دادگاه‌های صلح خراسان رضوی آغاز به کار کرد

20:35 - 25 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۸۳۸۵
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
دادگاه‌های صلح خراسان رضوی آغاز به کار کرد
رئیس کل دادگستری خراسان رضوی از آغاز به کار دادگاه‌های صلح این استان از شهرستان طرقبه خبر داد.

خبرگزاری میزان- مراسم آغاز به کار دادگاه‌های صلح با حضور رئیس کل دادگستری استان خراسان رضوی و معاونین قضایی در محل دادگستری شهرستان طرقبه شاندیز برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین زرندی در این مراسم گفت: در قانون جدید شورا‌های حل اختلاف به جمع بین قانون و اخلاق عمل شده است.

وی تشریح کرد: برای جرم در قانون مجازات تعیین شده است، اما در مجازات توصیه به عفو و گذشت هم شده و این عفو زمینه اصلاح مجرمین است. در اسلام عفو و گذشت ارزش است و اصلاح هم بدون عفو ممکن نیست.

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی با اشاره به قانون جدید شورا‌های حل اختلاف گفت: این قانون از آذرماه سال ۱۴۰۲ لازم الاجرا شده و دادگاه‌های صلح باید حداکثر یکسال پس از آن تشکیل شوند و اکنون در استان خراسان رضوی شروع آن از شهرستان طرقبه شاندیز است.

حجت‌الاسلام والمسلمین زرندی در خصوص ویژگی‌های دادگاه‌های صلح گفت: وقت رسیدگی در دادگاه‌های صلح محدود به زمان اداری نیست و قضات شاغل در دستگاه قضایی اگر تمایل داشته باشند می‌توانند با حفظ سمت در دادگاه صلح و در غیر ساعات اداری مشغول به کار شوند.

وی افزود: دادگاه‌های صلح طوری عمل خواهند کرد که به تدریج از حجم مراجعه به محاکم بدوی حقوقی و کیفری کاسته شود. در این دادگاهها، آراء قطعی صادر می‌شود و مراحل رسیدگی به پرونده در دادسرا و محاکم بدوی و تجدیدنظر حذف می‌شود لذا اطاله دادرسی وجود ندارد.

رئیس کل دادگستری استان در خصوص شورای حل اختلاف پس از اجرایی شدن این قانون گفت: شورای حل اختلاف به طور خاص در زمینه صلح و سازش فعالیت می‌کند و در آنجا رای قضایی صادر نمی‌شود.

انتهای پیام/


برچسب ها: دادگاه صلح

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *