گفت‌وگو|

افشاردوست: برخی مخالفان پائز با او در تیم ملی همکاری کردند/ سرمربی ایرانی بیشتر از خارجی‌ها تحت فشار خواهد بود

7:45 - 30 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۹۱۲۹
دسته بندی: ورزشی ، توپ و تور
افشاردوست: برخی مخالفان پائز با او در تیم ملی همکاری کردند/ سرمربی ایرانی بیشتر از خارجی‌ها تحت فشار خواهد بود
کارشناس والیبال گفت: تا جایی که مطلعم تاکنون هیچکدام از مربیان بزرگی که شاید شانس هدایت تیم ملی ایران را داشته باشند، قراردادشان را فسخ نکرده‌اند و یا هنوز به پایان مدت قراردادشان نرسیده‌اند.

محمود افشاردوست در گفت‌وگو با میزان، درباره روند انتخاب سرمربی جدید تیم ملی والیبال و گزینه‌های مختلف خارجی از جمله مندز، جولیانی، پیاتزا، لورنزتی و ... که در فضای مجازی مطرح می‌شوند، اظهار داشت: باتوجه به اینکه در حال حاضر اطلاعاتی از روند انتخاب سرمربی ندارم، نمی‌توانم به صورت دقیق درخصوص تک تک این گزینه‌ها صحبت کنم، اما فارغ از گزینه‌های مطرح شده و طبق مصاحبه اخیر تقوی، فدراسیون والیبال نوعی پنهان‌کاری را در مذاکره با گزینه‌های مختلف در پیش گرفته است که باتوجه به تجارب قبلی به نظر می‌آید قصد دارند جلوی کانال زدن برخی افراد را ببندند تا به صورت مستقیم و بی‌واسطه با گزینه‌های مدنظر مذاکره کنند. 

وی افزود: امیدوارم فدراسیون والیبال در انتخاب سرمربی تیم ملی موفق باشد، اما گزینه‌های خارجی و باکیفیت در دسترس فدراسیون والیبال محدود هستند و شرایط به گونه‌ای نیست که دست‌مان در انتخاب سرمربی باز باشد. المپیک تازه تمام شده و در وهله اول باید ببینیم گزینه‌های مدنظرمان در تیم‌های ملی حاضر در المپیک چه تصمیمی برای ادامه کارشان خواهند گرفت. برای نمونه دجورجی فعلا قصد ادامه همکاری با ایتالیا را دارد و برخی گزینه‌ها همچنان آینده مبهمی دارند؛ پس نباید فدراسیون عجله کند و بهتر است با تأمل و صبوری شرایط گزینه‌های مختلف را بررسی کنند. تا جایی که مطلعم تاکنون هیچکدام از مربیان بزرگی که شاید شانس هدایت تیم ملی ایران را داشته باشند، قراردادشان را فسخ نکرده‌اند و یا هنوز به پایان مدت قراردادشان نرسیده‌اند.

برای ساختن یک تیم باکیفیت نیاز به یک برنامه بلندمدت و حداقل ۴ ساله داریم

کارشناس والیبال تاکید کرد: همه جای دنیا برای اینکه یک تیم ملی در مسابقات معتبری همچون المپیک که برنامه ورزشی کشور‌ها بر پایه آن بازی‌ها چیده می‌شود، نتیجه بگیرد باید یک تیم بسازیم و برای ساختن یک تیم باکیفیت نیاز به یک برنامه بلندمدت و حداقل ۴ ساله داریم. برای نتیجه گرفتن والیبال در المپیک باید سرمربی انتخاب شود که بتواند طی یک برنامه ۲+۲ و در عرض ۴ سال تیم‌های پایه و حتی باشگاه‌ها را با نوع تفکراتش آشنا کند تا با طی یک مسیر مشخص و اعتماد و استفاده پله‌پله از بازیکنان نوجوان و جوان در تیم ملی بزرگسالان در نهایت پس از ۴ سال و در المپیک نتیجه را ببینیم. 

افشاردوست اضافه کرد: فرانسه نمونه‌ای عالی از یک برنامه‌ریزی درست است که حاصلش کسب ۲ مدال طلای متوالی المپیک توکیو و پاریس در عرض ۴ سال بود. فرانسوی‌ها پس از قهرمانی در المپیک توکیو در ۴ سال اخیر در اکثر رقابت‌های مختلف ملی عملکرد خوبی که منجر به مدال شود، نداشتند، زیرا هدفشان بازهم المپیک بود. از همین رو آندره جیانی در ۲ سال اخیر با تزریق چند بازیکن جوان در کنار باتجربه‌ها و پوشش نقاط ضعف در رقابت‌های مختلف توانست پس از قهرمانی در لیگ‌جهانی قبل از المپیک با بهترین عملکرد دوباره قهرمانی المپیک را کسب کنند. ما هم نباید پس از انتخاب سرمربی نامدار و جهانی در همان سال اول و نخستین تورنمنت انتظار معجزه داشته باشیم و باید به تیم ملی زمان داد.

باید مشخص شود هدف از حضور توتولو در تیم ملی چیست

وی در واکنش به مطرح شدن دوباره نام توتولو به عنوان گزینه هدایت تیم ملی، گفت: درخصوص استفاده دوباره از توماس توتولو در کادرفنی تیم ملی باید ببینیم چه هدفی از حضورش در ایران داریم. توتولو مربی باتجربه‌ای است و سال‌ها کنار مربیان بزرگی مانند آلکنو حضور داشته و به زیر و بم والیبال آشناست، اما اینکه می‌خواهیم در چه مقطعی و چگونه از توتولو استفاده کنیم، مهم است. ژاپن در مقطعی که فیلیپ بلین را آورد از او در کنار ناکاگایچی بهره بردند، اما در واقعیت طراحی صفر تا صد برنامه والیبال ژاپن برعهده بلین بود و یک تیم عالی ساخت و در نهایت به عنوان سرمربی ژاپن عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت. باید از اول مشخص شود که هدف از حضور توتولو چیست. آیا قرار است کنار یک سرمربی ایرانی کار کند یا به عنوان کمک مربی یک سرمربی خارجی در تیم ملی باشد یا اینکه توتولو به عنوان سرمربی هدایت تیم ملی را برعهده بگیرد.

بازیکن اسبق تیم ملی افزود: زمانی که توتولو دستیار بهروز عطایی در تیم ملی بود در فدراسیون حضور نداشتم و دقیقا نمی‌دانم در جریان تمرینات و سفر‌ها چه اتفاقی افتاد که باعث پایان همکاری توتولو و عطایی شد. حضور توتولو در آن مقطع می‌توانست به تیم ملی و عطایی کمک کند و می‌شد از ظرفیت‌های فنی و تجارب او که شناخت خوبی از بازیکنان ایرانی و رقبای‌مان داشت، بیشتر بهره برد. شاید پیمان اکبری هم براساس تجاربش در کار کردن با مربیان مختلف خارجی در تیم ملی معتقد است که توتولو اگر یکی، ۲ سال بیشتر می‌ماند می‌توانست رفته‌رفته یک تیم خوب و باکیفیت در کنار عطایی بسازد تا در رقابت‌های انتخابی المپیک در برزیل که شرایط برای صعود به المپیک راحت‌تر از لیگ ملت‌ها بود بتوانیم به المپیک پاریس صعود کنیم.

مربیان تراز اول جهان شرایط خاص خودشان را برای همکاری دارند

افشاردوست با اشاره به دلایل تأخیر در انتخاب سرمربی تیم ملی والیبال، اظهار داشت: برای انتخاب سرمربی تیم ملی والیبال همیشه با یک سری چالش‌ها مواجه بوده‌ایم. وقتی دنبال مربیان درجه یک و شناخته شده هستیم باید بدانیم که مربیان تراز اول جهان شرایط خاص خودشان را از لحاظ دستمزد، سخت‌افزار، امکانات دارند و انتظارات و توقعات متقابل‌شان با سایر مربیان متفاوت است که همین موضوعات شرایط‌مان را برای استخدام این مربیان در رقابت با سایر کشور‌ها سخت‌تر می‌کند. حتی برخی موضوعات اجتماعی و تفاوت‌های فرهنگی در کشورمان باعث می‌شود که در مواقعی مربیان تراز اول جهان اقبال زیادی برای حضور در ایران نداشته باشند. 

وی خاطرنشان کرد: در انتخاب پائز هم تقریبا چنین موضوعاتی دخیل بودند و وضعیت به گونه‌ای بود که مربیان تراز اول دنیا یا تمایلی برای حضور در ایران نداشتند یا اینکه درخواست دستمزد نجومی داشتند. در چنین شرایطی تنها گزینه روی میز پائز بود و در واقع افرادی که به عنوان کمیته فنی در جلسات حضور داشتند با گزینه دیگری روبرو نبودند که بخواهند از بین آن مربیان فرد دیگری را انتخاب کنند. جالب آن بود که برخی از آن افرادی که در جلسات کمیته فنی مخالف حضور پائز بودند، با او در تیم ملی همکاری کردند.

باید به مربی ایرانی اجازه تجربه، باختن و اشتباه را بدهیم

افشاردوست درباره احتمال نشستن یک مربی ایرانی روی نیمکت تیم ملی والیبال، گفت: به نظرم مربیان ایرانی ظرفیت و توانایی فنی کافی را دارند تا برای هدایت تیم ملی والیبال به آن‌ها اعتماد شود، اما این اعتماد منوط به زمان دادن و کسب تجربه از مسابقات مختلف بین‌المللی است. باید در صورت استفاده از سرمربی ایرانی، از او هم برنامه بلند مدت و چهار ساله بخواهیم نه اینکه پس از یکی، ۲ بار نتیجه نگرفتن در تورنمنت‌های مختلف مربی ایرانی را نابود و حذف کنیم‌ که متاسفانه این کار بد را به خوبی انجام می‌دهیم. باید به مربی ایرانی اجازه تجربه، باختن و اشتباه را بدهیم تا در نهایت نتایج ۴ سال حضورش را براساس برنامه‌ای که از قبل ارائه داده، بررسی کنیم. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: سرمربی ایرانی هم در صورت انتخاب باید بداند که بیش از سرمربی خارجی زیر ذره‌بین خواهد بود، زیرا اقبال علاقمندان و اهالی والیبال استفاده از مربی خارجی است و در چنین شرایطی اگر تیم ملی با مربی ایرانی نتیجه نگیرد، بیشتر تحت فشار خواهد بود. طبیعتاً تمام کارشناسان در مقطع فعلی اعتقاد به جذب سرمربی خارجی باکیفیت دارند، اما باید ببینیم از نظر مالی و سخت‌افزاری شرایط کار با چنین مربیان خارجی را داریم.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *