سفیر ایران در روسیه: قدرت‌های فرامنطقه‌ای نباید در دریای خزر حضور داشته باشند

14:45 - 27 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۸۶۵۱
سفیر ایران در روسیه: قدرت‌های فرامنطقه‌ای نباید در دریای خزر حضور داشته باشند
سفیر ایران در روسیه در مجمع عمومی همایش رسانه‌ای خزر ۲۰۲۴ با اشاره به دوستی مبتنی بر احترام متقابل و برگرفته از فرهنگ و تمدن کشور‌های حاشیه دریای خزر، گفت که این کشور‌ها باید تلاش کنند تا قدرت‌های فرامنطقه‌ای در این دریا حضور نداشته باشند.

خبرگزاری میزان - کاظم جلالی، سفیر و نماینده تام‌الاختیار جمهوری اسلامی ایران در روسیه که جهت شرکت در همایش رسانه‌ای خزر ۲۰۲۴ به شهر آستراخان سفر کرده است، در تاریخ ۲۷ مرداد با حضور در مجمع عمومی همایش با عنوان «گفت‌وگوی فرهنگ‌ها - مبنای توسعه خزر» سخنرانی کرد.

جلالی در این نشست که برخی از مقام‌های روسیه و کشور‌های منطقه از جمله معاون وزیر مخابرات، توسعه دیجیتال و ارتباطات جمعی روسیه، رئیس آژانس فدرال کشور‌های مشترک‌المنافع و همکاری.‌های بشردوستانه بین‌المللی روسیه، رئیس هیئت مدیره بنیاد توسعه و پشتیبانی باشگاه گفت‌وگوی بین‌المللی والدای، معاون رئیس اتحادیه روزنامه‌نگاران روسیه، معاون اول وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان، استاندار آتیراو قزاقستان، معاون اجرایی آژانس توسعه رسانه‌های گروهی جمهوری آذربایجان، مدیر بخش مذاکرات کمیته دولتی ترکمنستان حضور داشتند، سخنرانی خود را در سه بخش ارائه کرد.

وی در بخش اول مطالب خود، با اشاره به تئوری جنگ تمدن‌های هانتینگتون، بر این موضوع تاکید کرد که کشور‌هایی همچون جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه که دارای تاریخ کهن هستند، با اینگونه تفکرات در حوزه تمدنی مخالف بوده و قائل هستند که تمام فرهنگ‌ها دارای احترام هستند و نباید به آن‌ها توهین شود.

سفیر ایران در ادامه سخنان خود در بخش اول، توهین به ادیان مختلف و کتب آسمانی را متاثر از نظریه جنگ تمدن‌ها با هدف برترانگاری یک فرهنگ دانست و در ادامه گفت: گفت‌وگو و تعامل در ساختار بین‌الملل می‌تواند بستر و زمینه صلح جهانی را فراهم آورد.

جلالی همچنین آتش‌افروزان جنگ در غزه را همراهان تئوری جنگ تمدن‌ها برشمرد و گفت که طرفداران دنیای تک قطبی حتی حاضر به محکوم کردن این اقدام وحشیانه نیستند.

بخش دوم سخنرانی به حوزه فرهنگی و تمدنی کشور‌های همسایه خزر به‌عنوان دریای صلح و دوستی اختصاص داشت و جلالی گفت که این دوستی مبتنی بر احترام متقابل و برگرفته از فرهنگ و تمدن کشور‌های حاشیه دریای خزر است و این کشور‌ها باید تلاش کنند تا قدرت‌های فرامنطقه‌ای در این دریا حضور نداشته باشند.

بررسی اجمالی روابط ایران و روسیه نیز بخش سوم سخنرانی سفیر ایران در روسیه را به‌خود اختصاص داد و جلالی با اشاره به رشد روزافزون مبادلات تجاری فیمابین دو کشور طی سال‌های گذشته، به اقدام‌های انجام شده در راستای توسعه زیرساخت‌ها از جمله کریدور شمال - جنوب اشاره و بر نقش مهم آستراخان در شاخه میانی این کریدور تاکید کرد.

این همایش دو روزه با برگزاری نشست‌های تخصصی دیگر به کار خود ادامه خواهد داد و تعدادی از اندیشمندان و کارشناسان ایرانی نیز به‌عنوان سخنران در آن حضور خواهند داشت.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *