رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس: حقوق بشر غربی التزام عملی به آنچه می‌گوید ندارد

10:45 - 15 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۶۶۰۱
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس: حقوق بشر غربی التزام عملی به آنچه می‌گوید ندارد
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه حقوق بشر غربی التزام عملی به آنچه می‌گوید ندارد و بازیچه‌ای در دست استعمارگران است گفت: حقوق بشر غربی بیشتر شبیه به خنده‌ای است که از گریه عذاب‌آورتر است.

خبرگزاری میزان - نشست بین‌المللی مبانی حقوق بشر اسلامی و غربی از اندیشه تا عمل با تاکید بر وقایع و جنگ رژیم صهیونیستی در غزه امروز دوشنبه ۱۵ مرداد با حضور بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، محمدجواد لاریجانی رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی، شارلوت کیتس هماهنگ‌کننده بین‌المللی شبکه همبستگی زندانیان فلسطین و ژیل دوور حقوقدان فرانسوی حامی مردم مظلوم غزه برگزار شد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس به عنوان میزبان در ابتدای این نشست بیان داشت: حقوق بشر به ویژه حقوق بشر اسلامی اهمیت بیشتری نسبت به گذشته دارد. اسلام برای انسان از قبل تولد کرامت ویژه‌ای قائل است.

وی گفت: مبانی حقوق بشر قرن‌ها قبل از شکل‌گیری حقوق بشر در غرب در ادیان الهی و اسلام وجود داشته است، حقوق بشر غربی حقوق انسان را صرفا به دلیل انسان بودن مورد توجه قرار می‌دهد، اما حقوق بشر اسلامی علاوه بر مباحث انسانی بعد معنوی و کرامت انسانی را نیز در بر دارد.

نگاهداری افزود: حقوق بشر غربی التزام عملی به آنچه می‌گوید ندارد و بازیچه‌ای در دست استعمارگران است. امروز با زیر پاگذاشتن حقوق مردم در غزه روبه‌رو هستیم که با ادعای حقوق بشر غربی کاملا در تضاد است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس بیان داشت: حقوق بشر غربی بیشتر شبیه به خنده‌ای است که از گریه عذاب‌آورتر است.

وی تاکید کرد: باید بتوانیم در یک جمع‌بندی حقوق بشر اسلامی را جایگزین حقوق بشر غربی کنیم.

قدرت جمهوری اسلامی باعث ترس غربی‌ها شده است

محمدجواد لاريجانی در ادامه این نشست با بیان اینکه ما باید دموکراسی را به عنوان دکترین عملیاتی در نظر بگیریم گفت: ما در جمهوری اسلامی هر روز با چیزهای جدیدی روبه‌رو می‌شویم که نشان می‌دهد اسلام متحجر نیست و هر روز پرده‌برداری می‌شود. در مکتب اهل بیت (ع) یک عقلانيت است که در شرايط مختلف رخ می‌نماید.

رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی با بیان اینکه خشونت یکی از مباحث مهم و مبنایی در وضعیت امروز بشر است افزود: امنیت پایه وجودی حکومتهاست و اگر امنیت تهدید شود دولت‌ها تا جایی که لازم است برای حفظ آن تلاش می‌کنند.

وی بیان داشت: اگرچه آزادی و آزادی بیان محور حقوق بشر غربی است اما ابعاد خشونت در این جوامع باید تبیین شود.  گاهی برای حفظ امنیت خود از هیچ خشونتی فروگذار نیستند و این مهم امروز در غزه قابل مشاهده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس: حقوق بشر غربی التزام عملی به آنچه می‌گوید ندارد

لاریجانی با اشاره‌ به اینکه تمدن غربی امروز با چالش جدی در مواجه با اسلام و مکتب اهل بیت (ع) مواجه است گفت: جمهوری اسلامی در نظر غربی‌ها قدرتی است که در منطقه ظهور کرده و باعث ترس آنها شده است.

رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی گفت: در اسلام همه مفاهیم با میزان و ترازو سنجیده می‌شود و این پایه تفکر اسلامی ماست.

امروز یک انتفاضه جهانی به وجود آمده است

در ادامه این نشست شارلوت کیتس، هماهنگ‌کننده بین‌المللی شبکه همبستگی زندانیان فلسطین ضمن محکوم کردن ترور شهید اسماعيل هنیه و تعرض به خاک جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: همه این اقدامات نقض حقوق بشر و دکترین آن است.

هماهنگ‌کننده بین‌المللی شبکه همبستگی زندانیان فلسطین ادامه داد: وقتی از جنایت رژیم صهیونیستی در غزه صحبت می‌کنیم باید روشن باشد این یک جنایت آمریکایی صهیونیستی است، اما علی‌رغم همه جنایت‌ها و ویرانی‌ها ملت فلسطین همچنان مقاومت می‌کنند.

وی گفت: امروز حداقل ۳۹ هزار فلسطینی به شهادت رسیدند و روشن است آنچه در غزه می‌بینیم و آنچه بیش از ۷۵ سال گذشته در فلسطین مشاهده می‌کنیم نسل‌کشی است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس: حقوق بشر غربی التزام عملی به آنچه می‌گوید ندارد

شارلوت کیتس در ادامه بیان کرد: زندانیان فلسطینی سازمان‌دهندگان اجتماعی هستند. آنها تحت شکنجه شدید قرار دارند و بدون اتهام و محاکمه تحت بازداشت اداری رژیم صهیونیستی قرار دارند.

هماهنگ‌کننده بین‌المللی شبکه همبستگی زندانیان فلسطین اظهار کرد: رژیم صهیونیستی از آزاد کردن زندانیان فلسطینی حذر می‌کند مگر اینکه مجبور به آن شود. تبادل زندانیان امر مهمی است.

وی گفت: امروز یک انتفاضه جهانی وجود دارد. یک اتحاد جبهه‌‌ها که در آن میلیون‌ها نفر در قلب استکبار راهپیمایی می‌کنند. سازمان‌های مقاومت به عنوان تروریست برچسب گذاری می‌شود اما روشن است که آزادی نزدیک است.

نتیجه حقوق بشر غربی بمباران مردم بی‌دفاع و کشتن کودکان غزه است

در ادامه احمد حکیم‌جوادی، معاون پژوهشی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از عرصه‌هایی که انقلاب اسلامی دارد و نتایجش را مردم در دنیا شاهد هستند محور مقاومت است. محور مقاومت یکی از دستاورد‌های انقلاب است.

وی افزود: نتیجه طراحی حقوق بشر غربی بمباران مردم بی‌دفاع و کشتن کودکان غزه است در حالی که برخی از مدعیان حقوق بشر علاوه بر محکومیت این جنایت‌ها در عمل با این جنایت‌کارها همکاری می‌کنند.

معاون پژوهشی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گفت: آنچه ما امروز به آن نیاز داریم طراحی حقوق بشر در راستای اسلام و تعالیم اسلامی است کاری که انقلاب اسلامی انجام داده است.

حکیم اظهار داشت: در پیشگاه ملت‌های جهان و آزادگان جهان ضرورت توجه به حقوق بشر اسلامی یک موضوع اساسی است و باید در راستای برقراری قسط در عالم و کمک به مردم مظلوم تلاش کنیم.

همچنین مهدی امیری مدیرکل دفتر مطالعات سیاسی مرکز پژوهش‌های مجلس در این نشست گفت:حرکت‌های استعماری و به سلطه در آوردن مردم مظلوم جهان برای منفعت غرب شکل می‌گیرد، از زمانی که نهضت‌های آزادی‌بخش تحت سلطه شکل گرفت یک مفهومی به وجود آمد که حاکی از قرار دادن قدرت نرم در برابر قدرت سخت است.

وی گفت: رفتار متناقص غربی ریشه در این دارد که حقوق بشر ارزش حقوقی ندارد بلکه کارکرد سیاسی حقوق بشر برایشان مهم است و هرجا که در تعارض با منافع آن‌ها نباشد همچون حمله به غزه واکنشی نشان نمی‌دهند.

وی با بیان اینکه در غرب حقوق بشر ابزاری برای کنترل است گفت: اتفاقی که در ۳۰۰ روز گذشته در غزه افتاده است همه ارزش‌های حقوق بشری را به طور کامل زیر پا گذاشته و به هیچ کدام عمل نشده است، قواعدی که در خصوص حمایت از مراکز غیر نظامی وجود دارد کامل زیر پا گذاشته شد و بنابراین آن چیزی که در غزه اتفاق می‌افتد مصداق و مبین دوگانگی حقوق بشر غرب است و باید در این نظام حقوق بشری غربی یک بازبینی صورت بگیرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *