جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه و انزوای آمریکا در صحنه بین‌المللی

9:57 - 22 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۹۱۳۹
جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه و انزوای آمریکا در صحنه بین‌المللی
کارشناسان استفاده رژیم صهیونیستی از سلاح‌های ممنوعه و حمایت همه‌جانبه آمریکا از جنایت‌های این رژیم را عامل انزوای واشنگتن در عرصه بین‌الملل معرفی می‌کنند.

خبرگزاری میزان - تصمیم آمریکا برای ادامه تسلیح رژیم صهیونیستی با سلاح‌های ممنوع شده از سوی قوانین بین‌المللی، تنها نشان می‌دهد که موقعیت بین‌المللی واشنگتن در حال حرکت به سوی انزوا است.

رژیم صهیونیستی از زمان آغاز جنگ علیه غزه در هفتم اکتبر (۱۵ مهرماه) و همچنین در درگیری‌های قبلی با فلسطینی‌ها و سایر گروه‌ها در منطقه چندین بار به استفاده از مهمات حاوی فسفر سفید متهم شده است. این اتهامات از سوی مردم محلی که شاهد حملات بوده‌اند و نیز سازمان‌های غیردولتی مانند دیده‌بان حقوق بشر مطرح شده است. 

استفاده رژیم صهیونیستی از مهمات فسفری

یکی از گزارش‌های اخیر، به‌ویژه از یک روزنامه آمریکایی برجسته نشان می‌دهد که یک حمله در جنوب لبنان در اواخر اکتبر شامل گلوله‌های توپخانه‌ای حاوی فسفر سفید بود که از سوی آمریکا به رژیم صهیونیستی عرضه شده است.

استفاده از مهمات حاوی فسفر سفید برای هدف قرار دادن ساختمان‌ها یا نظامیان و به‌ویژه علیه اهداف غیرنظامی جنایت جنگی تلقی می‌شود. استفاده از این نوع مهمات براساس کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی ممنوع است. کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی یک معاهده بین‌المللی است که همه کشور‌ها به جز تعداد انگشت‌شماری آن را تصویب کرده یا به آن ملحق شده‌اند.

ری مک‌گاورن، افسر سابق سازمان سیا که گزارش‌های روزانه رئیس‌جمهور را در دولت رونالد ریگان تهیه می‌کرد، درباره این موضوع گفت که تمایل واشنگتن برای مسلح کردن شرکای خود به سلاح‌های ممنوعه بین‌المللی نشان دهنده میزان استیصال و انزوای آمریکا در صحنه ژئوپلیتیک است.

مک‌گاورن گفت که هیچ پاسخگویی درباره استفاده از سلاح‌هایی مانند فسفر سفید از سوی رژیم صهیونیستی و متحدانش وجود نخواهد داشت. 

انزوای آمریکا در صحنه سیاسی و بین‌المللی

یک روز قبل از انتشار این گزارش، آمریکا از حق وتوی خود برای جلوگیری از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که خواستار آتش‌بس فوری در نوار غزه بود، استفاده کرد.

وتوی آمریکا در حالی انجام شده که از آغاز تجاوزات رژیم صهیونیستی به غزه تاکنون بیش از ۱۸ هزار فلسطینی به شهادت رسیده‌اند.

آمریکا تنها کشوری بود که به این قطعنامه رای منفی داد. ساعاتی پس از رای‌گیری، کنگره آمریکا از یک قدرت اضطراری ویژه برای دور زدن فرآیند‌های تایید عادی استفاده و تسلیحاتی به ارزش ۱۰۶ میلیون دلار را به اراضی اشغالی ارسال کرد.

مک‌گاورن گفت: وتوی روز جمعه شرم‌آور بود. ۱۳ کشور از ۱۵ کشور عضو شورای امنیت، به آتش‌بس رای موافق داده بودند؛ فقط یک مخالف وجود داشت و آن هم آمریکا بود.

این در حالی است که کشور‌ها در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در روز سه‌شنبه (به وقت محلی) با آرای بالا به آتش‌بس رای دادند. این قطعنامه با ۱۵۳ رای موافق، ۱۰ رای مخالف و ۲۳ رای ممتنع به تصویب رسید.

واشنگتن پست هم در مقاله‌ای درباره انزوای آمریکا بر سر جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه نوشت: آمریکا یکی از تنها ۱۰ کشوری بود که به قطعنامه روز سه‌شنبه رای منفی داد. این قطعنامه در مقایسه با قطعنامه مشابه در ۲۷ اکتبر با ۳۰ رای موافق بیشتر به تصویب رسید.

پست می‌نویسد: کشور‌های غربی در آغاز جنگ از اسرائیل حمایت کردند؛ اما با تشدید تلفات غیرنظامیان فلسطینی، اعتراضات عمومی فزاینده و تغییر عقاید مواضع دولت‌ها دچار تغییر شد. با رای مخالف تنها ۱۰ کشور به این قطعنامه، آمریکا و اسرائیل به‌طور فزاینده‌ای منزوی شدند. تنها اتریش، چک، گواتمالا، لیبریا، میکرونزی، نائورو، پاپوآ گینه نو و پاراگوئه در اقلیت به آن‌ها پیوستند. 

نتیجه رای‌گیری انزوای کامل آمریکا را نشان داد و این‌که روایت آمریکایی-صهیونیستی دیگر اعتباری ندارد.

انتهای پیام/


برچسب ها: غزه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *