محکومیت اقدام‌های تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی در نشست شورای امنیت درباره ترور اسماعیل هنیه

9:10 - 11 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۵۹۸۶
محکومیت اقدام‌های تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی در نشست شورای امنیت درباره ترور اسماعیل هنیه
نشست شورای امنیت سازمان ملل با موضوع بررسی اقدام رژیم صهیونیستی در ترور اسماعیل هنیه برگزار شد.

خبرگزاری میزان – نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل با موضوع ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس از سوی رژیم صهیونیستی برگزار شد؛ اعضای شورای امنیت ضمن محکوم کردن اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی از تشدید تنش‌ها در غرب آسیا و تاثیر آن بر ادامه جنگ غزه ابراز نگرانی کردند.

نشست یادشده که با موضوع تحولات غرب آسیا درپی ترور اسماعیل هنیه برگزار شد، با سخنرانی نماینده چین آغاز شد و در ادامه نمایندگان دیگر کشور‌ها و فلسطین موضع خود را اعلام کردند.

چین: ترور هنیه اقدامی جهت تخریب تلاش‌ها برای صلح است

سفیر و نماینده دائم چین در سازمان ملل ضمن محکوم کردن اقدام رژیم صهیونیستی در ترور رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، از این اقدام به‌عنوان تلاشی آشکار جهت تخریب تلاش‌های صلح یاد کرد.

به گفته وی، دلیل رقم خوردن شرایط جاری، ناتوانی در برقراری آتش‌بس در غزه است.

روسیه: جهان به پیامدهای ترور هنیه توجه کند

سفیر و معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل با بیان اینکه عناصر پشت ترور هنیه و عوامل انجام این اقدام، باید از پیامد‌های مخرب آن برای صلح بین‌المللی آگاه باشند، گفت: ترور اسماعیل هنیه را که ضربه محکمی به میانجی‌گری و مذاکرات است، محکوم می‌کنیم.

وی که کشورش ریاست دوره‌ای شورای امنیت را برعهده دارد، هشدار داد: این اقدام وحشیانه واقعا خاورمیانه را در آستانه جنگ قرار داده است؛ در این شرایط تلاش برای به خطر انداختن منطقه توسط آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها انجام می‌شود.

به گفته معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل، ترور رئیس دفتر سیاسی حماس ضربه‌ای مخرب به مذاکرات آتش‌بس در غزه و تلاش اسرائیل برای کشاندن ایران به جنگ است.

الجزایر: ترور هنیه اقدامی بی‌رحمانه و زیرپا گذاشتن حاکمیت یک کشور است

سفیر و نماینده الجزایر در سازمان ملل هم در نشست شورای امنیت ترور اسماعیل هنیه را محکوم کرده و تصریح کرد: ترور هنیه اقدامی بی‌رحمانه و زیرپا گذاشتن حاکمیت یک کشور است؛ اسرائیل اقدامی انجام داد که حاکمیت ایران را نقض کرد.

وی تاکید کرد: این اقدام برای دفاع از خود نیست، بلکه خرابکارانه و تجاوزگرایانه است؛ این دیوانگی کِی و کجا به پایان می‌رسد؟ حمله به غزه و هدف گرفتن غیرنظامیان در بیروت و اشغال اراضی سوری و لبنان لکه‌های ننگی هستند که گریبان بشریت را گرفته است.

آمریکا: از برنامه ترور هنیه آگاه نبودیم

سفیر و معاون نمایندگی آمریکا در سازمان ملل با اتخاذ موضع همیشگی واشنگتن در حمایت از رژیم صهیونیستی، ادعا کرد: اسرائیل حق دفاع از خود را در برابر حمله‌های حزب‌الله و دیگران دارد؛ ما از برنامه ترور هنیه اطلاع نداشته و در عملیات هم نقشی ایفا نکردیم.

وی طی ادعا‌های تکراری مدعی شد که ایران گروه‌های مقاومت را در برخی کشور‌های منطقه تجهیز می‌کند و آمریکا در برابر این اقدام‌ها می‌ایستد.

انگلیس: از حق دفاع از خود اسرائیل دفاع می‌کنیم

سفیر و نماینده دائم انگلیس در سازمان ملل نیز در موضعی مشابه با همتای آمریکایی، ادعا کرد که بار‌ها از ایران خواسته شد به نقش خود در تنش‌های منطقه آگاه باشد.

وی ادعا کرد: ما از حق اسرائیل برای دفاع از خودش حمایت می‌کنیم.

فرانسه: آتش‌بس در غزه برقرار شود

نماینده فرانسه در سازمان ملل در نشست یادشده خواستار برقراری آتش‌بس فوری در غزه و آنچه خویشتنداری در سراسر منطقه غرب آسیا خواند، شد.

سوئیس خواستار خویشتنداری شد

نماینده سوئیس در سازمان ملل هم خواستار خویشتنداری همه طرف‌ها و اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت شد.

وی که کشورش حافظ منافع آمریکا در ایران است، گفت: حمله‌ها در جولان، لبنان و تهران بر به‌کارگیری همه تلاش‌ها برای پایان دادن به خشونت‌ها تاکید دارند.

ابراز نگرانی اسلوونی از تشدید تنش‌ها در غرب آسیا

سفیر و نماینده اسلوونی در سازمان ملل از تشدید تنش‌ها در منطقه غرب آسیا ابراز نگرانی کرد.

سیرالئون: تحقیقات بین‌المللی انجام شود

نماینده سیرالئون در سازمان ملل با اشاره به اینکه اقدام روز چهارشنبه رژیم صهیونیستی نقض تمامیت ارضی ایران بود، گفت: ما این امر را محکوم می‌کنیم و خواستار انجام تحقیقات جامع در این باره هستیم.

فلسطین: اسرائیل باید متوقف شود

معاون ناظر دائمی دولت فلسطین در سازمان ملل ضمن محکوم کردن ترور هنیه و نقض تمامیت ارضی ایران با شدیدترین لحن ممکن، تاکید کرد: ناتوانی جامعه جهانی در پاسخگو کردن اسرائیل، باعث شده است، به این باور برسد که می‌تواند اقدام‌های تروریستی علیه مردم فلسطین را تشدید کند.

وی همچنین گفت: دهه‌هاست که اسرائیل ظالم، شکنجه‌گر و قاتل فلسطینی‌ها و بی‌ثبات‌کننده دیرینه منطقه ماست؛ خشونت و ترور و نه قوانین بین المللی، حقوق بشری و میانجی‌گری دیگر کشورها، سرمایه اصلی اسرائیل هستند؛ اسرائیل باید متوقف شود.

معاون ناظر دائمی دولت فلسطین در سازمان ملل در ادامه خواستار پاسخگو کردن رژیم صهیونیستی برای ترور هنیه و کشته و مجروح کردن بیش از ۱۳۰ هزار کودک، زن و مرد فلسطینی در این ۳۰۰ روز وحشت و جهنم در غزه شد.

به گفته وی، جامعه بین‌المللی باید میان صلح و امنیت و اقدام‌های نابودگرانه رژیم صهیونیستی اقدام کند.

عراق: شورای امنیت جنگ غزه را متوقف کند

نماینده دائم عراق در سازمان ملل با بیان اینکه جامعه بین‌المللی نتوانسته است جنایت‌های رژیم صهیونیستی را متوقف کند، از شورای امنیت خواست با توقف جنگ غزه صلح و امنیت جهانی را حفظ کند.

لبنان: تجاوز به ضاحیه جنوبی بیروت خطرناک‌ترین بخش درگیری است

نماینده و سرپرست نمایندگی لبنان در سازمان ملل نیز ضمن محکوم کردن اقدام رژیم صهیونیستی در ترور اسماعیل هنیه، بر عدم تمایل کشور، دولت و مردم لبنان به جنگ و پایبندی به قطعنامه ۱۷۰۱ تاکید کرد.

وی همچنین تصریح کرد: تجاوز به ضاحیه جنوبی بیروت خطرناک‌ترین بخش درگیری است؛ ما بار‌ها در مورد نیات اسرائیل برای تنش‌زایی و حملات به لبنان هشدار داده‌ایم؛ جنایت اسرائیل در قتل اسماعیل الغول خبرنگار الجزیره و رامی الریفی عکاس خبری در غزه را محکوم می‌کنیم.

سوریه: اسرائیل مسئول عملیات چند روز پیش در شهرک مجدل شمس در جولان است 

سفیر و نماینده دائم سوریه در سازمان ملل پس از محکوم کردن حمله‌های رژیم صهیونیستی، با بیان اینکه جنایت‌کاران جنگی رژیم صهیونیستی در حال گسترش دامنه تجاوز‌های خونین خود هستند، گفت: اسرائیل مسئول عملیات چند روز پیش در شهرک مجدل شمس در جولان است.

وی گفت: حفظ صلح و ثبات جهان مستلزم آن است که آمریکا از سیاست مخرب خود دست برداشته و اجازه دهند که شورای امنیت براساس منشور این سازمان به اختیارات قانونی خود عمل کند.

اتهام‌زنی‌های رژیم صهیونیستی به ایران

معاون نمایندگی اسرائیل در سازمان ملل به تکرار ادعا‌های ضد ایرانی خود پرداخت.

وی بدون اشاره به جنایت‌های رژیم صهیونیستی به‌ویژه در ماه‌های اخیر، ادعا کرد: توصیه طرف‌ها به خویشتنداری در تناقض با حذف تروریست‌ها قرار دارد.

این مقام صهیونیست ضمن طرح ادعا‌های ضد ایرانی تکراری درباره ارتباط مقاومت منطقه و ایران، مدعی شد که مقاومت منطقه تسلیحات خود را از ایران دریافت می‌کند.

حق دفاع از خود ایران محفوظ است

امیرسعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل در نشست شورای امنیت سازمان ملل با موضوع: «وضعیت خاورمیانه»، بر محفوظ ماندن حق ایران در دفاع از خود براساس قوانین بین‌المللی در برابر اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی تاکید کرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *