نخستین دادگاه صلح استان خراسان شمالی افتتاح شد

10:02 - 18 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۷۱۳۲
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
نخستین دادگاه صلح استان خراسان شمالی افتتاح شد
نخستین دادگاه صلح استان خراسان شمالی با حضور جمعی از مقامات و مسئولان قضایی استانی و شهرستانی در در شهرستان سملقان (آشخانه) افتتاح شد.

خبرگزاری میزان- سید ابراهیم محجوب معاون قضایی رئیس کل دادگستری و رئیس توسعه حل اختلاف استان خراسان شمالی در آیین افتتاح اولین دادگاه صلح این استان، اظهار کرد: با وجود استقرار دادگاه‌های صلح بر مبنای الزامات و پیش‌بینی‌های قانونی، شورا‌های حل اختلاف نیز همچنان با همان اهتمام گذشته جهت حصول سازش به کار خود ادامه خواهند داد.

وی افزود: بر اساس قانون لاحق شورای حل اختلاف مصوب ۱۴۰۲، دادگاه صلح به عنوان یک نهاد جدید به شمار می‌رود که عملکردی متفاوت‌تر از دادگاه‌های عمومی بر عهده دارد به طوری که علاوه بر دارا بودن صلاحیت‌های شورای حل اختلاف وفق قانون سابق، صلاحیت‌های دیگری نیز منطبق با مقررات جدیدتر از سوی قانونگذار برای آن پیش‌بینی شده است.

 رئیس توسعه حل اختلاف استان خراسان شمالی تصریح کرد: بر اساس سازوکار پیش رو  مقرر شده، این دادگاه، ابتدا پرونده‌ها را به شورای حل اختلاف ارجاع می‌دهد که در صورت عدم سازش و یا در صورت مخالفت یکی از طرفین دعوا در رابطه با ارجاع به شورای حل اختلاف، دادگاه صلح راساً به ماهیت دعوا رسیدگی و تصمیم مقتضی اتخاذ خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: دادگاه صلح، صلاحیت رسیدگی به دعاوی مالی تا ۱۰۰ میلیون تومان و همچنین دادرسی در سایر دعاوی از قبیل مطالبه جهیزیه، مهریه و نفقه، حصر وراثت، اصلاح شناسنامه و دیگر موارد مندرج در ماده ۱۲ قانون شورا‌های حل اختلاف را بر عهده دارد.

محجوب ادامه داد: اولویت کاری در شورا‌های حل اختلاف، عمدتا حول محور اصلاح ذات‌البین و ایجاد مصالحه متمرکز است بنابراین شایسته است که همکاران قضایی از این ظرفیت ارزشمند به بهترین وجه استفاده کنند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *