اقدام آمریکا علیه تیک‌تاک به بهانه حمایت از کودکان

14:13 - 13 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۶۲۸۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
اقدام آمریکا علیه تیک‌تاک به بهانه حمایت از کودکان
آمریکا و برخی دیگر از کشور‌های غربی، که همواره خود را مدافع آزادی بیان معرفی می‌کنند، طی سال‌های گذشته درصدد کنار زدن رقبای شرقی خود به بهانه حمایت از کودکان بوده‌اند.

خبرگزاری میزان - دولت آمریکا شکایت تازه‌ای علیه تیک‌تاک تنظیم و این شرکت رسانه‌های اجتماعی را به جمع‌آوری غیرقانونی داده‌های کودکان و پاسخگو نبودن در زمانی که والدین سعی در حذف اکانت‌های فرزندان خود داشتند، متهم کرده است.

وزارت دادگستری آمریکا ادعا کرد که اقدام‌های این شرکت به منزله تجاوز در مقیاس گسترده به حریم خصوصی کودکان و برخلاف قوانینی است که شرکت‌های آنلاین را ملزم به کسب رضایت والدین برای جمع‌آوری اطلاعات برای افراد زیر ۱۳ سال می‌کند. 

مقام‌های آمریکایی با اشاره به پرونده مشابهی که در سال ۲۰۱۹ مطرح شد، مدعی شدند که این شرکت و بایت‌دنس (شرکت مادر تیک‌تاک) به‌طور دائم مرتکب تخلف می‌شوند. 

تیک‌تاک این ادعا‌ها را رد کرده و می‌گوید که به تلاش‌های خود برای محافظت از کودکان مفتخر است. 

تنش قبلی میان شرکت چینی و آمریکا

این شکایت فشار بر تیک‌تاک و شرکت مادر آن، یعنی بایت‌دنس را تشدید می‌کند؛ این ۲ شرکت از قبل با آمریکا به دلیل قانونی تصویب شده دست به گریبان هستند، قانونی که فعالیت تیک‌تاک را در این کشور ممنوع می‌کند. 

تیک‌تاک یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی در جهان است که بیش از ۱ میلیارد کاربر در سراسر جهان و بیش از ۱۷۰ میلیون کاربر در آمریکا دارد.

بررسی‌های انجام شده از سوی موسسه پیو ریسرچ نشان می‌دهد که بیش از ۶۰ درصد از نوجوانان ۱۳ تا ۱۷ ساله در آمریکا از این پلت‌فرم استفاده می‌کنند که بیش از نیمی از آن‌ها کاربر روزانه این نرم‌افزار هستند. 

در این شکایت آمده است که دولت آمریکا به دنبال پایان دادن به آنچه «تجاوزات گسترده غیرقانونی به حریم خصوصی کودکان از سوی تیک‌تاک خوانده»، شده است. 

آمریکا پیش از این نیز فشار‌ها بر شرکت بایت‌دنس، شرکت مالک نرم‌افزار تیک‌تاک را افزایش داده بود؛ آمریکا می‌گوید که بایت‌دنس باید سهام تیک‌تاک را به این کشور بفروشد.

در حالی که تیک‌تاک اعلام کرده که متعهد به مبارزه با ممنوعیت احتمالی در دادگاه است، صاحبان مشاغل کوچک در آمریکا، که به‌عنوان منبع اصلی درآمد خود به این نرم‌افزار وابسته هستند، در نگرانی به‌سر‌می‌برند. 

فشار آمریکا به دلایل واهی بر تیک‌تاک در حالی است که گزارش‌های متعددی درباره سوءاستفاده از کودکان در رسانه‌های اجتماعی تحت مالکیت شرکت‌های غربی، مانند متا منتشر شده است. از جمله این موارد می‌توان به بهره‌کشی جنسی از کودکان در پلتفرم‌های متا اشاره کرد.

اما آمریکا بدون توجه به آینده مشاغل در این کشور، صرفا به دنبال خاموش کردن صدا‌هایی که از طریق تیک‌تاک به گوش جهان می‌رسند، است. 

کارشناسان در کنار اشاره به تاثیر ممنوع شدن تیک‌تاک بر مشاغل در آمریکا، نسبت به محدود شدن آزادی بیان در این کشور هشدار داده‌اند. 

میدل‌ایست‌آی در این مورد می‌نویسد: سیاست نظارتی آمریکا همیشه براساس نژادپرستی و با سرکوب هدفمند جوامع به حاشیه رانده‌شده است.

تصمیم دولت آمریکا برای ممنوعیت تیک‌تاک، در حالی که موضوع اشتراک‌گذاری داده‌های شرکت‌های فناوری آمریکایی با دولت‌های خارجی را نادیده می‌گیرد، نشان می‌دهد که داده‌ها و سیاست‌های نظارتی آمریکا تا حد زیادی از سوی نژادپرستی هدایت می‌شود.

اقدام‌ها علیه تیک‌تاک در کشور‌های اروپایی

تیک‌تاک در سال ۲۰۲۳ به دلیل آنچه کوتاهی در محافظت از حریم خصوصی کودکان خوانده شده، از سوی ناظر اطلاعات انگلیس ۱۲.۷ میلیون پوند جریمه شد. 

این نهاد انگلیسی مدعی است که تیک‌تاک به ۱.۴ میلیون کودک زیر ۱۳ سال در انگلیس اجازه استفاده از این پلتفرم را در سال ۲۰۲۰ داده است.

همچنین تنظیم‌کنندگان ایرلندی تیک‌تاک را در سال ۲۰۲۳ به دلیل آنچه نقض حریم خصوصی کودکان خواندند، ۳۴۵ میلیون یورو (۲۹۶ میلیون پوند) جریمه کردند.

این بزرگترین جریمه‌ای است که تیک‌تاک تا به امروز از تنظیم کننده‌ها دریافت کرده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *