جنگ غزه و موضوع جهان چندقطبی

7:30 - 20 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۶۶۲۳
جنگ غزه و موضوع جهان چندقطبی
حمایت همه‌جانبه آمریکا از نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه و به جان خریدن بدنامی بین‌المللی، با انگیزه‌های بسیاری صورت می‌گیرد.

خبرگزاری میزان - اکنون ۱۰ ماه است که رژیم صهیونیستی جنگ نسل‌کشی را در غزه به راه انداخته و ارتش این رژیم تقریبا تمام جنبه‌های حقوق بشردوستانه بین‌المللی را در حمله بی‌امان خود به جمعیتی آسیب‎پذیر به‎طور غیرقابل تصور نقض کرده است.

رژیم صهیونیستی ساکنان زندان روباز غزه را از نیاز‌های اولیه زندگی مانند غذا، آب، دارو، بهداشت، برق و سوخت محروم کرده و هدف قرار دادن زیرساخت‌های غیرنظامی، بیشتر ساکنان غزه را بی‌خانمان کرده است.

هیچ هدف نظامی رژیم صهیونیستی مستلزم نابودی کامل غزه نیست؛ تعداد قربانیان براساس برخی برآورد‌ها می‌تواند به ۱۸۶ هزار نفر برسد و ادامه کشتار غیرنظامیان، تخریب نظام‌مند و عمدی دانشگاه‌ها، مدارس، بیمارستان‌ها و محله‌های غزه هیچ هدف راهبردی روشنی ندارد.

به گزارش الجزیره، اگر رژیم صهیونیستی بخواهد غزه را اشغال و ضمیمه کند، احتمالا می‌خواهد چیزی بیش از یک منطقه انفجار را به ارث ببرد.

رفتار رژیم صهیونیستی و حمایت بی‌دریغ آمریکا

حمایت «آهنین» واشنگتن از نسل‌کشی رژیم صهیونیستی، ادعای واشنگتن را درباره حمایت از سیستم بین‌المللی مبتنی بر قوانین را از بین برده است.

بسیاری از کارشناسان، بی‎منطقی فاحش رژیم صهیونیستی را به احساس تحقیر ناشی از عملیات طوفان الاقصی نسبت می‌دهند؛ این احساس بیش از حد، تغییر سیاست رژیم صهیونیستی را به راست افراطی تسریع کرد، که اکنون آشکارا نسل‌کشی را جشن می‌گیرد.

لفاظی «همزیستی مسالمت‌آمیز» از بین رفته و بنیامین نتانیاهو، نخست‎‌وزیر رژیم صهیونیستی، وعده «پیروزی کامل» را می‌دهد.

تاریخ می‌تواند سرنخی از اینکه منظور او از این عبارت چیست، ارائه دهد؛ این عبارت به‌طرز وحشتناکی با یک واژه آلمانی که پیروزی کامل و تحقق کامل جاه‌طلبی‌های نسل‌کشی رژیم نازی را توصیف می‌کند، مشابه است.

پشت پرده حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی

اگرچه ممکن است عملیات طوفان الاقصی رفتار رژیم صهیونیستی را توضیح دهد، اما به سختی همدستی آمریکا را در این نسل‎کشی روشن می‌کند.

مطمئنا، آمریکا متحد و سرمایه‌دار قابل اعتماد رژیم صهیونیستی است، اما تا همین اواخر، به دلیل ملاحظات بین‌المللی بی‌شمار، واشنگتن همیشه مراقب بود که خود را به عنوان یک میانجی بی‌طرف بین رژیم صهیونیستی و فلسطینی‌ها معرفی کند.

اکنون این احتیاط از بین رفته و آمریکا بدون ابهام از تمام مراحل کارزار ویرانگر رژیم صهیونیستی در غزه حمایت کرده است، حتی در حالی که در لفاظی‌ها خواستار «خودداری» یا «آتش‌بس» شده است.

وفاداری واشنگتن در قبال رژیم صهیونیستی قابل توجه است؛ از زمان آغاز جنگ غزه، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در هر مرحله از رژیم صهیونیستی حمایت کامل کرده است.

اما آمریکا و رژیم صهیونیستی جوامع متمایز با منافعی هستند که اغلب متفاوت هستند؛ آیا مواضع این دو در مورد جنگ باید دستکم اندکی متفاوت باشد؟ آیا ممکن است لابی صهیونیست به سادگی سیاست خارجی آمریکا را دیکته کند؟ گروه‌هایی مانند کمیته روابط عمومی آمریکا-رژیم صهیونیستی (AIPAC) بدون شک قدرتمند هستند، اما آن‌ها تنها یکی از لابی‌هایی هستند که برای نفوذ در واشنگتن تلاش می‌کنند.

شاید آمریکا یک سهم شخصی در غزه می‌بیند هرچند شواهد برای آن اندک است؛ شاید آمریکا میدان‌های گازی را در نزدیکی خط ساحلی غزه می‌خواهد؟ اما واشنگتن برای دریافت این گاز نیازی به کمک و حمایت از یک نسل‌کشی ندارد.

در واقع، هیچ یک از موارد فوق توضیح نمی‌دهد که چرا آمریکا با حمایت از این نسل‌کشی، خطر انباشت چنین بدنامی را نه‌تنها در خاورمیانه بلکه در سراسر جهان ایجاد می‌کند.

در سال‌های اخیر، صحبت از چندقطبی شدن به شدت مطرح شده است؛ بسیاری از تحلیلگران، جهانی را پیش‌بینی کرده‌اند که در آن آمریکا دیگر هژمون جهانی نیست.

در میان این صحبت‌ها، آمریکا به ترتیب در اوکراین و سوریه، ضرر و بن‌بست را متحمل شده است، این کشور به‌طور آشفته از افغانستان خارج شد و دولت‌های مختلف آمریکای لاتین به سمت چپ تغییر جهت داده‌اند و اصطکاک را در «حیاط خلوت آمریکا» افزایش داده‌اند.

در همین حال، چین به عنوان رقیب اصلی آمریکا، نفوذ خود را در صحنه جهانی نشان داده است؛ بریکس، یک سازمان بین‌دولتی که در آن پکن نقش کلیدی ایفا می‌کند، به «بریکس‎پلاس» تبدیل شد.

به نظر می‌رسد که آمریکا در حال عقب‌نشینی است و موقعیتش به‌طور فزاینده‌ای متزلزل به نظر می‌رسد و در غزه، این کشور به دنبال فرصتی برای اثبات مجدد خود است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *