تشدید تنش ناتو و روسیه؛ مسکو استقرار موشک‌های هسته‌ای را بررسی می‌کند

10:55 - 15 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۶۵۸۸
تشدید تنش ناتو و روسیه؛ مسکو استقرار موشک‌های هسته‌ای را بررسی می‌کند
تصمیم‌های تحریک‎آمیز ناتو مانند استقرار موشک‌های دوربرد در خاک آلمان و تحویل جنگنده‌های اف ۱۶ به اوکراین که اقدام‌های تلافی‌جویانه روسیه را به همراه خواهد داشت، به تشدید تنش‌ها منجر خواهد شد.

خبرگزاری میزان - سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه گفت: ممکن است زمانی فرا برسد که روسیه در پاسخ به اقدام کشور‌های غربی نیاز به استقرار موشک‌های اتمی داشته باشد.

 این هشدار در حالی بیان شد که ریابکوف در مورد گام‌های احتمالی روسیه برای افزایش توان دفاعی خود صحبت می‌کرد.

این مقام ارشد روسیه هشدار داد: اگر ولادیمیر پوتین، فرمانده کل نیرو‌های مسلح فدراسیون روسیه و ارتش ما تشخیص دهند که مهمات ویژه برای حامل‌های خاص مورد نیاز است، پس همین‌طور خواهد شد.

 وی تاکید کرد که این تصمیم براساس ارزیابی جامع عوامل موثر بر امنیت ملی روسیه اتخاذ خواهد شد.

اظهارات ریابکوف در پاسخ به سوالی درباره تدابیر احتمالی روسیه در صورت انجام اقدام مشابه از سوی غرب بیان شد؛ وی تاکید کرد که احتمال بروز چنین نیازی در آینده را رد نمی‌کند.

پیش از این رئیس‎جمهور روسیه هشدار داده بود که در صورت استقرار تسلیحات آمریکا در آلمان، مسکو اقدام تلافی‌جویانه را اتخاذ خواهد کرد.

پوتین در مراسم رژه اصلی نیروی دریایی روسیه در سن پترزبورگ با اشاره به بیانیه دولت آمریکا درباره برنامه استقرار سامانه‌های موشکی دوربرد در آلمان از سال ۲۰۲۶، تاکید کرد: تاسیسات مهم دولتی و نظامی روسیه، مراکز اداری و صنعتی و زیرساخت‌های دفاعی در دسترس آن‌ها خواهد بود، زمان رسیدن چنین موشک‌هایی حدود ۱۰ دقیقه خواهد بود، این وضعیت یادآور دوران جنگ سرد است.

تشدید تنش و تحویل جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین

هشدار روسیه در حالی صورت می‌گیرد که جت‌های جنگنده اف-۱۶ تازه وارد به اوکراین از سوی ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌‎جمهور این کشور، به نمایش گذاشته شد.

زلنسکی گفت این جنگنده‌ها تلاش‌های جنگی اوکراین را علیه روسیه تقویت خواهند کرد.

پوتین پیش از این هشدار داده که در صورت میزبانی از هواپیما‌های جنگی مورد استفاده در اوکراین، مسکو ممکن است حمله به تأسیسات کشور‌های ناتو را در نظر بگیرد.

جو بایدن، رئیس‎جمهور آمریکا، در آگوست ۲۰۲۳ (مرداد ۱۴۰۲) مجوز استقرار اف-۱۶‌های مستعمل در اوکراین را صادر کرد.

آیا روسیه موشکی‌های تهاجمی با قابلیت هدف قرار دادن خاک اروپا را مستقر می‌کند؟

پوتین در جشن روز نیروی دریایی روسیه گفت که کشورش «تدابیر تلافی‌جویانه برای استقرار» موشک‌های تهاجمی با قابلیت هدف قرار دادن خاک اروپا که ممکن است قادر به حمل کلاهک هسته‌ای باشند، «با در نظر گرفتن اقدام‌های آمریکا و ماهواره‌هایش در اروپا» اتخاذ خواهد کرد.

نیکلای سوکوف، کارشناس ارشد مرکز خلع سلاح و عدم اشاعه وین که در مورد موشک‌ها و کنترل تسلیحات روسیه تحقیق می‌کند، به دیفنس نیوز گفت: هنوز مشخص نیست که مسکو به دنبال استفاده یا استقرار کدام موشک‌هاست.

او گفت که کالیبر پرتاب شده از زمین انتخاب «بدیهی» بود و توسعه و آزمایش به موقع آن تا سال ۲۰۲۶ آسان خواهد بود؛ افزایش برد موشک‌های اسکندر یا حتی احیای پروژه روبژ نیز ممکن است روی میز باشد.

موشک‌های اسکندر در حال حاضر در کالینینگراد و بلاروس مستقر شده‌اند، در حالی که سامانه‌های دوربردتر می‌توانند در عمق بیشتری در خاک روسیه مستقر شوند و زمان هشدار زودهنگام در هر دو طرف افزایش یابد.

مایکل دویتزمن، یکی از همکاران تحقیقاتی مرکز مطالعات عدم اشاعه جیمز مارتین مستقر در کالیفرنیا، گفت: موشک کروز  M۷۲۹ نیز وجود دارد که آمریکا معتقد است در دهه ۲۰۱۰ عملیاتی شد.

انتهای پیام/


برچسب ها: روسیه ناتو

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *