مذاکرات آتش‌بس غزه؛ چرا آمریکا میانجی معتبری نیست؟

7:30 - 29 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۸۸۲۹
مذاکرات آتش‌بس غزه؛ چرا آمریکا میانجی معتبری نیست؟
نام بردن از آمریکا به عنوان میانجی در مذاکرات آتش‌بس غزه تعبیری کاملا نادرست است چرا که واشنگتن در کنار رژیم صهیونیستی حتی با ارائه طرح آتش‌بس، اهداف دیگری را دنبال می‌کند.

خبرگزاری میزان – مقام‌های ارشد آمریکا، مصر و قطر، همراه با سایرین در منطقه و سایر نقاط جهان، تلاش‌های میانجی‌گری را برای دستیابی به آتش‌بس بین اشغالگران صهیونیست و مقاومت فلسطین انجام داده‌اند.

در حالی که یورش رژیم صهیونیستی به فلسطینیان در غزه وارد یازدهمین ماه خود شده و نیرو‌های اشغالگر صهیونیست بیش از ۵۰ هزار فلسطینی از جمله ۱۷ هزار کودک و ۱۱ هزار زن را به شهادت رسانده‌اند، مقام‌های آمریکایی با صدای بلند اعلام کردند که کار رژیم صهیونیستی با غزه تمام شده است.

در بیانیه مشترکی که پس از یک روز مذاکره با نمایندگان رژیم صهیونیستی برای آتش‌بس صادر شد، آمریکا، مصر و قطر گفته‌اند که برای دستیابی به توافق آتش‌بس، زمانی برای تلف کردن وجود ندارد.

اهداف آمریکا از مذاکرات آتش‌بس غزه

به گزارش میدل‌ایست مانیتور، قطری‌ها و مصری‌ها هیچ نقشی در مذاکرات آتش‌بس غزه ندارند؛ آن‌ها فقط میزبان مذاکرات هستند و خواسته‌ها و مواضع رژیم صهیونیستی و آمریکا را به مقام‌های مقاومت فلسطین که حاضر به مذاکره مستقیم با سران اشغالگر صهیونیست نیستند، منتقل می‌کنند.

آمریکا پیشرو مذاکرات است، زیرا تنها به امنیت رژیم صهیونیستی و همچنین منافع خود در منطقه توجه دارد؛ آمریکا مطلقا نگران رفاه فلسطینیان و اعراب نیست.

برخی با بررسی مشارکت آمریکا در تلاش‌ها برای آتش‌بس، بر این باورند که این کشور واقعا به آتش‌بس و پایان دادن به خون‌ریزی و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه علاقه‌مند است، اما واقعیت وضعیت برعکس است؛ نفاق.

 

چرا آمریکا میانجی معتبری برای مذاکرات آتش‌بس غزه نیست؟

آمریکا تنها زمان مورد نیاز بنیامین نتانیاهو، نخست‌‎وزیر رژیم صهیونیستی را خریداری کرده تا ماموریت خود را به پایان برساند؛ خلاص شدن از وجود مقاومت فلسطین در غزه.

از زمان شروع نسل‎کشی، آمریکا خود را برای یک جنگ «طولانی» و «ویرانگر» در نوار غزه تحت محاصره و اشغال آماده کرده است، زیرا این تنها نقطه در منطقه است که نشان‌دهنده خاری در چشم رژیم استعمارگر صهیونیستی و برنامه‌های آمریکاست.

آمریکا چگونه از رژیم صهیونیستی حمایت همه جانبه کرد؟

بنابراین، در مراحل اولیه، آمریکا تصمیم گرفت تا بدون توجه به هزینه‌های انسانی و مادی چنین تلاشی، برای ضربه زدن به مقاومت فلسطین استفاده کند.

پایگاه هاآرتص در روز‌های آغاز جنگ غزه در این باره نوشت: مقام‌های آمریکایی به‌طور فزاینده‌ای برای جنگ طولانی‎مدت و ویرانگر بین اسرائیل و حماس در غزه آماده می‌شوند و مقام‌‌های دولت بایدن قانون‌گذاران آمریکایی را برای انواع نیاز‌های دیپلماتیک، سیاسی و نظامی که ممکن است در روز‌ها و هفته‌های آینده ایجاد شود آماده می‌کنند.

این روزنامه صهیونیستی با اشاره به اینکه این گزارش برای اولین بار از سوی واشنگتن پست گزارش شد، اضافه کرد: مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که تهاجم زمینی را ظرف ۴۸ ساعت آینده پیش‌بینی می‌کنند؛ همچنین فاش شده که اسرائیل درخواست حمایت گسترده تسلیحاتی کرده است که شامل اشتراک اطلاعاتی بیشتر، تکمیل اضطراری سیستم پدافند موشکی گنبد آهنین، گلوله‌های مهمات، موشک‌های هدایت‌شونده دقیق و بمب‌های با قطر کوچک است.

در گزارش دیگری، هاآرتص نوشت که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، به همتای صهیونیست خود در مورد «حمایت تزلزل‌ناپذیر بایدن از اسرائیل» اطمینان داده است.

سالیوان با ترس از اینکه ممکن است متحدان آمریکا در منطقه تحت فشار قرار بگیرند تا در پاسخ به نسل‌کشی و جنایات جنگی پیش‌بینی‌شده دست به هر کاری بزنند، تاکید کرد: ما با شرکای منطقه‌ای کار می‌کنیم تا به هر کسی که می‌خواهد در این وضعیت سوءاستفاده کند، هشدار دهیم.

او برای متقاعد کردن آمریکا و غرب، احساسات آن‌ها را برانگیخت و گفت: ما همچنین تمام تلاش خود را برای تعیین محل اختفای شهروندان ناپدید شده آمریکایی انجام می‌دهیم.

سالیوان این کار را کرد تا حمایت آمریکا از نسل‎کشی، جنایات جنگی و تداوم جریان سلاح‌های مرگ‌باری که برای کشتن فلسطینی‌ها استفاده می‌شود را به اراضی اشغالی حفظ کند.

پس از حملات وحشتناک رژیم صهیونیستی و حمایت بی‌قید و شرط و بی‌امان آمریکا از جنایات جنگی این رژیم، که خشم بین‌المللی را برانگیخت، همه به اهداف آمریکا و رژیم صهیونیستی پی بردند.

نمونه‌هایی از اختصاص زمان کافی برای نیرو‌های اشغالگر صهیونیست برای تکمیل تخریب برنامه‌ریزی شده خود در نوار غزه و ادامه کشتار هر چه بیشتر غیرنظامیان قابل شمارش نیست؛ یکی از بارزترین نمونه‌ها، حمایت سیاسی از تجاوز این رژیم به رفح است که صد‌ها هزار آواره از مناطق مختلف نوار غزه در آن جمع شده بودند.

در ابتدا، آمریکا مدعی شد که حمایت تسلیحاتی از رژیم صهیونیستی را به حالت تعلیق درآورده و پیش از دستیابی به طرحی دقیق برای «عملیات محدود» در رفح که امنیت غیرنظامیان و آوارگان را تضمین می‌کند، این تعلیق را لغو نمی‌کند.

مقام‌های آمریکایی در پاسخ به محکومیت منطقه‌ای و بین‌المللی تجاوز به رفح و سرپوش گذاشتن بر حملات مخرب رژیم صهیونیستی، به تکرار این اظهارات ادامه دادند.

چرا آمریکا میانجی معتبری برای مذاکرات آتش‌بس غزه نیست؟

پیشنهاد آتش‌بس؛ بخشی از راهبرد گسترده‌تر آمریکا

نمونه دیگر پیشنهاد آتش‌بس بایدن است که ماه‌ها برای سرگرم کردن جهان مورد استفاده قرار گرفت و در نهایت مدعی شد که حماس آن را رد کرده است، آمریکا نسل‌کشی رژیم صهیونیستی را توجیه می‌کرد و حماس را مسئول آن می‌دانست در حالی که رژیم صهیونیستی عامل آن بود.

هنگامی که حماس آن را پذیرفت، آن‌ها همچنان ادعا می‌کردند که شکاف‌هایی بین رژیم صهیونیستی و حماس وجود دارد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *