گفت‌وگو|

وقایع کاروان جهانی «شکست محاصره غزه» در کتاب «الی بیت المقدس»/ صهیونیست‌ها از حرکت‌های بین‌المللی مردمی وحشت دارند

8:02 - 25 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۸۰۹۰
وقایع کاروان جهانی «شکست محاصره غزه» در کتاب «الی بیت المقدس»/ صهیونیست‌ها از حرکت‌های بین‌المللی مردمی وحشت دارند
نویسنده کتاب «الی بیت‎المقدس»، حرکت‌های مردمی در سطح بین‌الملل برای حمایت از فلسطین اشغالی و غزه را لرزه بر اندام صهیونیسم‌ها دانست و مطالعه خاطرات کاروان جهانی «شکست محاصره غزه» جذاب و ترسناک برای اسرائیل خواند.

سیدمحمدمهدی پوریزدان‌پرست در گفت‌وگو با میزان درباره مضمون کتاب «الی بیت‎المقدس»، گفت: این اثر خاطرات من از کاروان جهانی «شکست محاصره غزه» است که بیانگر اهمیت حرکت‌های مردمی و ترس رژیم صهیونیستی از مخالفت‌های بین‌المللی با رویکرد آن‌ها را بیان می‌کند.

وی همچنین به مقدمه کتاب «الی‎بیت المقدس» اشاره کرد و ادامه داد: هنگامی که دی ۱۳۸۷، اسرائیل به نوار غزه حمله کرد و جنگ ۲۲روزه بین اسرائیل و مقاومت فلسطین شکل گرفت. همزمان با این جنگ، جمعی از بچه‌های تشکل‌های دانشجویی در فرودگاه‌های کشور تجمع کردند و خواستار کمک و اعزام به غزه شدند. تجمع بچه‌های هم‌فکر و هم‌روحیه سراسر کشور باعث شد که هم انرژی بگیریم و هم دنبال راهی باشیم که این معبر بن‌بست را باز کند.

پوریزدان‌پرست به شکل‌گیری یک نهاد در حمایت مردم غزه و فلسطین اشاره و بیان کرد: باید قبول کنیم که مبارزه در این روز‌ها شکل متفاوتی به خود گرفته و گرو‌ه‌های مردمی در سراسر دنیا بُرد خاصی در بیان برخی نکات و مطالب دارند. از این رو با توجه به اعتماد به نفس و اعتقاد عمیقی به آرمان‌های گروه، «اتحادیه بین‌المللی امت واحده» شکل گرفته و توانسته محفل فعالان جهان اسلام را تقویت کند؛ پس از هر ملیتی برای حمایت از مظلومیت غزه و فلسطین اعلام آمادگی کردند.

وی افزود: اگر پای گفت‌وگو با هریک از این اعضا و فعالان اسلامی کاروان «شکست محاصره غزه» که از دل «اتحادیه بین‌المللی امت واحده» بیرون آمده بنشینید، خواهید دید که همه معتقدند مقوله فلسطین و غزه تنها متعلق به مسلمانان نیست و سایر جوامع نیز در حمایت از مردم فلسطین هم‎صدا و هم‎نظر هستند، بنابراین حمایت از مظلومان فراتر از دین و مرز‌ها قرار دارد. نکته‌ای که در لابه‌لای خاطرات کتاب «الی بیت‎المقدس» مطرح شده است.

نویسنده کتاب به شیوه نگارش کتاب «الی بیت‎المقدس» اشاره کرد و اظهار کرد: کتاب مستند و خاطره‌نگاری شده است، در کنار خاطرات اشاره‌هایی به تاریخ شده تا مخاطب بتواند علاوه بر انعکاس وقایع و رخداد‌های طول این سفر، اطلاعاتی جانبی را دریافت کند.

وی به بخش‌های جذاب کتاب «الی بیت‎المقدس» پرداخت و افزود: همه خاطرات از نظر من جذابند، اما در یکی از شب‌ها که نزدیکی مرز لبنان مجبور شدیم تا برای ساعاتی اقامت کنیم، افراد گروه در دسته‌های کوچک و هر ملیت در کنار هم قطاران خود دور هم جمع شدند و به خواندن اشعاری درباره مقاومت پرداختند. جالب این بود که برخی از اشعار ما با هندی‌ها هماهنگ بود و این سبب شده بود تا همخوانی خاصی بین این دو گروه شکل بگیرد و لحظات جالبی را فراهم کند.

پوریزدان‌پرست به یکی دیگر از بخش‌های کتاب «الی بیت‎المقدس» اشاره کرد و تاکید کرد: در بین افراد گروه، یک جاسوس وجود داشت که اطلاعاتی دقیق در دست صهیونیست‌ها می‌گذاشت، بنابراین با نزدیک شدن به مرز فلسطین اشغالی، اسرائیل، دولت‌های هم‌مرز را تهدید کرده بود تا جلوی کاروان را بگیرد. این امر با توجه به تحرکات مردمی و برای مقابله با اشغالگران و در مرز‌های رژیم صهیونیستی آن هم هم‌زمانی با سالروز نکبت وضعیتی خاص را ایجاد کرده بود.

این نویسنده، افزود: حضور گروه‌های مردمی از لبنان و فلسطین و از راه رسیدن کاروان «شکست محاصره غزه» نگرانی بسیاری را برای رژیم صهیونیستی ایجاد کرده بود و تحرکات مرزی را تحت‌الشعاع قرار داده بود. این امر به خوبی نشان می‌داد که صهیونیست از حمایت‌های مردمی چقدر احساس ترس دارند و از سوی دیگر آخرین اخبار درباره تحولات اسرائیل و سرزمین‌های اشغالی با غزه و فلسطین را می‌توانستیم بر دامنه شکل گرفته توسط جاسوس حاضر در کاروان مورد رصد قرار دهیم.

وی لزوم پرداختن به مقاومت و مظلومیت فلسطین و لبنان را مورد تاکید قرار داد و بیان کرد: بعد از این سفر به عراق رفتم و در مورد مقاومت یک مستند ساختم، زیرا تاثیر تولیدات فرهنگی در کنار پویش‌ها و حرکت‌های مردمی صدای بلند‌تر در جامعه بین‌الملل دارد و بیشتر دیده می‌شود. از آنجا که حافظه جامعه کوتاه است، بنابراین ثبت اطلاعات سبب می‌شود خاطرات و مستندات ماندگار شود و نسل‎به‎نسل مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

پوریزدان تاثیر حرکت‌های مردمی در حمایت از مقاومت را مهم خواند و تاکید کرد: در مسیر حرکت کاروان «شکست محاصره غزه» به سمت لبنان، مردم ایران به بدرقه کاروان رفته بودند و این برای افرادی که از سایر کشور‌ها همانند هند آمده بودند جذاب و زیبا بود. اگر داعش در عراق و سوریه ظهور نمی‌کرد، حرکت‌های مردمی در نابودی رژیم صهیونیستی موفقیت‌های بسیاری را به ثبت می‌رساند.

انتهای پیام/


برچسب ها: معرفی کتاب

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *