آشنایی با جایزه حقوق بشر اسلامی؛ برگزیدگان سال ۱۴۰۳ چه کسانی هستند؟

13:49 - 15 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۶۵۹۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
آشنایی با جایزه حقوق بشر اسلامی؛ برگزیدگان سال ۱۴۰۳ چه کسانی هستند؟
برگزیدگان و تجلیل‌شدگان هشتمین جایزه حقوق بشر اسلامی در حالی معرفی شدند که موضوع جایزه امسال دفاع از مردم مظلوم فلسطین، محور مقاومت و مقابله با جنایت‌های رژیم صهیونیستی بود.

خبرگزاری میزان – جایزه حقوق بشر اسلامی ایران یک جایزه بین‌المللی است که به قربانیان نقض حقوق بشر یا حامیان و مدافعان حقوق بشر اعطا می‌شود؛ هشتمین دوره اعطای جایزه حقوق بشر اسلامی ۴۲ نامزد از تقریبا ۱۷ کشور داشت که پس از بررسی‌های کمیته اعطای جایزه حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی در نهایت ۶ نفر جزو برگزیدگان و ۳ نفر جزو تجلیل‌شوندگان انتخاب شدند.

دبیر ستاد حقوق بشر پیشتر با اشاره به تعیین ۱۴ مرداد به‌عنوان روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی، از سوی سازمان همکاری اسلامی در سال ۱۳۸۷، موضوع هشتمین جایزه حقوق بشر اسلامی را «دفاع از مردم مظلوم فلسطین، محور مقاومت و مقابله با جنایت‌های رژیم صهیونیستی» اعلام کرد.

 

همه‌چیز درباره برگزیدگان و تجلیل‌شدگان هشتمین جایزه حقوق بشر اسلامی

مراسم اعطای هشتمین جایزه حقوق بشر اسلامی چگونه برگزار شد؟

مراسم اعطای هشتمین دوره جایزه حقوق بشر اسلامی با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین اژه‌ای، رئیس دستگاه قضا، کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر، مقام‌های کشوری و لشکری و سفرای کشور‌های اسلامی مقیم در تهران یکشنبه، چهاردهم مرداد ۱۴۰۳ برگزار شد.

در این مراسم از شهید اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، شهید حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه دولت سیزدهم، شهید محمدرضا زاهدی، از فرماندهان ارشد ضدتروریست، زیاد نخاله، دبیرکل جنبش اسلامی فلسطین، حایمه اِرمیدا، نماینده دائم نیکاراگوئه در سازمان ملل و فعال و حامی حقوق فلسطینی‌ها در منطقه آمریکای لاتین، ژیل دوور، وکیل و حقوقدان فرانسوی و پایه‌گذار تشکل حقوقدانان غربی برای حمایت از مردم مظلوم غزه، سراج الحق، رئیس حزب سیاسی جماعت اسلامی و فعال ضدصهیونیستی پاکستان، شارلوت کیتس، هماهنگ‌کننده بین‌المللی شبکه همبستگی زندانیان فلسطینی و عضو گروه سازماندهی کارزار آمریکا برای بایکوت علمی و فرهنگی رژیم صهیونیستی و اسدالله اسدی، دیپلمات آزاده کشورمان، قدردانی شد.

 

همه‌چیز درباره برگزیدگان و تجلیل‌شدگان هشتمین جایزه حقوق بشر اسلامی

همه چیز درباره برگزیدگان هشتمین دوره جایزه حقوق بشر اسلامی

اسماعیل هنیه

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، غایب بزرگ مراسم اعطای هشتمین جایزه حقوق بشر اسلامی بود؛ وی که از سران مقاومت فلسطین بود و در سال‌های گذشته نقش مهمی در مسیر مبارزه با جنایت‌های رژیم صهیونیستی و احقاق حقوق مردم فلسطین بازی کرده بود، درپی حمله تروریستی رژیم صهیونیستی در دهم مرداد سال جاری به شهادت رسید.

براساس اعلام کمیته اعطای جایزه حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی، شهید هنیه به پاس کوشش‌های ارزنده در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و محور مقاومت و جنبش حماس به دلیل تقدیم بیش از ۲۰ هزار شهید از اعضای خانواده در جهت حفظ آرمان‌های ضدصهیونیستی شایسته دریافت این جایزه شد.

معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه طی سخنانی در مراسم اعطای هشتمین جایزه حقوق بشر اسلامی درباره انتخاب شهید هنیه، اظهار کرد: مراسم بزرگداشت روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی امسال، آیینه تمام تمای مظلومیت مردم فلسطین است؛ در مراسم امسال قرار بود از شهید والامقام رهبر شجاع و مجاهد برجسته جناب آقای اسماعیل هنیه، رهبر جنبش مقاومت اسلامی حماس به پاس سال‌ها مجاهدت و تلاش‌های ارزنده در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و محور مقاومت مقابله با جنایت‌های رژیم صهیونیستی و تقدیم ده‌ها شهید از اعضای خانواده خود در جهت حفظ آرمان‌های انقلابی و ضد صهیونیستی، تجلیل به عمل آید، اما شاهد بودیم پیش از برگزاری این مراسم طی یک عملیات تروریستی به دست رژیم جنایت‌کار صهیونیستی به درجه رفیع شهادت رسیدند؛ پاداشی که ارزشمندترین تجلیل از مجاهدانی است که در راه خداوند و حفظ عزت و سربلندی اسلام و آزادی قدس شریف به جهاد خواسته‌اند.

 

همه‌چیز درباره برگزیدگان و تجلیل‌شدگان هشتمین جایزه حقوق بشر اسلامی

زیاد نخاله

زیاد نخاله، دبیرکل جنبش اسلامی فلسطین نیز از سوی کمیته اعطای جایزه حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی به پاس کوشش‌های ارزنده در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و محور مقاومت شایسته دریافت جایزه شد.

این سیاست مدار فلسطینی در سال ۲۰۱۴ در سال ۱۹۵۳ میلادی در خان‌یونس، نوار غزه، به دنیا آمد؛ پدرش در جریان کشتار خان‌یونس در سال ۱۹۵۶ به دست ارتش رژیم صهیونیستی به شهادت رسید.

نخاله در سال ۱۹۷۱، به خاطر فعالیت‌هایش در مبارزه با رژیم صهیونیستی از سوی این رژیم به حبس ابد محکوم شد؛ وی یکی از هزار و ۱۵۰ اسیر فلسطینی بود که بر اساس توافق در ۱۹۸۵ آزاد شد.

نخاله از پس از آزادی از اسارت وظیفه تاسیس گردان‌های قدس، در نوار غزه را برعهده گرفت؛ این سیاستمدار فلسطینی در سال ۱۹۸۸ به خاطر نقشش در انتفاضه اول علیه اشغال‌گری رژیم صهیونیستی دوباره از سوی این رژیم دستگیر و به لبنان تبعید شد.

حایمه ارمیدا

کمیته اعطای جایزه حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی، حایمه ارمیدا، نماینده دائم نیکاراگوئه در سازمان ملل را به‌عنوان برگزیده هشتمین جایزه حقوق بشر اسلامی معرفی کرد.

این فعال و حامی حقوق فلسطینی‌ها در منطقه آمریکای لاتین که سابقه فعالیت در سمت نائب رئیس کمیته اعمال حقوق تخطی‌ناپذیر مردم فلسطین در سازمان ملل، معاون سابق کمیته چهارم مجمع عمومی سازمان ملل و مذاکره‌کننده ارشد نیکاراگوئه را دارد، به پاس کوشش‌های ارزنده در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و محور مقاومت، حمایت از نیکاراگوئه در طرح شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم اسرائیل و حمایت از نیکاراگوئه در طرح شکایت از آلمان نزد دیوان بین‌المللی دادگستری به دلیل قطع کمک‌ها به آنروا و کمک به تسهیل نسل‌کشی رژیم صهیونیستی شایسته دریافت جایزه شد.

 

همه‌چیز درباره برگزیدگان و تجلیل‌شدگان هشتمین جایزه حقوق بشر اسلامی

ژیل دوور

ژیل دوور، وکیل و حقوقدان فرانسوی و پایه‌گذار تشکل حقوقدانان غربی برای حمایت از مردم مظلوم غزه، دیگر برگزیده هشتمین جایزه حقوق بشر اسلامی بود.

وی وکیل رسمی جبهه آزادیبخش پولیساریو در صحرای غربی بوده است که تاکنون ۷ پرونده را در دادگاه علیه اتحادیه اروپا به پیروزی رسانده است؛ دوور همچنین وکیل تشکیلات خودگردان فلسطین از سال ۲۰۰۹ در دادگاه لاهه و وکیل جنبش اسلامی حماس است.

این وکیل فرانسوی، سخنگویی ۳۵۰ سازمان مردم‌نهاد و ۴۰ وکیل را که از سال ۲۰۰۸ به حمایت از مردم غزه در دادگاه لاهه شکایت کرده، برعهده دارد.

کمیته اعطای جایزه حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی، دوور را به پاس کوشش‌های ارزنده در حمایت از مردم مظلوم فلسطین، به سرانجام رساندن عضویت رسمی فلسطین در دیوان دائمی بین‌المللی کیفری در لاهه، رسانه‌ای کردن بسیاری از جنایت‌های رژیم صهیونیستی نزد افکار عمومی جهانیان و راه‌اندازی پویش وکلای بین‌المللی متشکل از ۲۰۰ هزار وکیل برای دفاع از مردم مظلوم غزه شایسته دریافت جایزه دانست.

این وکیل فرانسوی پیشتر در گفت‌وگو با میزان گفت: آشکارترین مصداق نسل‌کشی در غزه قحطی تحمیل شده از سوی اسرائیل است؛ قحطی که ۲ میلیون نفر را به‌طور کلی درگیر کرده و تبدیل به یک قحطی جدی برای ۲۰ تا ۲۵ درصد کل جمعیت منطقه غزه شده است؛ در موضوع بحران غزه، نباید توجهات معطوف به رقم ۳۰ هزار (آمارشهدا) باشد، بلکه خانواده‌های زیادی در غزه هستند که دچار قحطی شده و مشکلات سلامتی جدی را در حال حاضر متحمل شده‌اند و این موضوع در آینده نیز آن‌ها را رنج خواهد داد؛ از این رو نباید روی رقم ۳۰ هزار متوقف شویم؛ چیزی که درباره غزه خیلی غم‌انگیز است، اینکه قحطی در این منطقه می‌تواند فردا تمام شود؛ اگر اسرائیل اجازه عبور کامیون‌های حامل کمک‌های بشردوستانه را بدهد، این قحطی به راحتی از بین رفته و پایان می‌یابد، اما این اتفاق نمی‌افتد؛ در تاریخ معاصر جهان چنین قحطی وجود نداشته است.

 

همه‌چیز درباره برگزیدگان و تجلیل‌شدگان هشتمین جایزه حقوق بشر اسلامی

سراج الحق

سراج الحق، رئیس حزب سیاسی جماعت اسلامی و فعال ضد صهیونیستی از دیگر برگزیدگان هشتمین جایزه حقوق بشر اسلامی بود.

وزیر ارشد ایالت خیبر پختونخواه و عضو ارشد پارلمان پاکستان که از سوی ممنون حسین، رئیس‌جمهور پاکستان به پاس تلاش‌های سیاسی در ۲۰۱۴ جایزه دریافت کرد، از سوی کمیته اعطای جوایز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی به پاس کوشش‌های ارزنده در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و محور مقاومت، برگزیده شد.

سراج الحق، در گفت‌وگو با میزان با اشاره به بی‌توجهی کشور‌های غربی به‌عنوان مدعیان اصلی حقوق بشر به بدترین و بزرگ‌ترین چالش‌ها و بحران‌ها در این زمینه، گفت: بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مشکل حال حاضر جهان این است که حقوق بشر به‌ویژه از سوی سازمان ملل تامین نمی‌شود و مورد حفاظت قرار نمی‌گیرد؛ این موضوع سبب می‌شود تا چالش‌ها و بحران‌های مخاطره‌آمیزی در نقاط مختلف جهان رقم بخورند و زندگی افراد زیادی را تحت تاثیر قرار دهند؛ ایران با برگزاری مراسمی در گرامیداشت حقوق بشر اسلامی، مردم سراسر جهان را فراخواند و به تلاش‌های فعالان حقوق بشر در زمینه مسائل حقوق بشری مسلمانان و حقوق بشر اسلامی توجه کرد.

به گفته وی، باعث خرسندی است که رهبر و دولت ایران تا این حد به موضوع غزه و نقض حقوق مردم این منطقه توجه دارند و ملل مسلمان جهان از این بابت قدردان ایران و رهبر انقلاب هستند.

 

همه‌چیز درباره برگزیدگان و تجلیل‌شدگان هشتمین جایزه حقوق بشر اسلامی

شارلوت کیتس

شارلوت کیتس، هماهنگ‌کننده بین‌المللی شبکه همبستگی زندانیان فلسطینی و عضو گروه سازماندهی کارزار آمریکا برای بایکوت علمی و فرهنگی رژیم صهیونیستی که سابقه فعالیت‌های ضد صهیونیستی و ایراد سخنرانی در دفاع از آرمان‌های فلسطین را در کارنامه دارد، از سوی پلیس ونکوور کانادا دستگیر و به شرط عدم حضور در هرگونه مراسم اعتراض تجمع یا گردهمایی به‌صورت موقت آزاد شده است؛ وی در انتظار محاکمه در تاریخ ۸ اکتبر ۲۰۲۴ (۱۷ مهر ۱۴۰۳) است.

وی به پاس کوشش‌های ارزنده در حمایت از مردم مظلوم فلسطین برگزیده هشتمین جایزه حقوق بشر اسلامی شد.

شارلوت کیتس طی پیامی ویدیویی به مراسم اعطای هشتمین جایزه حوق بشر اسلامی، اظهار کرد: جنبش جهانی حمایت از مردم فلسطین ایمان دارد که نیرو‌های مقاومت اقدام‌های لازم را انجام می‌دهند تا تجاوزکارانی که به ترور اسماعیل هنیه اقدام کردند، مجازات شوند؛ من، به عنوان مسئول هماهنگی خارجی سازمان غیردولتی صامدون، شبکه همبستگی زندانیان فلسطینی، اعلام می‌کنم که هر جایزه‌ای که به ما اهدا می‌شود، ابتدا تقدیم می‌کنیم به کسانی که از خود گذشتگی کرده و پشت میله‌های زندان‌های رژیم اسرائیل در حال مقاومت هستند، به مردم فلسطینی که در غزه، سرزمین ها‌ی اشغالی و کرانه باختری در حال مقاومت‌اند؛ به اسیران شجاعی که روزانه در برابر زندانبانان صهیونیست مقاومت می‌کنند.

تجلیل‌شدگان هشتمین جایزه حقوق بشر اسلامی چه کسانی بودند؟

شهید حسین امیرعبداللهیان

کمیته اعطای جایزه حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی، شهید حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه دولت سیزدهم را به پاس کوشش‌های ارزنده آن شهید در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و محور مقاومت، شایسته تجلیل دانست.

شهید امیرعبداللهیان به دلیل تلاش گسترده در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در مسیر احقاق حق مردم فلسطین به‌ویژه غزه درپی دور جدید جنگ رژیم صهیونیستی، با عنوان مرد میدان دیپلماسی غزه شناخته می‌شد.

شهید محمدرضا زاهدی

شهید محمدرضا زاهدی، به نمایندگی از سوی خانواده‌های شهدای تروریستی در سوریه از سوی کمیته اعطای جایزه حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی مورد تجلیل قرار گرفت؛ خانواده این شهید، در مراسم تجلیل حضور یافتند.

شهید محمدرضا زاهدی، در حمله هوایی ارتش رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق به شهادت رسید.

 

همه‌چیز درباره برگزیدگان و تجلیل‌شدگان هشتمین جایزه حقوق بشر اسلامی

اسدالله اسدی

اسدالله اسدی، دیپلمات آزاده ایرانی که به مدت ۵ سال در زندان‌های آلمان و بلژیک به‌صورت غیرقانونی بازداشت بود، دیگر تجلیل‌شده مراسم هشتمین جایزه حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی بود.

روایت اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی زندانی در کشور‌های آلمان و بلژیک از دوران حبس خود در زندان‌های این کشورها، یکی از روایت‌های مستندی است که می‌تواند وضعیت نقض حقوق بشر در زندان‌های کشور‌های اروپایی را آشکار کند؛ اسدی پنج سال پیش در پی نقض حقوق بین‌الملل و کنوانسیون ۱۹۶۱ ناظر بر روابط دیپلماتیک بین کشور‌ها و بدون ارائه هرگونه سند و دلیلی بازداشت شد؛ وی در ۱۰۱ روز نخست در زندانی در آلمان محبوس بود و پس از آن به بلژیک منتقل شد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *