همتی اصولا اعتقادی به حفظ ارزش پول ملی و انضباط بخشی نظام بانکی ندارد

12:24 - 28 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۸۸۱۲
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
همتی اصولا اعتقادی به حفظ ارزش پول ملی و انضباط بخشی نظام بانکی ندارد
نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی ضمن انتقاد از تزلزل نگاه وزیر پیشنهادی در خصوص مسائل مهم اقتصادی مانند برجام، بورس، FATF و ... تصریح کرد: وزیر اقتصاد به منزله فرمانده اقتصادی دولت است، اما آقای همتی اصولا اعتقادی به حفظ ارزش پول ملی و انضباط بخشی نظام بانکی ندارد.

خبرگزاری میزان - محسن زنگنه در نشست علنی نوبت صبح امروز (یکشنبه، ۲۸ مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات برنامه وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: همکاران عزیز ما در برابر خداوند و ملت شریف ایران مسئول هستیم. ما امروز موظفیم به آنچه رسیدیم، عمل کنیم. ما به رهبر عزیز انقلاب قول دادیم به رئیس جمهوری کمک کنیم و کمک مجلس این است که در تعیین وزرای پیشنهادی بهترین مشاوره و انتخاب را انجام دهیم. کمک این نیست که پشت این تریبون بیاییم و مجیزگوی دولت شویم، خطایی که چهار سال پیش انجام دادیم.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما اقتصادی‌ها نباید احساسی صحبت کنیم عنوان کرد: می‌خواهم با شاخص صحبت کنم، جامعه از ما انتظار ندارد پشت این تریبون به مدرک تحصیلی یا دانشگاه محل تحصیل وزرای پیشنهادی خرده بگیریم. به نظر من این‌ها وهن جایگاه علمی است.

زنگنه با بیان اینکه با چهار شاخص عملکرد گذشته و تجربه، تفکرات و نگرش اقتصادی، تناقضات در حرف‌ها و برنامه‌های آتی به ارزیابی وزیر پیشنهادی اقتصاد پرداختم، تصریح کرد: آیا تورم شاخص است یا خیر؟ تورم در سال ۹۶، ۹ درصد؛ در سال ۹۷ حدود ۲۰ درصد بود و آقای همتی اردیبهشت همان سال با ۴۶.۵ درصد تورم را تحویل نفر بعدی داد. در بند (پ) ماده ۱۱ قانون برنامه هفتم مسئولیت کنترل تورم بر عهده بانک مرکزی است. اکثر دلایل تورم در کشور ما سیاست‌های پولی است، پس رئیس بانک مرکزی وقت نمی‌تواند از زیر این مسئولیت‌ها شانه خالی کند.

وی ادامه داد: در بحث نقدینگی من از نمایندگان اقتصادی تعجب می‌کنم، زیرا مساله ما سر میزان نقدینگی نیست بلکه سر نرخ رشد نقدینگی است که آقای همتی ۲۰ درصد تحویل گرفته و ۴۰ درصد تحویل داده است.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس با تاکید بر اینکه در اقتصاد عدد مهم نیست بلکه درصد مهم است تصریح کرد: آقای همتی در دو سال و ۱۰ ماه مسئولیت در بانک مرکزی نرخ رشد نقدینگی را از ۲۰ به ۴۰ رسانده، یعنی دو برابر شده است، دلیل آن هم ابتدا بی‌انضباطی بانک‌ها است. وی در ۱۷ مهر سال ۱۳۹۸ در پاسخ به سوال یکی از رسانه‌ها در مورد اصلاح نظام بانکی می‌گوید: این اصلاح مهم است، اما ضرب‌العجل خاصی نمی‌توانیم انجام دهیم و یک کار درازمدت است.

زنگنه ادامه داد: سوال من از وزیر پیشنهادی اقتصاد این است که چرا قانون بانک مرکزی را که آقای بحرینی در دولت قبل تصریح کرد در زمان ریاست در بانک مرکزی پیگیری نکرد و چرا با آن مقابله کرد؟ آقای همتی اصولا به انضباط بخشی نظام بانکی ندارند. ده‌ها مورد است که من تنها به یک مورد آن اشاره می‌کنم، در سال ۹۹ آقای همتی بانک ملی را با ۷ هزار و ۴۴۵ میلیارد زیان انباشته تحویل می‌گیرد و ۲ سال بعد همین بانک را با ۱۶ هزار و ۹۴۳ میلیارد زیان انباشته، یعنی ۲ برابر تحویل می‌دهد. ایشان باید پاسخ دهد که میزان تسهیلات دهی در بانک‌ها در سال‌های ۹۸ و ۹۹ چقدر است.

وی با طرح سوال از وزیر پیشنهادی اقتصاد که وضعیت شاخص کفایت سرمایه در طول ۳ سال مدیریت شما در بانک مرکزی چه شد؟ اضافه کرد: براساس بررسی صورت‌های مالی ۱۷ بانک بورسی که گزارش آن اردیبهشت ماه در خبرگزاری فارس منتشر شده، گفته شده است که کاهش قدرت وام‌دهی بانک‌ها نشان می‌دهد ۳۳۰ هزار و ۹۳۳ میلیارد تومان از منابع این بانک‌ها نه صرف اهدای تسهیلات و نه سرمایه‌گذاری در سهام اوراق شده است، حتی به بانک دیگر قرض داده نشده است؛ پاسخ دهید این‌ها کجا رفته است.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس با اشاره به این که پول‌ها وارد بازار ملک و طلا شده است، اضافه کرد: یادمان نرفته سال ۹۷ همین بانک‌ها ۵۷ تن طلا خریدند و نرخ تسهیلات به سپرده در ۱۲ ماه کمتر از ۶۰ درصد است.

زنگنه با بیان اینکه عامل دوم این حجم و رشد نقدینگی را دوستان ارز ۴۲۰۰ تومانی اعلام می‌کنند، گفت: سوال من از آقای همتی این است که آیا شما با ارز ۴۲۰۰ تومانی مخالف هستید؟ پاسخ ایشان بله است، لذا از ایشان می‌پرسم چرا زمانی که شهید رئیسی خواست آن را حذف کند در عرض یک هفته سه مصاحبه کردید که متن آن‌ها موجود است در یک مصاحبه می‌گوید این کار باعث تورم سه رقمی می‌شود و در جایی دیگر خطاب به رئیس جمهور وقت می‌گوید با جراحی اقتصادی و جلوگیری از ارز ترجیحی تورم سه رقمی برای مایحتا ج روزانه مردم ایجاد می‌کنید. بالاخره شما با ارز ۴۲۰۰ تومان موافق هستید یا مخالف؟

وی خطاب به وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی عنوان کرد: آقای همتی شما عملیات صرافی‌ها را مسدود کردید در شرایطی باید سیاست ضد تحریمی می‌داشتید، تعهد ارزی گذاشتید و تمام صادرات خرد ما بسته شد. تعهد ارزی پدر صادر کننده و تولید کننده را درآورد.

نماینده تربت حیدریه در مجلس با اعلام اینکه آقای همتی اصولا اعتقادی به حفظ ارزش پول ملی ندارد، تصریح کرد: ایشان در یادداشتی در آذر ماه ۱۴۰۲ به نرخ حقیقی ارز اشاره می‌کند و می‌گوید با توجه به تورمی که در کشور داریم باید نرخ ارز افزایش پیدا کند. اساسا ما ۲ تفکر در این حوزه داریم، یک تفکر افراطی در تثبیت نرخ ارز داریم که ما با آن مخالف هستیم، اما یک تفکر افراطی می‌گوید نرخ ارز با تورم بالا برود و حرف از نرخ حقیقی ارز می‌زند که آقای همتی متعلق به این تفکر است، طبق مقاله همتی در روزنامه دنیای اقتصاد ایشان معتقد است اگر ۴۰ درصد تورم در کشور داریم در پایان سال باید نرخ ارز هم ۴۰ درصد افزایش پیدا کند.

زنگنه با اشاره به تفکرات اقتصادی وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی گفت: وزیر اقتصاد، فرمانده اقتصادی دولت است و باید در نظرات خود ثبات داشته باشد. در صورتی که همانطور که اشاره شد، مشخص نیست آقای همتی درخصوص ارز ۴۲۰۰ تومانی موافق است یا مخالف؟ همچنین در موضوع FATF آقای همتی در مناظرات ۱۴۰۰ ریاست جمهوری خطاب به محسن رضایی می‌گوید شما FATF را دو سال زندانی کردید و چرا زودتر درباره آن تصمیم نمی‌گیرید؛ اما جالب است در اسفند ۹۸ اعلام می‌کند که FATF هیچ تاثیری در ارز ندارد و تاکنون ۳۵ میلیارد دلار ارز تامین کردیم.

وی با اشاره به صحبت‌های وزیر پیشنهادی امور خارجه مبنی بر اینکه تخاصم با امریکا تمام شدنی نیست و باید تخاصم را مدیریت کنیم تصریح کرد: سوال من از رئیس جمهور این است که وقتی نظر وزیر امور خارجه دولت چنین است، وزیر اقتصاد او می‌تواند همه چیز به برجام و FATF گره بزند. آیا این دو وزیر می‌توانند با هم کار کنند یا آقای همتی دو سال بعد آقای پزشکیان را هم مانند آقای روحانی نفی می‌کند.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس با اشاره به نظرات وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی در خصوص بورس هم عنوان کرد: در ادامه تفکرات متزلزل اقتصادی آقای همتی در جریان مناظرات سال ۱۴۰۰ نامه‌ای که به مقام معظم را نوشته را نشان می‌دهد و می‌گوید مدت‌ها قبل از ریزش بورس هشدار دادم، اما همه مردم را به رفتن به بورس دعوت کردند، اما جالب است که در گفت و گوی ویژه خبری اسفند ۱۳۹۸ ایشان می‌فرماید الحمدالله وزارت اقتصاد و رفاه قصد جدی برای عرضه ارز جدید در بورس دارند و من به عنوان مسئول پولی و ارزی کشور از رفتن مردم به بورس استقبال می‌کنم. آقای همتی شما قرار است فرمانده اقتصادی دولت باشید و مردم بر اساس مردم شما تصمیم می‌گیرند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بنده به آقای همتی علاقه دارم، اما به مردم و رئیس جمهور علاقه بیشتری دارم، ضمن اینکه قبول دارم تجربه مهم است، اما تجربه صحیح و درست باید ملاک قرار گیرد. همچنین در برنامه‌های آتی وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی هم نکاتی ندیدیم که بخواهد مسائل گفته شده و تجارب اشتباه را جبران یا مسیر را تغییر دهد، لذا با تصدی ایشان در وزارت حساس امور اقتصادی و دارایی را اشتباه می‌داند.

انتهای پیام/


برچسب ها: دولت چهاردهم

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *