ترورهای عمدی رژیم صهیونیستی برای سرپوش گذاشتن بر جنایت در غزه؛ خبرنگاران قتل‌عام می‌شوند

12:15 - 12 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۶۱۱۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
ترورهای عمدی رژیم صهیونیستی برای سرپوش گذاشتن بر جنایت در غزه؛ خبرنگاران قتل‌عام می‌شوند
رژیم صهیونیستی طی ۱۰ ماه گذشته به شکلی مستمر استراتژی جنایت‌کارانه قتل‌عام خبرنگاران فلسطینی را اجرایی کرده است.

خبرگزاری میزان – قتل‌عام اهالی رسانه در غزه به‌عنوان بخشی از استراتژی‌های نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در حالی ادامه دارد که سازمان‌ها و سازوکار‌های بین‌المللی مربوط، اقدامی جز محکوم کردن این جنایت انجام نمی‌دهند.

در ۳۱ جولای (دهم مرداد سال جاری) اسماعیل الغول، خبرنگار ۲۷ ساله الجزیره و رامی الریفی، تصویربردار ۲۷ ساله این شبکه بر اثر حمله پهپادی رژیم صهیونیستی به خودرویشان در نزدیکی مجتمع پزشکی الشفا در شمال غزه به شهادت رسیدند.

این حمله رژیم صهیونیستی به شهادت یک کودک فلسطینی که در حال تماشای روند تهیه گزارش آن‌ها بود، منجر شد.

براساس اطلاعات موجود، الغول و الریفی در حال تهیه گزارشی به مناسبت شهادت اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، در نزدیکی خانه وی در اردوگاه آوارگان الشاطی غزه بودند که هدف قرار گرفتند.

البته هدف قرار دادن خبرنگاران فلسطینی از سوی رژیم صهیونیستی سابقه‌ای طولانی دارد که با دور جدید جنگ علیه غزه تشدید شده است.

قبل از آغاز دور جدید حمله‌های رژیم صهیونیستی به غزه، در مه ۲۰۲۲ (اردیبهشت ۱۴۰۱)، شیرین ابوعاقله، خبرنگار الجزیره هنگام پوشش خبرحمله نظامیان صهیونیست به اردوگاه آوارگاه «جنین» در کرانه باختری هدف قرار گرفت و به شهادت رسید.

پرونده جنایتی که همچنان به تحقق عدالت نزدیک نشده است.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل: حمله به خبرنگاران غزه را محکوم می‌کنیم

دفتر حقوق بشر سازمان ملل در جدیدترین موضع‌گیری خود درباره تحولات غزه، قتل‌عام خبرنگاران فلسطینی به دست رژیم صهیونیستی را محکوم کرد.

از سوی دیگر استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل در کنفرانسی خبری گفت: این مورد و دیگر حوادث مشابه باید به‌طور کامل و شفاف بررسی شده و به آن پاسخ داده شود.

وی ضمن اعلام تسلیت سازمان ملل به دلیل جدیدترین جنایت رژیم صهیونیستی علیه خبرنگاران فلسطینی اظهار کرد که سازمان ملل بر دسترسی و امنیت بیشتر خبرنگاران تاکید دارد.

سخنگوی سازمان ملل در پاسخ به پرسشی درباره چگونگی محافظت خبرنگاران از وی سازمان ملل، گفت: توانایی ما برای محافظت از خبرنگاران از طریق حمایتی است که انجام می‌دهیم؛ ما جز افرادی نیستیم که برای حفاظت سلاح در دست داشته باشیم.

آخرین آمار شهدای خبرنگار غزه

براساس آخرین آمار ارائه شده از سوی مقام‌های فلسطینی از زمان آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲) تاکنون ۱۶۵ خبرنگار فلسطینی بر اثر جنایت‌های رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند.

ترور الغول و الریفی بر نگرانی‌ها درباره تداوم استراتژی قتل‌عام خبرنگاران فلسطینی از سوی رژیم صهیونیستی افزود.

اهالی رسانه فلسطین نقش مهمی در اطلاع‌رسانی وضعیت غزه برای جهان دارند؛ چراکه رژیم صهیونیستی به خبرنگاران بین‌المللی اجازه ورود به غزه را جهت پوشش تحولات این باریکه نداده است.

ساکت کردن خبرنگاران فلسطینی می‌تواند واقعیت تکان‌دهنده غزه را از چشم جهان پنهان کند.

 

آدم‌کُشی صهیونیست‌ها برای سرپوش گذاشتن بر جنایت در غزه؛ خبرنگاران همچنان قربانی می‌دهند

واکنش الجزیره به شهادت الغول و الریفی چه بود؟

شبکه رسانه‌ای الجزیره در بیانیه‌ای شهادت الغول و الریفی را تروری هدفمند از سوی رژیم صهیونیستی خواند و متعهد شد که همه اقدام‌های قانونی را برای تعقیب عاملان این جنایت دنبال کند.

الجزیره اعلام کرد که الغول و الریفی ۱۵ دقیقه قبل از شهادت با میز خبری خود در این شبکه تماس گرفته و در جریان صحبت اعلام کردند که نظامیان صهیونیست به آن‌ها نزدیک می‌شوند.

روایتی از زندگی الغول

اسماعیل الغول، یکی از شناخته‌شده‌ترین خبرنگاران غزه، پیشتر در ماه مارس (اسفند سال گذشته) در بیمارستان الشفا به دست نظامیان صهیونیست دستگیر و ۱۲ ساعت بعد آزاد شده بود.

خبرنگار سرشناس فلسطینی که هنگام هدف قرار گرفتن از سوی ارتش رژیم صهیونیستی جلیقه پرس بر تن داشت، ۱۰ ماه بود که همسر و دختر ۲ ساله اش را که آواره شده بودند، ندیده بود.

وی در ماه ژوئن (خرداد) در شبکه اجتماعی ایکس نوشته بود: دخترم در حالی بزرگ می‌شود که من بزرگ شدن او را نمی‌بینم.

ادعای تکراری رژیم صهیونیستی

ارتش رژیم صهیونیستی در واکنش به اعتراض‌ها و انتقاد‌ها درپی شهادت الغول و همکارش، ادعا‌هایی را مطرح کرد که برای هیچ‌کس پذیرفته نبود.

در بیانیه ارتش رژیم صهیونیستی، ادعا شده که الغول از اعضای حماس بوده و در عملیات طوفان الاقصی شرکت داشته است.

این بیانیه در حالی منتشر شد که ارتش رژیم صهیونیستی درباره ادعای نقش داشتن الغول در طوفان الاقصی و دلیل هدف قرار دادن همکارش را توضیح نداده است.

الجزیره ادعا‌های بی‌اساس ارتش رژیم صهیونیستی را تلاشی برای توجیه قتل عمدی همکاران خود خوانده و تاکید کرد که این ادعاها، اتهام‌های بی‌اساس و بی‌سند و مدرک هستند؛ این در حالی است که اسرائیل سابقه طولانی در جعل شواهد برای سرپوش گذاشتن بر جنایت‌های فاجعه‌بار خود دارد.

رئیس دفتر الجزیره در بخش فلسطین و اراضی اشغالی گفت: نظامیان اسرائیلی پیشتر در ماه مارس الغول را در بیمارستان الشفا دستگیر و پس از ۱۲ ساعت آزاد کردند؛ اگر ادعای آن‌ها درست است، آیا او را آزاد می‌کردند؟ واضح است که صهیونیست‌ها با این ادعا قصد توجیه جنایت خود را دارند.

 

آدم‌کُشی صهیونیست‌ها برای سرپوش گذاشتن بر جنایت در غزه؛ خبرنگاران همچنان قربانی می‌دهند

سازمان‌های بین‌المللی چه می‌گویند؟

سازمان گزارشگران بی‌مرز RSF تاکنون سه شکایت به دیوان بین‌المللی کیفری ICC ارائه کرده و از این دادگاه خواسته است تا جنایت جنگی رژیم صهیونیستی علیه خبرنگاران و اهالی رسانه فلسطینی را بررسی کند.

این سازمان در بیانیه خود درپی شهادت الغول و الریفی آورده است: ما از این حمله خشونت‌آمیز به ۲ خبرنگار برجسته الجزیره وحشت زده‌ایم؛ این جدیدترین حادثه در حدود ۱۰ ماه جنایت علیه خبرنگاران در غزه است؛ اسرائیل باید فورا به خشونت علیه خبرنگاران فلسطینی پایان دهد.

در بخشی دیگر از این بیانیه آمده است: ما همچنین خواستار افزایش فشار‌های بین‌المللی هستیم تا اطمینان حاصل شود که خبرنگارانی که هنوز در غزه کار می‌کنند می‌توانند با خیال راحت وظایف خود را انجام دهند و عدالت را برای بسیاری از کشته‌شدگان تامین کنند؛ این قتل‌عام باید اکنون متوقف شود.

کمیته بین‌المللی حفاظت از روزنامه‌نگاران CPJ نیز خواستار پاسخگویی رژیم صهیونیستی درباره کشتن این ۲ خبرنگار فلسطینی شد.

رئیس کمیته حفاظت از خبرنگاران تاکید کرد: خبرنگاران غیرنظامی محسوب می‌شوند و هرگز نباید هدف قرار گیرند؛ کشتن الغول و الریفی آخرین نمونه از خطرات مستندسازی جنگ در غزه است که مرگ‌بارترین درگیری برای خبرنگاران در سه دهه گذشته محسوب می‌شود.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، بزرگ‌ترین اتحادیه روزنامه‌نگاران جهان، نیز در واکنش به شهادت الغول و الریفی، نوشت: ما برای محکوم کردن این قتل‌عام کلمه کم داریم؛ اسرائیل باید کشتن خبرنگاران را متوقف کند.

قوانین بین‌المللی درباره حفاظت از خبرنگاران چه می‌گویند؟

براساس قوانین بین‌المللی خبرنگاران و اهالی رسانه جز جمعیت غیرنظامی هستند؛ از این رو قوانین بشردوستانه بین‌المللی بر حفاظت آن‌ها در جریان جنگ تاکید دارند.

ضمن اینکه کشتن عمدی خبرنگاران براساس قوانین بین‌المللی جنایت جنگی محسوب می‌شود.


انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *