سهم سلاح‌های قاچاق شده از آمریکا در خشونت‌های کانادا

14:17 - 28 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۸۸۳۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
سهم سلاح‌های قاچاق شده از آمریکا در خشونت‌های کانادا
گزارش‌ها نشان می‌دهد که بخش بزرگی از سلاح گرم در کانادا از طریق آمریکا به این کشور قاچاق می‌شود و در همین حال، آمار‌ها حاکی از افزایش شدید خشونت‌های مسلحانه در این کشور است.

خبرگزاری میزان - کانادا همواره، به‌ویژه طی سال‌های اخیر با چالش افزایش خشونت‌های مسلحانه روبرو بوده است؛ اما نکته‌ای مهم وجود دارد و آن هم نقش آمریکا در افزایش این نوع خشونت‌هاست.

به گفته پلیس استان انتاریو، ۹۰ درصد از کل اسلحه‌های کشف شده در جنایت‌های خشونت‌آمیز در کانادا، از مرز آمریکا به این کشور قاچاق می‌شوند.

به همین دلیل، برخی از مقام‌های ایمنی و فعالان ضد خشونت مسلحانه می‌گویند که آمریکا به مشکل خشونت با اسلحه در کانادا دامن می‌زند.

دنیز استنت، که پسرش به نام جوئل در پی خشونت مسلحانه در سال ۲۰۱۹ کشته شد، گفت: همیشه گفته می‌شود که این گروه‌های تبهکار یا افراد به حاشیه رانده شده هستند که باعث خشونت مسلحانه می‌شوند؛ اما من همیشه به دیگران می‌گویم که اگر مشکل از راس حل شود، در ولقع به حل آن در بخش‌های دیگر جامعه کمک خواهد شد.

خشونت مسلحانه در کانادا؛ وقتی قاچاق سلاح از آمریکا به بحران دامن می‌زند

مرگ جوئل بخشی از داستان بزرگ‌تر خشونت مسلحانه در آمریکاست، داستانی که اغلب از مرز کانادا با آمریکا آغاز می‌شود. 

جاشوا نیوبی، مدیر اطلاعات و عملیات اجرایی در آژانس خدمات مرزی کانادا در جنوب انتاریو، گفت: این یک مسئولیت بزرگ است؛ بدیهی است که ورود و پتانسیل قاچاق سلاح گرم نگرانی‌هایی را در جوامع ما ایجاد می‌کند.

نیوبی گفت که تلاش برای جلوگیری از ورود سلاح گرم از مرز، کاری است که سازمان‌های هر دو طرف مرز (هم کانادا و هم آمریکا) را ملزم به همکاری با یکدیگر می‌کند. 

براساس آمارها، تنها در ماه فوریه ۲۰۲۴ (بهمن/ اسفند ۱۴۰۲) ۲۷۴ سلاح گرم غیرقانونی در مرز کانادا و آمریکا کشف شد. سازمان‌های مرزی ۲ کشور دریافتند که بخش بزرگی از سلاح گرم از فلوریدا به انتاریو قاچاق می‌شوند. 

خشونت مسلحانه در کانادا؛ وقتی قاچاق سلاح از آمریکا به بحران دامن می‌زند

براساس آمارها، استان انتاریو سالانه به‌طور متوسط هزار و ۳۰۰ مرگ ناشی از خشونت مسلحانه را تجربه می‌کند؛ ۱۲ درصد از این موارد به قتل نسبت داده می‌شوند. 

افزایش خشونت‌های مسلحانه در مناطق مختلف کانادا

انتاریو یکی از اصلی‌ترین استان‌های کانادا است که با آمریکا مرز مشترک دارد، اما خشونت‌های مسلحانه تنها منحصر به انتاریو نیست. 

براساس آمارها، رویداد‌های تیراندازی در شهر تورنتو نیز در نیمه نخست سال ۲۰۲۴ حدود ۵۸ درصد در مقایسه با سال گذشته افزایش یافته است؛ این آمار‌ها همچنین نشان می‌دهد که تعداد تیراندازی‌های مرگ‌بار از ۱۶ مورد در نیمه نخست سال ۲۰۲۳ به ۲۸ مورد مدت مشابه سال ۲۰۲۴ افزایش یافته است.

پلیس شهر تورنتو می‌گوید که براساس گزارش‌ها از ابتدای سال ۲۰۲۴ تاکنون، بازداشت نوجوانان و جوانان با سلاح گرم ۷۵ درصد در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۲۳ افزایش یافته است؛ در سال جاری ۱۱۴ نوجوان و جوان بازداشت شدند در حالی که این آمار برای نیمه نخست سال ۲۰۲۳ کمی بیش از ۶۰ مورد بود. 

خشونت مسلحانه در کانادا؛ وقتی قاچاق سلاح از آمریکا به بحران دامن می‌زند

اداره پلیس تورنتو خاطرنشان کرد که در حال تلاش برای مقابله با روند افزایش خشونت تسلیحاتی در این شهر است. 

به‌طور کلی، اداره آمار کانادا می‌گوید که بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۲ خشونت‌های مرتبط با اسلحه در سراسر کانادا ۷۱ درصد افزایش یافته است. 

در همین حال، درگیری‌های جدی میان دولت فدرال و دولت‌های استانی در موضوع ممنوعیت اسلحه در کانادا ایجاد شده و ابتکار ممنوعیت سلاح‌های تهاجمی با مقاومت شدید چندین استان از جمله آلبرتا، ساسکاچوان، مانیتوبا، نیوبرانزویک، یوکان و به‌ویژه انتاریو مواجه شده است. 

این در حالی است که سهم انتاریو از نرخ رشد افزایش جرایم خشونت‌آمیز مسلحانه در کانادا بیش از دیگر مناطق است و به مرز هشدار رسیده است. 

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *