.

کنگو در کانون شیوع آبله میمون قرار دارد که هفته گذشته از سوی سازمان جهانی بهداشت به عنوان وضعیت اضطراری بهداشتی جهانی اعلام شد.

سویه مرگ‌بار آبله میمون که به سرعت در این کشور در حال گسترش است، دستکم در ۴ کشور آفریقایی دیگر شناسایی شد.

طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آفریقا، حدود هزار و ۴۰۰ ابتلای جدید به آبله میمون در سراسر آفریقا طی هفته گذشته گزارش شده است.

در حال حاضر تعداد کل موارد شناسایی شده آبله میمون در این قاره از ابتدای سال به نزدیک ۱۹ هزار مورد رسیده که بیش از ۱۰۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

داده‌های موجود مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آفریقا نشان می‌دهد که شیوع اخیر به مرگ بیش از ۵۰۰ نفر در آفریقا منجر شده است.

این موضوع باعث شد تا تلاشی برای واکسن ایجاد شود، زیرا مقامات بهداشتی در آفریقا با شرکای خارج از این قاره همکاری می‌کنند تا کمبود زیادی از واکسن‌ها را برطرف کنند.

کمیسیون اروپا هفته گذشته اعلام کرد که اتحادیه اروپا و سازنده دانمارکی واکسن آبله میمون تاکنون قول حمایت داده‌اند.

رویترز به نقل از وزیر بهداشت کنگو گزارش داد که ژاپن و آمریکا نیز دوز‌هایی از این واکسن را ارائه کرده‌اند.

کشور‌های بیشتری از شناسی ابتلا به آبله میمون خبر می‌دهند؛ مقام‌های بهداشتی در تایلند همچنین گفتند که به دنبال تعیین سویه آبله میمون در یک شهروند اروپایی هستند که هفته قبل از آفریقا وارد شده بود.

مقام سازمان جهانی بهداشت: کرونا یک وضعیت اضطراری بهداشتی است

حنان بلخی، مدیر منطقه‌ای سازمان بهداشت جهانی برای مدیترانه شرقی، تایید کرد که آبله میمون به‌عنوان یک بیماری همه‌گیر «اپیدمی» طبقه‌بندی نشده است، بلکه یک «وضعیت اضطراری بهداشت عمومی» است.

بلخی در بیانیه‌ای به العربیه یادآور شد که آبله میمون اکنون به عنوان «وضعیت اضطراری بهداشت عمومی» طبقه‌بندی می‌شود که در صورت عدم اقدام جمعی باعث نگرانی بین‌المللی می‌شود.

مدیر منطقه‌ای بهداشت جهانی در مدیترانه شرقی با اشاره به اینکه برای مقابله زودهنگام با آبله میمون باید تحقیقات اپیدمیولوژیک انجام شود، ابراز امیدواری کرد که آبله میمون شیوع پیدا نکند و به یک بیماری همه‌گیر تبدیل نشود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *