نماینده موافق: روا نیست که وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی را مقصر تمامی مشکلات چند ده ساله زمین و مسکن کشور بدانیم

17:27 - 29 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۹۱۲۲
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
نماینده موافق: روا نیست که وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی را مقصر تمامی مشکلات چند ده ساله زمین و مسکن کشور بدانیم
نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس با بیان اینکه روا نیست که تمامی مشکلات چند ده ساله زمین و مسکن کشور را به گردن وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی بیندازیم، گفت:صادق مالواجرد به مسائل فنی و تخصصی شهرسازی با نگاهی جامع می‌نگرد و نه طرفدار توسعه افقی و نه توسعه عمودی است و سیاستش ترکیبی و توجه به وضعیت‌های نسبی هر منطقه است.

خبرگزاری میزان - فرشاد ابراهیم‌پور نورآبادی در نشست علنی نوبت عصر امروز (دوشنبه، ۲۹ مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات برنامه وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: امروز شخصیتی در برابر شما قرار گرفته که پدرش در خوزستان سرافراز و دشت‌های آبادان به شهادت رسیده است و می‌خواهد مسیر آینده را برای کشورمان ترسیم کند.

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات نمایندگان مخالف برنامه‌های وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی افزود: اینجانب نیز مدتی در وزارتخانه‌ای به عنوان معاون مشغول بودم، اما باید دانست که معاون نمی‌تواند سیاست‌های کلان را تنظیم کند بلکه مجری است و سیاست‌گذار و ناظر و اسناد بالادستی و قانون برنامه است و وزیر سیاست‌های خود را به مجلس ارائه می‌کند.

وی یادآور شد: وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی ۳ سال به عنوان دبیر شورای عالی معماری شهرسازی بوده و رئیس شورا وزیر است و سازمان محیط زیست و وزارتخانه‌های دیگر در این رابطه وظیفه دارند، آیا رواست که تمامی مشکلات چند ده ساله زمین و مسکن کشور را به گردن ایشان بیندازیم؛ وزارتخانه مهم و اثرگذار راه و شهرسازی با احتساب ۲۰ درصد تولید ناخالص کشور در حوزه‌های مختلف نقش بی‌بدیلی در حوزه اقتصادی دارد و چالش‌های مهم وزارتخانه از جمله ناترازی بودجه عمرانی، آمار بالای طرح‌های عمرانی نیمه تمام که در حوزه‌های انتخابیه همه ما نمایندگان وجود دارد به ویژه طرح‌های توسعه جاده‌ای و ریلی، در حوزه مسکن و آمار بالای تصادفات جاده‌ای، فرسودگی و کمبود حمل و نقل و ناوگان ریلی، ضعف در حوزه ترانزیت از جمله چالش‌های بزرگ در حوزه وزارت راه و شهرسازی است بنابراین برای پیگیری و رفع مشکلات و دستیابی به نقطه بهینه نیاز به فردی داریم که تجربه برنامه داشته باشد.

ابراهیم‌پور نورآبادی بیان کرد: خانم صادق با درک صحیح نسبت به مشکلات و تجربه چندین ساله از حضور در یکی از معاونت‌های تخصصی وزارت راه و شهرسازی و همچنین توفیق موفقیت در این معاونت بر اساس اظهارات کارشناسان ذیربط و همچنین رشد سلسله مراتبی در وزارتخانه و حضور ۸ ساله در شورای معاونان وزارتخانه باعث تسلط و اشراف ایشان نسبت به مسائل حوزه راه و شهرسازی می‌شود و با استفاده از ظرفیت نیرو‌های متخصص به طور قطع در این حوزه موفق خواهد شد. کسی که قرار است سکان هدایت این وزارتخانه مهم را برعهده بگیرد باید تا آخر برنامه هفتم تعداد واحد‌های مسکونی را به ۵ میلیون واحد و همچنین ۲۰ درصد بافت فرسوده را کاهش دهد بنابراین برای رسیدن به این افق ما نیازمند فردی کارشناس و کارآزموده داریم که خانم صادق بر اساس تجربه معاونت می‌تواند در این حوزه موفقیت لازم را کسب کند.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم با یادآوری اینکه وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی به مسائل فنی و تخصصی شهرسازی با نگاهی جامع می‌نگرد، گفت: ایشان نه طرفدار توسعه افقی و نه توسعه عمودی است و سیاستش ترکیبی و توجه به وضعیت‌های نسبی هر منطقه است و و می‌داند که چگونه با طبیعت هم‌افزایی داشته باشد و محیط زیست را حفظ کند، توسعه‌ای که در آن آرامش، امنیت و زیبایی به هم می‌پیوندد، توسعه شهری تنها در ساخت و ساز‌ها خلاصه نمی‌شود بلکه توجه به روح و جان شهر‌ها و مراقبت از زیست بوم شهر‌ها است که در آن انسان و طبیعت در کنار هم زندگی کنند، خانم صادق در مورد توسعه پایدار بر این باور است که توسعه شهری باید در هماهنگی کامل با طبیعت و محیط زیست باشد و مخالف ساخت و ساز‌هایی است که بدون در نظر گرفتن ضوابط و معیار‌های زیست محیطی و تنها به سود کوتاه مدت می‌اندیشد.

وی با بیان اینکه به هیچ وجه نمی‌توان حوادث سیل شیراز و فاجعه متروپل آبادان را فراموش و توجیه کرد، ادامه داد: این حوادث در اثر بی‌توجهی به اصول مهندسی و استاندارد‌های شهرسازی رخ داده است و جان بسیاری از هموطنان را گرفته است و این حوادث نمونه‌های تلخی است که به جای توسعه پایدار به منفعت کوتاه مدت توجه شده است؛ اعتقاد به تشکیل معاونت اقتصادی و استفاده از ظرفیت مولدسازی از جمله نقاط مثبت وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی است.

انتهای پیام/


برچسب ها: دولت چهاردهم

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *