گفت‌وگو |

خاطرات خواندنی یک اسیر در کتاب «مردی که خواب نمی‌دید»

8:03 - 27 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۸۲۷۷
خاطرات خواندنی یک اسیر در کتاب «مردی که خواب نمی‌دید»
نویسنده کتاب «مردی که خواب نمی‌دید» این کتاب را حکایتی خواندنی از رشد معنوی یک شخصیت محکم و استوار به نام آزاده جانباز «اسدالله خالدی» دانست که سبک زندگی او و دشواری‌های اسارات درس‌هایی برای زندگی جامعه امروز است.

حامد خواجه‌وند در گفت‌وگو با میزان درباره کتاب «مردی که خواب نمی‌دید» گفت: این اثر روایت‌گر زندگی یکی از مبارزان انقلابی به نام آزاده جانباز اسدالله خالدی است و حاصل مصاحبه و گفت‌وگوی داوود بختیاری دانشور است که یک سال طول کشید. در این اثر رویداد‌ها و اتفاقات جذاب و نادری که در روز‌های پیش از انقلاب تا ساعاتی که خالدی در اسارت اردوگاه‌های عراق سپری کرد، رخ داده مطرح شده است.

وی ادامه داد: کتاب بسیار روان و ساده نوشته شده است. جزئی‌نگری و فضاسازی بخش جدایی‌ناپذیر کتاب است و این امر بر جذابیت آن افزوده است. شیطنت‌های اسدالله در دوران کودکی‌اش عجیب خواندنی است. کتاب در بخش فصل‌های اسارت و شکنجه به اوج خود می‌رسد.

خواجه‌وند گفت: در بخش‌هایی از کتاب در مورد هوش و فراست آزاده جانباز اسدالله خالدی سخن گفته شده است. او فردی از خانواده متمول بوده که به کشور‌های مختلف سفر کرده و تحصیلاتش را در خارج از کشور و در رشته پزشکی به پایان رسانده است. او در کشور آلمان انجمن اسلامی تاسیس کرده بود وبا مسیحیان به بحث درباره اسلام می‌پرداخت و سر انجام یک دختر مسیحی را مسلمان کرد و با او ازدواج کرد. سبک زندگی و بیان خاطرات و تجربه‌های اسارت او را به فردی محکم و استوار بدل کرده بود.

وی به حضور آزاده جانباز اسدالله خالدی در جبهه اشاره و بیان کرد: این آزاده که به علت دشواری‌های اسارت به درجه جانبازی نائل شده بود، هنگامی که قصد داشت به جبهه برود، هیچ کس با او موافق نبود و به بدرقه او نیامد. حتی زمانی که از اسارت بازگشت نیز کسی به استقبالش نیامد و خودش به منزلش رفت، زیرا همه فکر می‌کردند او به شهادت رسیده است.

وی شخصیت آزاده جانباز اسدالله خالدی را مورد بررسی قرار داد و افزود: این آزاده سرفراز در دوران اسارت خودسازی کرده بود و به درجه‌ای از رشد معنوی رسیده بود که با مطالعه کتاب «مردی که خواب نمی‌دید» می‌توان آن را دریافت.

خواجه‌وند در مورد انتخاب نام کتاب «مردی که خواب نمی‌دید» افزود: این نام انتخاب خود آزاده اسدالله خالدی است. متاسفانه سه روز بعد از شهادت این جانباز داستان زندگی‌اش منتشر شد و او هرگز نتوانست کتاب زندگی خود را بخواند.

انتهای پیام/


برچسب ها: معرفی کتاب

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *