توزیع متوازن بودجه برای تجهیز سینماهای کشور/ انحرافی که اصلاح شد

18:15 - 15 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۶۶۹۱
توزیع متوازن بودجه برای تجهیز سینماهای کشور/ انحرافی که اصلاح شد
یکی از گلایه‌های اصلی سینماداران در چند دهه اخیر، عدم توزیع متوازن بودجه برای تجهیز و نوسازی سینماها در کشور بود که این موضوع در دولت سیزدهم محقق شد.

خبرگزاری میزان - تحقق عدالت در دسته شعارهای اصلی دولت سیزدهم قرار گرفت و این اصل رفتاری باید رویه‌ای می‌شد تا همه ارکان دولت موظف به رعایت آن شوند. حوزه فرهنگ و به خصوص سینما هم از این قاعده مستثنی نبود.

پیش از هر اقدامی باید بررسی می‌شد که مصادیق اصلی فقدان عدالت در حوزه سینما طی سال‌های اخیر چه مواردی بوده است تا به تناسب آن اقدامات لازم صورت پذیرد. یکی از این مصادیق تجهیز و نوسازی سینماها بود که به گلایه اصلی سینماداران کشور مبدل شد و داد بی‌عدالتی در این زمینه را بارها به مسئولان بالادستی رسانده بودند.

متاسفانه پیش از این بودجه‌های زیادی برای تجهیز و نوسازی سینماهایی تخصیص می‌دادند که هیچ نیازی به آن نداشتند؛ بودجه‌هایی که می‌توانست بسیاری از سینماها در شهرستان‌های دور افتاده را دوباره احیا کند و به گسترده‌تر شدن سبد سینمای کشور یاری رساند، صرف گسترش ارتباطات فردی و امتیازگیری شده بود.

با این وجود حتی سینماهای شهرستان‌ها هم به درستی تجهیز نشده بودند و در دولت سیزدهم نیاز به یک نهضت تازه در تجهیز و نوسازی سینماها بود.

لازم است دولت جدید هم به این رویه توجه ویژه داشته باشد تا دوباره شرایط را به دو دهه قبل بازنگرداند و نهضت تجهیز سینما را ادامه دهد.

با نگاه عدالت‌محوری که در بالا ذکر شد موسسه سینماشهر تا خرداد ۱۴۰۳ بیش از ۸۶۰ میلیارد ریال بابت حمایت از احداث، بازسازی، بهینه‌سازی و نوسازی سالن‌های نمایش فیلم و سینماها و همچنین حمایت از خدمات لابراتوری فیلم‌ها هزینه کرد. همچنین تعداد سالن‌های سینما از ۶۲۹ سالن و ۳۱۱ سینما در سال ۱۴۰۰ به ۸۶۰ سالن و ۳۸۹ سینما در سال ۱۴۰۳ رسیده است که برخی از آن سینماهای تجهیز شده شامل ادارات ارشاد استان‌ها بوده است.

این آمار نشان می‌دهد که دولت به جای اختصاص بودجه کلان به چند پردیس خاص سینمایی با بودجه‌های بسیار کمتر سینماهای بیشتری را راه‌اندازی کرده و به چرخه اکران اضافه کند.

حمایت از احداث، بازسازی، بهینه‌سازی و نوسازی سالن‌های نمایش فیلم و سینماها، حمایت از ارتقای فناوری تجهیزات سمعی و بصری سالن‌های سینما و نمایش فیلم، حمایت از آثار سینمایی در حال اکران با روش‌های مختلف تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی، حمایت از توسعه دفاتر پشتیبانی فنی و تجهیزاتی سینماها، حمایت از سامانه مدیریت فروش و اکران سینما (سمفا)، برنامه‌ریزی برای توسعه سامانه‌های فروش بلیت، عقد تفاهم‌نامه با مدیران ارشد استان‌های سراسر کشور برای ساخت «سینماهای فرهنگ» و تجهیز سالن‌های آمفی تئاتر موجود در شهرستان‌های فاقد سینما، راه‌اندازی طرح «سینماکارت» و «باشگاه مشتریان سینمای ایران»، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و صنعتگران داخلی در خصوص تأمین ملزومات سالن‌های سینما و ارائه تسهیلات کم‌بهره به سازندگان و توسعه‌دهندگان سینماهای کشور از ماموریت‌های مهم این موسسه در سال‌های اخیر بوده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *