چمران: راه‌اندازی پروژه‌ متوقف شده از آغاز پروژه جدید سخت‌تر است/ تغییر در مدیریت شهری آسیب‌زننده است

12:21 - 15 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۶۶۲۸
چمران: راه‌اندازی پروژه‌ متوقف شده از آغاز پروژه جدید سخت‌تر است/ تغییر در مدیریت شهری آسیب‌زننده است
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در این دوره تلاش فراوانی داشتیم تا برنامه‌های نیمه تمام مانده را به پایان برسانیم گفت: اه‌اندازی پروژه‌ متوقف شده از آغاز پروژه جدید سخت‌تر است.

خبرگزاری میزان _ مهدی چمران امروز، دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ در نشست خبری به مناسبت روز خبرنگار ضمن اشاره به اینکه سال جدیدی از دوره ششم شورای شهر تهران آغاز شده و امیدواریم در این سال به نتایج بهتری از سال‌های قبل دست یابیم، گفت: در این دوره تلاش فراوانی داشتیم که هم برنامه‌های نیمه تمام مانده را به پایان برسانیم و هم پروژ‌های جدیدی را آغاز کنیم‌. راه‌اندازی پروژه‌ متوقف شده از آغاز پروژه جدید سخت‌تر است.

وی ضمن اشاره به اینکه در دوره ششم بنا را بر آن گذاشتیم که پروژه‌‌های باقی مانده از دوره چهارم را به پایان برسانیم، ادامه داد:‌‌ آزادراه شهید شوشتری یکی از طرح های بزرگ شهر تهران است که در این دوره به پایان نمی‌رسد، اگر ۹ کیلومتر ابتدایی آغاز شود در شرق تهران ایجاد گشایش ایجاد می‌کند و با توجه به عبور از فضای محیط زیستی و ضرورت احداث تونل، بهره‌برداری از آن به دوره‌ها و سال‌های بعد موکول می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه امتداد بزرگراه یادگار امام (ره) به دلیل مسائل مختلف رها شده بود، افزود: تلاش کردیم کار این پروژه با جدیت و سرعت بیشتری دنبال شود.

چمران با اشاره به اینکه این ۲ پروژه بسیار مهم هستند و اصرار داریم در دوره ششم به پایان برسند و تلاش کردیم این پروژه‌ها در دوره فعلی اجرا شوند، بیان کرد: همچنین پل‌هایی از شمالی‌ترین تا جنوبی‌ترین نقاط تهران ایجاد شد، با توجه به وسعت شهر، پروژه‌های این چنینی کمتر دیده می‌شود و به نوعی می‌توان گفت که شهروندان غرب تهران از طرح‌های شرق خبری ندارند.

وی ضمن بیان اینکه یکی از اقدام‌های مهم شورای شهر در حمل و نقل عمومی، اختصاص نیمی از بودجه سالانه شهرداری به این حوزه بوده است، توضیح داد: سال گذشته ۱۰ هزار میلیارد تومان برای حمل و نقل اختصاص یافت و امسال نیز این رقم به ۱۵ هزار میلیارد علاوه بر ۲۸ هزار میلیاردی که در بودجه در نظر گرفته‌ایم، رسیده است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران ضمن اشاره به اینکه تأمین ۹۰۰ دستگاه اتوبوس در دوره ششم نسبت به ۶۵ دستگاه دوره قبل زیاد است، عنوان کرد: تلاش بسیاری در حوزه حمل و نقل کردیم اما به این دلیل که کارخانه‌های داخلی نتوانستند به مقدار مورد نظر اتوبوس‌ها را تحویل دهند و سفارش‌های اتوبوس‌های خارجی نیز هنوز وارد نشده‌اند، نتوانستیم به نتایج مطلوب دست پیدا کنیم. مطالبه ما از رئیس جمهور جدید این است که باقی مانده این کار را ادامه دهد.

چمران گفت: در بخش فرهنگی نیز برنامه‌های وسیعی نظیر میهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر و نمایشگاه سرزمین تمدن ها برگزار شده و برنامه محرم شهر در میدان آزادی نیز پیش‌بینی شده است. همچنین طرح‌های عمرانی که در شهر اجرا می شود، در حال برگزاری است.

تغییر در مدیریت شهری آسیب‌زننده است

وی در پاسخ به سوالی درباره اتفاقات در هفته‌های گذشته و امکان ایجاد تغییراتی در مدیریت شهری به ویژه شهردار تهران بیان کرد: شرایط به گونه‌ای است که اگر بتوانیم همین مسیر را ادامه می‌دهیم و این کار به صلاح بیشتر شهر و مدیریت شهری است، مگر اینکه مشکلی ایجاد شود و پیش‌بینی من این است که اگر تغییری به وجود بیاید به ما آسیب بزند.

وی درباره پرداخت سهم ۱۵ درصدی دولت در خرید واگن‌های چینی توضیح داد: تاکنون نزدیک به ۱۰ درصد از سهم دولت برای خرید واگن‌ها پرداخت شده و حدود ۵ درصد باقی مانده که باید پرداخت شود. اما با طرف چینی صحبت شده که کار آغاز شود. بر همین اساس از واگن‌های ساخته شده بازدیدی به عمل آمد و واگن‌ها مورد تأیید قرار گرفت. اگر باقیمانده سهم دولت پرداخت شود نیز براساس زمان‌بندی صورت گرفته تا پایان سال جاری یک رام قطار ساخته شده وارد کشور می‌شود البته بخشی از قطعات وارد و در در داخل ساخته می‌شود.

در تهران در حال حاضر تراموا قابلیت اجرا ندارد 

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در مورد آخرین وضعیت تراموا گفت: در تهران در حال حاضر تراموا قابلیت اجرا ندارد چرا که مصوبه شورای شهر را ندارد و ۲ نمونه‌ای که وارد می‌شود آزمایشی است و اگر مورد تأیید بود و در شورا تصویب شد، شهرداری می‌تواند نسبت به خرید و واردات آن اقدام کند و تا زمانی که تراموا به تصویب نرسد نمی‌توان به عنوان یک پروژه از آن نام برد.  

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در مورد آخرین وضعیت خرید قطار مترو و اتوبوس برای تهران ادامه داد: ما نیز در هزینه‌کرد مبلغ پیش بینی شده برای واگن معترض هستیم، اما شهرداری ایثار کرده و شخصاً قرض کرده تا بتواند پیش پرداخت را انجام دهد و به نوعی شهرداری خود را به آب و آتش زده است. اتوبوس‌ها تأیید شده و حتی بخشی از ارقام آن نیز پرداخت شده است و  بقیه‌اش نیز در شهریورماه واریز می‌شود تا اتوبوس‌ها وارد تهران شوند.

چمران افزود: برخی می‌گویند که چرا اتوبوس نمی‌خرید در حالی که در اصل باید وزارت کشور اتوبوس بخرد و ۸۰ درصد را بپردازد و ۲۰ درصد باقی مانده را شهرداری بدهد، شهرداری سهم ۲۰ درصدی خود را پرداخت کرده است.

 درباره قرارداد چین مشکلی وجود ندارد

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه مصوبه هیئت وزیران درباره قرارداد چین گرفته شده و مشکلی در این باره وجود ندارد، افزود: در بخش اتوبوس نیز مسائل حل شده و امیدواریم تا پایان مشکل حل شود.

چمران گفت: شهرداری تهران نسبت به تمام شهر‌ها در نوسازی بافت فرسوده جلوتر است با اینکه بافت فرسوده تهران از دیگر شهر‌ها به لحاظ وسعت بسیار گسترده‌تر است، واحد‌های مسکونی در بافت ناکارآمد و فرسوده تجمیع می‌شوند تا از ریزدانگی خارج شوند. دادستانی از ما دعوت کرده تا وضعیت ساختمان‌های ناایمن را بررسی کنیم و با ورود دادستانی ساختمان‌های پرخطر ملزم به ایمن‌سازی شده‌اند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *