تدابیر قوه قضاییه برای پیشگیری از وقوع جرم در حوزه رمزارزها

13:24 - 30 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۹۲۷۱
دسته بندی: قضایی ، حقوقی

خبرگزاری میزان - بحث رمز ارز‌ها یک موضوع جدید است که نه تنها در ایران بلکه در دنیا به عنوان یک موضوع جدید مورد ابتلا تمام دولت‌ها شناخته می‌شود و به دلیل اهمیتی که دارد حتی بانک‌های مرکزی بسیاری از کشور‌ها را درگیر کرده است.

سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری (۳۰ مرداد) در پاسخ به سوالی درباره اینکه با توجه به وجود خلا قانونی در حوزه رمزارز‌ها قوه قضاییه چه اقدام و تدابیری برای پیشگیری از وقوع جرم در این حوزه داشته است؟ به تشریح تدابیر پیشگیرانه قوه قضاییه در حوزه رمزارز‌ها پرداخت.

تدابیر قوه قضاییه در حوزه رمزارز‌ها برای پیشگیری از وقوع جرم

جلسات متعددی در این رابطه با حضور دستگاه متولی در حال برگزاری است.

یکی از نتایج این جلسات این بوده که مشخص شده بانک مرکزی نسبت به ساماندهی، تعیین مقررات لازم و تنظیم گری در این عرصه ضرورت دارد حضور موثرتری داشته باشد و نظارت‌ها دقیق‌تر باشد که به نظر می‌رسد تا امروز بانک مرکزی به درستی وظیفه خود را انجام نداده و این موضوع پیگیری می‌شود.

موضوع دیگر اینکه غالباً رمز ارز‌ها پشتوانه مشخصی ندارند و توسط بانک مرکزی کشور‌ها نیز به عنوان پول به رسمیت شناخته نمی‌شوند غالباً از فرآیند‌های نظارتی خارج هستند، بنابراین زمینه‌های پولشویی و کلاهبرداری‌های حرفه‌ای در این زمینه بسیار شایع است و بستر مناسبی برای فعالیت‌های مجرمانه را می‌تواند فراهم کند؛ لذا سیاست قطعی که تاکنون در این رابطه در داخل کشور وجود داشته این است که هیئت دولت با مصوبه‌ای که داشته فعالیت‌های داخلی رمز ارز‌ها را ممنوع و اعلام کرده ریسک و مخاطرات در این نوع معاملات برعهده خود افراد است.

- اطلاع‌رسانی

قوه قضاییه در زمینه جرم‌انگاری، آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی به مردم اقدامات خوبی را در دستور کار قرار داده است.

- رصد فضای مجازی

همچنین قوه قضاییه با همکاری ضابطان به صورت مستمر در فضای مجازی رصد لازم را انجام می‌دهد تا اگر کلاهبرداری صورت می‌گیرد یا احتمال کلاهبرداری وجود دارد به موقع اقدامات بازدارنده و پیشگیرانه در این خصوص داشته باشد.

- شناسایی خلاهای قانونی

معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه از سال ۱۴۰۱ تا کنون در حوزه رمزارز‌ها اقداماتی انجام داده و چند کارویژه در این زمینه صورت گرفته است. شناسایی خلأ‌های قانونی و جرایم مرتبط با رمزارز‌ها و ارائه راهکار‌های پیشگیرانه به دستگاه‌های مختلف در دستور کار بوده است.

همچنین اقدامات فنی با رویکرد پیشگیری برای شناسایی الگو‌های کشف رمزارز‌های پر ریسک یکی از کار‌هایی بوده که دنبال می‌شود.

- شناسایی آخرین ترفندهای جرایم حوزه رمزارز

شناسایی آخرین شگرد‌های جرایم حوزه رمزارز‌ها و اطلاع‌رسانی به مردم از دیگر اقدامات این معاونت برای پیشگیری از وقوع جرم است.

- برگزاری سمینار

اقدامی که در سال ۱۴۰۳ در دستور کار معاونت پیشگیری از جرم قرار دارد این است که به زودی سمینار پیشگیرانه در حوزه مخاطرات رمزارز با همکاری ۱۰۰ قاضی دادگستری تهران و البرز و همکاری شرکت توانیر در تهران برای ارتقای آگاهی‌های عمومی و کمک به حل مشکلات مردم در این عرصه برگزار می‌شود.

انتهای پیام/


برچسب ها: رمزارز رمزارزها

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *