تاکید وزیر کشور بر حضور تشکل‌های مردم نهاد ایرانی در سازمان‌های بین‌المللی

13:19 - 22 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۷۸۲۹
دسته بندی: سیاست ، عمومی
تاکید وزیر کشور بر حضور تشکل‌های مردم نهاد ایرانی در سازمان‌های بین‌المللی
وزیر کشور در جشن روز ملی تشکل‌ها و مشارکت مردمی، تاکید کرد تشکل‌های مردم نهاد باید با حضور جدی در سازمان‌های بین‌المللی و با بهره‌گیری از فرهنگ و عمق تمدن ایرانی، بر تصمیم‌گیری‌ها در این نهاد‌های بین‌المللی اثرگذار باشند.

خبرگزاری میزان - به گزارش وزارت کشور، احمد وحیدی روز دوشنبه در اجتماع خیرین و تشکل‌های مردم نهاد به مناسبت روز ملی تشکل‌ها و مشارکت اجتماعی، ضمن نقش مهم این نهاد‌های مردمی، گفت در یک جامعه بزرگ، پویا و فعال مانند جامعه ایران، نقش مردم بسیار حائز اهمیت است.

وزیر کشور با بیان اینکه در نظام مردم سالاری دینی مردم حرف اول و آخر را می‌زنند، گفت: در این نظام، علاوه بر حضور در حوزه‌های سیاسی مانند انتخابات، باید در حوزه‌های اجتماعی و اقتصادی نیز این حضور مردم برجسته و بکار گرفته شود.

وحیدی، با اشاره به نقش مردم در حل بسیاری از مسائل و بحران‌های سیاسی، امنیتی و دفاعی، افزود، هرجا مردم حضور داشتند، مسائل ما به سرعت حل شده است و یکی از دلایل مشکلات اقتصادی امروز ما همین جدی نبودن حضور مردم است.

وی اضافه کرد: یکی از سخت‌ترین حوزه‌هایی که مردم بتوانند در آن ایفای نقش کنند، حوزه دفاعی است که حضور مردم در این حوزه بسیار موثر و بلکه عامل پیروزی بوده است، بنابراین وقتی حضور مردم در سخت‌ترین حوزه‌ها تجربه شده و اتفاقا موثر هم بوده است، چرا نباید در دیگر حوزه‌ها از این تجربه استفاده نکنیم.

وحیدی به نقش مردم در حوزه امنیتی در سال‌های آغازین پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت در اوایل انقلاب مسائل امنیتی با حضور مردم حل و فصل شد.

وزیر کشور با ابراز اطمینان از اینکه در حوزه اجتماعی نیز حضور مردم در قالب تشکل‌های مردم نهاد، روبه روز قوی‌تر شود، افزود: در وزارت کشور نگاه ما اول اجتماعی است و بعدا سیاسی و امنیتی، چرا که اگر در مسائل اجتماعی خوب کار کنیم، کار به مشکلات امنیتی یا کمتر امنیتی نمی‌رسد.

وی حوزه اجتماعی را دارای ظرفیت‌های بزرگی دانست و گفت اشتیاق و علاقه‌ای که به کار در این حوزه در جامعه وجود دارد، برخاسته از مکتب و آموزه‌های دینی است.

وزیر کشور حضور تشکل‌ها و خیرین در حوزه اجتماعی را تحول آفرین خواند و گفت علاوه بر حوزه‌هایی مانند مدرسه سازی و یا خیرین سلامت، خیرین و تشکل‌ها در حوزه‌هایی مانند علم و فناوری هم ورود کرده‌اند.

وحیدی رصد و تمرکز بر خلاها و مشکلات را در حوزه‌های اجتماعی جهت شناخت ریشه‌های آن مهم دانست و گفت باید ذره بین خود را روی تک تک موضوعات اجتماعی و اقتصادی متمرکز و بعد شناسایی کنیم و با راهکار‌های کارشناسی معضلات و مشکلات را حل کنیم. 

وزیر کشور، توان دولت‌ها را در حل همه مسائل بخصوص در حوزه‌های اجتماعی محدود ذکر کرد و گفت تشکل‌ها و خیرین باید در نقاطی که مردم و جامعه از آن رنج می‌برد، ورود کنند و برای حل بسیاری مسائل مانند طلاق، اعتیاد و ... بهترین، شایسته‌ترین و اهل‌ترین، خود مردم هستند و البته دولت هم باید حمایت کند و آنجا که نیاز به بسترسازی است، وارد عمل شود.

وی شناخت خلاها و نظام توسعه هدفمند تشکل‌های مردمی برای حل مشکلات جامعه را بسیار مهم خواند و گفت یکی از وظایف و فعالیت‌های سازمان امور اجتماعی در همین حوزه است.

وحیدی بر حضور مردم در تشکل‌های مردم نهاد را مورد تاکید قرار داد و گفت: فعالیت خیرین و حضور در تشکل‌ها حکایت از احساس مسئولیت اجتماعی دارد و همه ما درقبال موضوعات و مسائل جامعه مسئول هستیم و اگر با هم باشیم نتیجه بهتری خواهیم گرفت.

وی با بیان اینکه باید فرهنگ خیری و مشارکت اجتماعی در کشور ترویج شود تا همه احساس مسئولیت کنند، گفت این احساس مسئولیت باید در همه سطوح استانی، ملی و حتی بین المللی ترویج شود و در سطوح استانی هم مردم باید احساس مسئولیت کنند.

وزیر کشور در توضیح فرآیند برنامه‌ریزی و اقدام تشکل‌های مردم نهاد، بر هدف‌گذاری، شناسایی خلاها و آسیب‌ها و سپس اقدام در قالب شبکه تاکید کرد و گفت در حوزه بین‌الملل که همین حالا مساله بحران غزه را داریم، الان شبکه‌های مردمی ما در جهان باید فعال باشند.

وحیدی با اشاره به مواضع و اقدامات قابل تحسین رهبر معظم انقلاب و دولت در مساله غزه گفت باید توجه داشته باشیم که دولت‌ها محدودیت‌های خود را دارند و به همین دلیل نقش تشکل‌ها در این موارد جدی می‌شود.

وی حضور تشکل‌های مردم نهاد ایرانی را در نهاد‌ها و سازمان‌های بین‌المللی بسیار حائز اهمیت دانست و گفت تشکل‌های مردم نهاد ما باید در این سازمان‌ها حضور فعال داشته و با استفاده از فرهنگ و عمق تمدنی ایران، در فرآیند تصمیم‌گیری، قانون‌گذاری و صدور دستورالعمل‌ها در این سازمان‌ها اثر گذار باشند.

وزیر کشور در پایان ضمن تشکر از تقدیر از فعالان تشکل‌های مردم نهاد و همچنین خیرین مدرسه ساز و خیرین سلامت و دیگر حوزه ها، در تعامل با وزارت کشور برای حل مسائل اجتماعی، گفت استحکام و سلامت و ارتقای سرمایه اجتماعی وابسته به عملکرد تشکل‌های مردم نهاد هم در حوزه‌های داخلی و هم بین‌المللی است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *