تهران، شهری بدون کتابخانه مرکزی/ آموزش و پرورش همکاری لازم برای اجرای سند خواندن را در دستور کار قرار نداده است

15:09 - 27 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۸۶۵۲
تهران، شهری بدون کتابخانه مرکزی/ آموزش و پرورش همکاری لازم برای اجرای سند خواندن را در دستور کار قرار نداده است
دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، عدم وجود کتابخانه مرکزی شهر برای تهران را یک خلا بزرگ خواند و عدم همکاری برخی از ارگان‌ها و دستگاه‌ها همانند وزارت فرهنگ و آموزش برای اجرای سند خواندن را نیازمند پیگیری دانست.

خبرگزاری میزان - نشست رسانه‌ای دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با حضور مهدی رمضانی و با موضوع اقدامات و برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار شد.

در این نشست مهدی رمضانی دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ضمن اشاره به عملکرد این نهاد در طی ۲۳ ماه گفت: این نهاد تلاش داشته تا در راستای توسعه کتابخانه و فر هنگ مطالعه قدم‌های موثری بردارد، بنابراین در کنار رفع مسائل و مشکلات زیرساختی توجه به برخی آیین نامه‌های اجرایی را مورد بررسی و قرارداده است و این امر در حوزه زیرساخت‌ها از قوت بیشتری برخوردار بوده است.

وی به آمارعضویت مردم در کتابخانه‌های عمومی کشور اشاره و بیان کرد: در طی بازه زمانی سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ تعداد اعضا در کتابخانه‌های عمومی از ۷۵۵ هزار نفر به دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر رسیده و حدود ۵۰ میلیون کتاب در کتابخانه‌های عمومی در دست قرار گرفته است. تعداد کتابخانه‌های عمومی نیز به ۲ میلیون و ۷۷۲ رسیده در عین حال در حوزه سالن مطالعه نیز به حدود ۱۳۷ سالن هم اکنون در اختیار مردم قرار داده شده است. نهاد کتابخانه‌ها در طی این مدت تلاش داشته تا به شعار دولت مبنی بر ارائه «عدالت فرهنگی» جامع عمل بپوشاند و در این زمینه گام‌های بلندی را برداشته است.

رمضانی مقوله تامین معیشت کتابداران به عنوان یکی از مقوله‌های زیرساختی در نهاد کتابخانه‌ها را مطرح و تاکید کرد: یکی از محورها مهم فعالیت نهاد کتابخانه‌ها مکاتبات مفصلی در دولت بود و آیتم‌های همانند مناطق جنگی، کمتر برخوردار، توسعه نیافته و مرزی مورد توجه بیشتر قرار داده شد که حاصل آن تصمیمات و نتایج خوبی در این عرصه بود. اگرچه نکاتی در آیین نامه اداری استخدامی اعلام شده که به عنوان موانعی مطرح شده و مترفع خواهد شد.

دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تصریح کرد: هدف ما حذف مشکلات معیشتی کتابداران است، موضوعی که در کارگروه کاغذ و نشر نیز با آن اشاره شد با این حال افزایش ضریب حقوق، برای همکاران کتابدار به اجرای گذاشته شده است. کتابداران در نهاد تنها کارمند نیستند بلکه در تولید محتوا فرهنگی نیز نقش بسیار مهم داشته اند، از این رو نیاز است تا توجه بیشتری نسبت به رفه مشکلات معیشتی آنان شکل بگیرد.

وی معرفی موقعیت و پتانسیل نهاد کتابخانه‌ها کشور، به سایر دستگاه‌ها را یک رویکرد و محور برای فعالیت‌های نهاد کتابخانه‌ها دانست و اظهارکرد: تلاش شده تا علاوه بر معرفی توانایی در عرصه فرهنگ ظرفیت‌های این نهاد نیز در ارگان‌های متعدد معرفی و حتی این مهم در استان‌ها دنبال شود و در این زمینه موفقیت‌هایی نیز به دست آمده است.

رمضانی افزود: مطرح کردن ظرفیت کتابخانه‌های عمومی آن هم در شرایط امروز در جهت برطرف کردن چالش‌های حوزه اجتماعی و فرهنگی نکته مهم است که در دستور کار قرار گرفته و برای آن تلاش‌های فراوانی شکل گرفته است.

وی به شکل‌گیری حدود ۲۰۰ کتابخانه سیار اشاره و بیان کرد: پیگیری‌های نهاد کتابخانه سبب شد تا حدود ۲۰۰ کتابخانه سیار با همکاری وزارت صمت جهت تامین نیاز به واسطه خودروسازان در نظر گرفته شده که طی ابلاغ وزیر در دستور کار قراردارد. توجه به کتاب عشایری و جمعیت عشایری نکته دیگری است پیگیری می‌شود.

دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور شکل گیری زیر ساخت‌های فناوری در ارائه خدمات به جامعه را معرفی و تاکید کرد: اجرای و به روز کردن خدمات نهاد کتابخانه امری مهم است در بخش زیرساخت‌ها و فناوری برنامه‌هایی در دستور کار گرفته شده که با اجرای آن «سکو» امکان عضویت افراد در کتابخانه‌های عمومی به اجرا گذاشته می‌شود و به شکل توسعه یافته‌تری به اجرا گذاشته خواهد شد.

رمضانی ادامه داد: مردم می‌توانند با استفاده از کد ملی خود به صورت آنلاین عضو کتابخانه‌های عمومی کشور باشند، این مهم در فاز اول و در طی یک الی دو ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. همچنین توسعه کتابخانه‌ها به واسطه (جی آی ای) در آمایش سرزمین مورد مورد توجه قرار گرفته است هدف ما توسعه عادت خواندن در بین ایرانیان است که قطعاً با توجه به سند خواند تایید شورای عالی امنیت رسیده و به مصابحه قانون است دارای اجرایی ضمانت اجرایی است یک سند فرهنگی که البه‌گری آن به واسطه رسانه‌ها شکل خواهد گرفت.

وی به دیپلماسی فرهنگی در حوزه کتاب اشاره و بیان کرد: عضویت و کسب یک کرسی در فدراسیون بین المللی «ایفلا»، رویکردی ارزشمند است که علاوه بر همافزایی و گفت‌وگو در سطح بین‌الملل، جایگاه ایران اسلامی را به عنوان یکی از کشورهای فرهنگی با ظرفیت کتابخانه‌ای خوب را معرفی می‌کند. باید توجه داشت که ایران بعد از کشور قطر دارای بیشترین تعداد کتابخانه‌ها عمومی است و در شبکه کتابخانه‌های منطقه خاورمیانه به عنوان برترین‌ها شناخته می‌شود.

دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در موردعدم وجود کتابخانه مرکزی در شهر تهران افزود: شهرهایی مانند شیراز و اصفهان با مشارکت شهرداری‌ها توانسته‌اند به کتابخانه مرکزی شهر دست یابند این در حالی است که چنین شبکه‌ای در تهران به عنوان کتابخانه مرکزی شهر وجود ندارد.

وی تصریح کرد: زیرساخت‌هایی همانند اجرای سند خواندن، فرایند عضویت در کتابخانه‌های عمومی، بحث تکمیل پروژه‌های نیمه تمام و توسعه کتابخانه‌های سیار همگی با جدیت در دستور کار نهاد کتابخانه‌ها قرار دارد و تکمیل چرخه خدمات‌رسانی به حاشیه و کتابخانه‌های عمومی محورهایی مهم بوده که به اجرا گذاشته شده است. هدف پایان دادن به وجود شهرهای فاقد کتابخانه عمومی در کشور است.

رمضانی ارائه بودجه و تسهیلات، برای تامین منابع به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور مهم خواند و تاکید کرد: یکی از مطمئن‌ترین رویکردها در دولت‌ها برای توسعه فرهگ مطالعه، ارائه تسهیلات در تامین منابع کتابخانه‌های عمومی است زیرا مخاطب بدین ترتیب می‌تواند با مراجعه به کتابخانه‌ها بیشترین خدمات را دریافت کنند و به تمامی کتاب‌های منتشر شده دسترسی داشته باشد. این بهترین نوع ارائه خدمات به مخاطبان در حوزه توسعه کتاب و خوانی محسوب می‌شود.

دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تصریح کرد: ما ممیزی کتاب نداریم اما محدودیت در حوزه منابع مالی و فضای مخزن کتابخانه‌ها داریم که سبب می‌شود، دست به انتخاب بهترین کتاب‌ها بزنیم در عین حال باید بگویم در حوزه مالی نیز بسیار شفاف عملکرده‌ایم.

وی ارائه خدمات به نابینایان در حوزه کتاب را مورد بررسی قرار داد و افزود: موضوع تامین کتاب برای نابینایان بر عهده نهاد کتابخانه‌ها نیست اما در این زمینه همکاری‌های بسیاری را انجام داده ایم. تامین کتاب برای نابینایان بر عهده موسسه رودکی با مسئولیت بهزیستی است و در مورد تجهیزات چاپ کتاب برای آنان امکانات لازم و جدید وجود ندارد نکته قابل توجه اینجاست که نسل جدید نابینایان اقبالی برای آموزش خط بریل ندارند.


رمضانی اجرای سند خواندن را ملزوم به همکاری ۲۴ دستگاه دانست و اظهار کرد: دستگاه‌های مختلفی هستند که در اجرای «سند خواندن» نقشی مهم و اساسی دارند، اما برخی از آن‌ها همانند آموزش و پرورش همکاری لازم را دراین زمینه نداشته اند. برای مثال اجرای «زنگ کتاب‌خوانی» که چنانچه اجرایی شود، می‌تواند نقش مهم و موثری در توسعه فرهنگ کتابخوانی داشته باشد. 


انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *