گفت‌وگو|

کودتای ۲۸ مرداد؛ ماجرای آمریکایی که قابل اعتماد نیست

8:05 - 28 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۸۵۴۷
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
کودتای ۲۸ مرداد؛ ماجرای آمریکایی که قابل اعتماد نیست
یک نماینده مجلس با اشاره به اینکه کودتای ۲۸ مرداد لکه سیاه بزرگی بر پرونده امریکا در ایران است گفت: ما باید از کودتای ۲۸ مرداد عبرت بگیریم که امریکا قابل اعتماد نیست و همواره این موضوع در طول تاریخ ثابت شده است. 

خبرگزاری میزان - کودتای ۲۸ مرداد، یا عملیات آژاکس، کودتایی بود که در سال ۱۳۳۲ش توسط عوامل خارجی علیه دولت مصدق اجرا شد.

نقش دولت آمریکا در کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ خورشیدی غیر قابل انکار است چرا که این دولت علاوه بر همکاری با انگلیس تامین هزینه‌های عملیات را نیز برعهده گرفت.

کودتای ۲۸ مرداد؛ لکه سیاه بزرگ بر پرونده امریکا در ایران

 

محمد سراج «نماینده مردم اسلامشهر، پردیس، تهران، ری و شمیرانات» در گفت‌وگو با میزان، ضمن اشاره به کودتای ۲۸ مرداد، بیان کرد: این برهه از تاریخ یک نقطه عطف در ارتباط با آمریکاست که نشان داد با این رفتار و عملکرد دولت تقریبا مردمی را در گذشته کشورمان تحمل نکردند.

نماینده مردم اسلامشهر، پردیس، تهران، ری و شمیرانات با بیان اینکه همگان باید عبرت بگیرند که امریکایی‌ها قابل اعتماد نیستند ادامه داد: رژیم امریکا از دولت نیم‌بند مردمی در دوره طاغوت حمایت نکردند و حال چگونه می‌توان انتظار داشت از نظام جمهوری اسلامی برآمده از رای مردم را تحمل کنند؟! هرگز تحمل نمی‌کنند.

وی با اشاره به اینکه کودتای ۲۸ مرداد لکه سیاه بزرگی در پرونده آمریکا است گفت: ما باید از کودتای ۲۸ مرداد عبرت بگیریم که امریکا قابل اعتماد نیست و همواره این موضوع در طول تاریخ ثابت شده است. 

سراج ادامه داد: امریکا در ایران قبل از انقلاب به دنبال این بود که حاکم سرسپرده خود را بدون هیچ مانعی بر سر کار بگمارد و هر مانعی را از سر راه خود بردارد تا به منافع خود برسد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه امریکا از نظام مردمی در ایران هرگز حمایت نخواهد کرد گفت: بعد از گذشت حدود ۱۴ سال از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ شاهد تصویب لایحه ننگین کاپیتولاسیون بودیم که در آن امتیازهای زیادی از جمله اعطای مصونیت سیاسی و کنسولی به اتباع امریکایی در ایران داده شد.

انتهای پیام/

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *