زائران پاکستانی پس از ورود به کشور تست شده و مستقیما به مرز چذابه می‌روند/ زائران بالای ۶۰ سال و افراد دارای بیماری زمینه‌ای واکسن سرخک بزنند

12:51 - 16 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۶۸۱۶
زائران پاکستانی پس از ورود به کشور تست شده و مستقیما به مرز چذابه می‌روند/ زائران بالای ۶۰ سال و افراد دارای بیماری زمینه‌ای واکسن سرخک بزنند
رئیس سازمان اورژانس کشور با اشاره به شیوع بیماری تب دنگی در کشور پاکستان گفت: زائران این کشور برای شرکت در مراسم اربعین پس از عبور از مرزهای مشخص شده در ایران تست شده و بدون توقف در استانی به سمت مرز چذابه و خروج از کشور انتقال داده می‌شوند.

خبرگزاری میزان - جعفر میعادفر صبح امروز سه‌شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ در نشست خبری به مناسبت روز خبرنگار و با موضوع اربعین حسینی گفت: امروز روز اورژانس که ۲۶ شهریور ماه است به طور رسمی در تقویم کشور ثبت شد که قدردانی از بیش از ۲۶ هزار نفر نیروی اورژانس است. همچنین مجوز مرکز تحقیقات سازمان اورژانس را از شورای گسترش وزارت بهداشت دریافت کردیم و  و کارهای ما از این پس براساس الگوهای جهانی است و می‌توانیم حوزه فوریت‌های پزشکی ارتقا دهیم.

وی از راه‌اندازی مجمع خیرین سازمان اورژانس خبر داد و افزود: اولین خیر با آورده ۱۴۵ میلیارد تومان برای تامین آمبولانس بوده است که آمبولانس‌ها تهیه شده و در هفته‌های آتی وارد ناوگان می‌شود. 

رئیس سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه سال گذشته ۴۵ درصد خدمات ما هوشمند بود و الان ۱۰۰ درصد خدماتمان هوشمند است، ادامه داد: با هوشمند شدن خدمات می‌توان راستی‌آزمایی کرد و دخل و تصرف صورت نمی‌گیرد. اقدام دیگر تجمیع مراکز پیام بوده است. از ابتدای دولت سیزدهم در۴۰۰ شهر، مرکز ۱۱۵ یکپارچه دانشگاهی ایجاد شده که ۲۰ تا ۳۰ درصد توان عملیاتی ما را بالا برده است.

میعافر با بیان اینکه ۳۷۰ پایگاه اورژانس راه‌اندازی کردیم، بیان کرد: اعتباربخشی پایگاه‌های اورژانس صورت گرفته است و سال گذشته این کار به صورت آزمایشی انجام شد و از سال آینده رتبه‌بندی دانشگاه‌ها مشخص شده است.

عمده پروژه‌های اورژانس تا هفته دولت به اتمام می‌رسد

وی توضیح داد: از نظر زیر ساختی ۶۵۰ پروژه را آغاز کردیم که ۴۰۰ پروژه تمام شده و بیش از ۲۰۰ پروژه در حال انجام است و بخش عمده آن‌ها تا هفته دولت تمام می‌شود.

رئیس سازمان اورژانس کشور ضمن بیان اینکه طی سال‌های گذشته استقبال مردم از زیارت اربعین بسیار خوب بوده و ۴میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از مرز‌های کشور خارج شدند، عنوان کرد: همین تعداد که خارج شده‌اند به کشور باز می‌گردند و در نتیجه باید به ۹ میلیون نفر در طی ۲۲ روز خدمت ارائه دهیم. خدمات ما تا نقطه صفر مرزی است و در داخل کشور عراق خدمات توسط هلال احمر ارائه می‌شود و دانشگاه‌های علوم پزشکی نیرو‌های بهداشتی و درمانی را در اختیار جمعیت هلال احمر قرار می‌دهند.

کاهش توقف در نقطه مرزی 

میعادفر ضمن اشاره به اینکه چند مخاطره جدی در طول سفر پیاده روی اربعین وجود دارد، بزرگترین چالش موجود را گرمای هوا و حرارت ۵۰ تا ۶۰ درجه‌ای در نقاط مرزی دانست گفت: ازدحام ورود و خارج زائران زیاد است و با همکاری فراجا توقف در نقطه مرزی به شدت کاهش پیدا کرده و امسال به چند ثانیه می‌رسد و هر چه توقف در مرز کاهش یابد کمتر با گرمازدگی مواجه هستیم.

وی ضمن اشاره به اینکه بیماری‌های عفونی از جمله بیماری تب دنگی جدی است و در کشورهای همسایه ما اپیدمی شده است، ادامه داد: با هماهنگی وزارت خارجه با پاکستان مشخص شده زائران با چه شرایطی وارد مرزهای ریندان و میرجاوه شوند و ما برای تمام افرادی که از پاکستان می‌آیند یک سری واکسیناسیون انجام می‌دهیم که امسال تب دنگی نیز به آن اضافه شده و اگر کسی علائم داشته باشد با استفاده از تست‌های سریع اقدام به گرفتن تست از این افراد می‌کنیم و چنانچه بیمار باشند نباید ورود پیدا کنند. همچنین توافق شده این زائران هیچ توقفی را در کرمان، قم و مشهد نداشته باشند و مستقیما به مرز چذابه که برای زائران خارجی است بروند.

افراد بالای ۶۰ سال و افرادی که بیماری زمینه ای دارند واکسن سرخک بزنند

رئیس سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه سرخک در کشور عراق شایع شده و توصیه می‌شود افراد بالای ۶۰ سال و افرادی که بیماری زمینه ای دارند واکسن سرخک بزنند، افزود: در تمام نقاط صفر مرزی با عراق در گیت‌های ورود و خروج مراکز بهداشتی و درمانی ایجاد شده است.

میعادفر عنوان کرد: در این ایام از همه امکانات دانشگاه‌های علوم پزشکی شامل ۱۶۱ بیمارستان دانشگاه علوم پزشکی، بیش از ۵۰۰ پایگاه اورژانس، ۲۷۱ آمبولانس، ۴۴ اتوبوس آمبولانس، ۱۴ موتور لانس، ۵ واحد تعمیرگاه سیار برای تعمیر آمبولانس، ۴ واحد سامانه ارتباطی، ۴ واحد آزمایشگاه سیار، ۱۴ فروند بالگرد پیش بینی کرده‌ایم. راه اندازی ۱۰ بیمارستان صحرایی از دیگر اقدامات ما در این ایام است.

وی با بیان اینکه با توجه به گرمای هوا زنجیره غذایی بسیار اهمیت دارد و نظارت جدی در این زمینه صورت می گیرد، گفت: بالغ بر ۳۰۰ هزار لیتر سرم در مرزها تهیه خواهیم کرد و با شرکت های تولید کننده نیز هماهنگی لازم برای تهیه مازاد آن صورت گرفته است.

میعادفر با اشاره به اینکه بزرگترین اقدامی که صورت گرفته است تهیه زیرساخت‌ها است و تقریبا ۵۰ درصد زیرساخت‌های ثابت افزایش پیدا کرده است، ادامه داد: از افرادی که بیماری زمینه ای دارند تقاضا داریم که از این سفر خودداری کنند. همچنین در این دما پیاده‌روی کار سختی است برای سالمندان و توصیه می کنیم در ایام دیگری سفر کنند همچنین زائران در شب حرکت کنند و روزها استراحت کنند‌.

زائران اربعین پیاده‌روی را در شب انجام دهند

حسن نوری ساری، معاون آموزشی سازمان اورژانس کشور نیز در این نشست گفت: تب دنگی در ایران و کشورهای هم‌سایه گزارش شده است و گونه‌ای از پشه آئدس که در ایران وجود دارد، عمدتا روز‌گرد است و گزش بیشتری در روز به ویژه اوایل صبح و در زمان غروب آفتاب انجام می‌شود. 

وی ادامه داد: بهتر است زائران اربعین، پیاده‌روی را در ساعات شب انجام دهند و در طول روز حتما باید دست و پاها که مکان گزش پشه آئدس است را به خوبی بپوشانند.   

نوری ساری با بیان اینکه اگر در سفر اربعین دچار تب، لرز، ضعف و بی‌حالی شدیم ممکن است به احتمال زیاد به یکی از بیماری‌های تب دنگی، سرخک و کرونا مبتلا شده باشیم، افزود: سویه غالب کرونا در حال حاضر، مرگ آور نیست و درمان آن عمدتا به صورت سرپایی است. 

معاون آموزشی سازمان اورژانس کشور از شیوع سرخک در عراق خبر داد و بیان کرد: شیوع سرخک در عراق به معنای ابتلای تعداد بسیار زیادی از افراد به این بیماری نیست بلکه در مورد برخی از بیماری‌ها، تعداد محدود مبتلایان نیز باید جدی گرفته شوند. 

وی توضیح داد: توصیه‌ای نداریم که افراد پرخطر و برخی گروه‌های خاص، اصلا به سفر عتبات عالیات مشرف نشوند بلکه توصیه می کنیم که در زمان مناسب تری، این سفر معنوی را انجام دهند.

انتهای پیام/

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *