گفت‌وگو|

جنگ ۳۳ روزه؛ نقطه عطفی در تاریخ مقاومت اسلامی

8:00 - 23 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۷۸۷۱
جنگ ۳۳ روزه؛ نقطه عطفی در تاریخ مقاومت اسلامی
پیروزی حزب‎الله لبنان در جنگ ۳۳ روزه، ابهت پوشالی ارتش رژیم صهیونیستی را از بین برد و نقطه عطفی را در بازدارندگی در برابر این رژیم ایجاد کرد.

خبرگزاری میزان – روز ۲۳ مرداد از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان روز «مقاومت اسلامی» نامگذاری شده است.

این نامگذاری به مناسبت پیروزی حزب‌الله لبنان در برابر ارتش رژیم صهیونیستی در جنگ ۳۳ روزه در سال ۲۰۰۶ صورت گرفت.

مروری بر تحولات جنگ ۳۳ روزه

این جنگ از روز ۱۲ جولای تا ۱۴ آگوست سال ۲۰۰۶ (۲۱ تیر تا ۲۳ مرداد ماه) در شمال اراضی اشغالی صورت گرفت.

این جنگ که به نبرد تموز شهرت دارد نقشه راهی بود که از سوی کشور‌هایی مانند انگلیس و فرانسه و آمریکا طراحی شده بود.

مدت کوتاهی پس از آغاز جنگ، ارتش رژیم صهیونیستی به ناتوانی خود در برابر حزب‌الله پی برد اما با پافشاری متحدان خود به مدت چند هفته به جنگ ادامه داده و در نهایت قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت تصویب شد و این جنگ پایان یافت.

قابلیت‌های روبه‌رشد حزب‌الله لبنان

آسوشیتد پرس در گزارشی با اشاره به توانمندی‌های حزب‌الله لبنان، می‌گوید: حزب‌الله لبنان یکی از عمیق‌ترین حملات خود را در اواسط ماه می (اواخر اردیبهشت) با استفاده از یک پهپاد انجام داد که به یکی از مهم‌ترین سیستم‌های نظارتی نیروی هوایی اسرائیل ضربه مستقیم وارد کرد.

این حمله و سایر حملات پهپادی موفق حزب‌الله لبنان گزینه مرگ‌بار دیگری برای تلافی مورد انتظار علیه رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود.

جنگ ۳۳ روزه؛ نقطه عطفی در تاریخ مقامت اسلامی لبنان

در حالی که رژیم صهیونیستی سیستم‌های دفاع هوایی، از جمله گنبد آهنین را برای محافظت در برابر مراکز موشکی حزب‌الله ساخته، تمرکز کمتری بر تهدید پهپاد‌ها صورت گرفته است.

حزب‌الله موفقیت حمله پهپادی ماه می خود را اعلام کرد که یک بالگرد مورد استفاده به عنوان بخشی از سیستم دفاع موشکی رژیم صهیونیستی را در پایگاهی در حدود ۳۵ کیلومتری از مرز لبنان هدف قرار داد.

پس از خروج رژیم صهیونیستی از جنوب لبنان در سال ۲۰۰۰ پس از ۱۸ سال اشغال، حزب‌الله شروع به استفاده از پهپاد‌ها کرد و اولین پهپاد شناسایی را در سال ۲۰۰۴ بر فراز حریم هوایی اراضی اشغالی فرستاد.

جنگ ۳۳ روزه؛ نقطه عطفی در تاریخ مقامت اسلامی لبنان

پس از جنگ ۳۳ روزه حزب‌الله لبنان برنامه پهپادی و موشکی خود را ادامه و توسعه داده است.

حزب‌الله مهارت خود را در استفاده از پهپاد‌ها در شناسایی و درگیری افزایش داده است؛ در سال ۲۰۲۲، زمانی که لبنان درگیر مذاکرات غیرمستقیم برای تعیین مرز‌های دریایی خود با رژیم صهیونیستی بود، حزب‌الله ۳ پهپاد را بر فراز یکی از بزرگ‌ترین تاسیسات گازی رژیم صهیونیستی در دریای مدیترانه فرستاد.

آشکار شدن ساحتی از قابلیت‌های حزب‌الله در برابر رژیم صهیونیستی

در همین رابطه سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با میزان با اشاره به جنگ ۳۳ روزه و سالروز مقاومت اسلامی، گفت: در جنگ تموز که در ایران به عنوان جنگ ۳۳ روزه شناخته می‌شود، ساحت و پرده‌ای از پرده‌های آشکارنشده حزب‌الله لبنان در مقابل رژیم تا بن دندان مسلح صهیونیستی آشکار شد.

جنگ ۳۳ روزه؛ نقطه عطفی در تاریخ مقاومت اسلامی

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه حزب‌الله لبنان در جنگ ۳۳ روزه شرایطی را ایجاد کرد که در تاریخ رژیم منحوس صهیونیستی طی بیش از ۷۰ سال گذشته به وجود نیامده بود، اظهار کرد: رژیم صهیونیستی به دنبال این بود تا بخش‌هایی از سرزمین لبنان را در تصرف خود قرار دهد.

جنگ ۳۳ روزه در تاریخ سیاه رژیم صهیونیستی باقی ماند

وی با اشاره به اینکه آنچه در جنگ ۳۳ روزه روی داد در تاریخ سیاه رژیم صهیونیستی باقی ماند، بیان کرد: این نقطه عطف توانست تا امروز نقطه حرکت جنبش‌های مقاومت اسلامی در مقابل رژیم صهیونیستی محسوب شود.

صدرالحسینی، با اشاره به اینکه شرایط و اتفاق‌هایی که در جنگ ۳۳ روزه روی داد پلکانی برای موفقیت همه جریانات مقاومت فلسطینی و لبنانی شد، بیان کرد: این جنگ توانست شرایطی را برای عملیات پیروزمندانه ۷ اکتبر یا طوفان الاقصی نیز ایجاد کند؛ اتفاق مبارکی که در جنگ ۳۳ روزه افتاد نقطه عطفی برای الهام‌بخشی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برای حرکت‌های پیروزمندانه مقاومت در مقابل رژیم صهیونیستی بود.

 

جنگ ۳۳ روزه؛ نقطه عطفی در تاریخ مقامت اسلامی لبنان

آمادگی کامل حزب‌الله برای مقابله با رژیم صهیونیستی

کارشناس مسائل منطقه، تاکید کرد: حزب‌الله لبنان در جریان جنگ ۳۳ روزه توانست تانک‌هایی را منهدم کند و از بین ببرد که سازندگان این تانک‌ها برای توان انهدام و از میدان خارج کردن آن‌ها جایزه تعیین کرده بودند؛ حزب‌الله لبنان نشان داد که آمادگی‌های کامل برای مقابله هرچه سخت‌تر با رژیم صهیونیستی دارد.

صدرالحسینی با تاکید بر اینکه این بازدارندگی حزب‌الله لبنان همچنان ادامه دارد، گفت: در شرایط کنونی نیز که مقاومت اسلامی لبنان به کمک مقاومت فلسطین آماده، توانسته از تجربیات گوناگون جنگ ۳۳ روزه کمال استفاده را ببرد.

 

جنگ ۳۳ روزه؛ نقطه عطفی در تاریخ مقامت اسلامی لبنان

 

قدرت حزب الله لبنان؛ عامل واهمه رژیم صهیونیستی از حمله به لبنان

صدرالحسینی با بیان اینکه تاکنون این قدرت و مقاوت حزب‌الله لبنان ادامه دارد، افزود: امروز مهم‌ترین دلیل ترس رژیم صهیونیستی از حمله نظامی و همه‌جانبه به لبنان بازدارندگی است که حزب‌الله ایجاد کرده است.

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه امروز حزب‌الله در عرصه‌های هوایی، زمینی و موشکی و دریایی شرایطی را در مقابل رژیم صهیونیستی قرار داده که این رژیم مجبور به رعایت همه ملاحظات حزب‌الله شده، گفت: مردم لبنان نیز متوجه شدند که اسلحه مقاومت است که توانسته آرامش و صلح را در سرزمین آن‌ها ایجاد کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *